ترتیب صحیح آرایش صورت برای دختران جوان

آیا در مورد ترتیب روتین آرایشی خود سردرگم هستید؟ این راهنما برای شماست...

عزیزان! برای داشتن چهره‌ای بی‌نقص و درخشان، لازم است که آرایش خود را با ترتیبی صحیح پیش ببرید! با رعایت یک ترتیب صحیح، نه تنها اعمال آرایش برایتان آسان‌تر خواهد شد، بلکه محصولات آرایشی بهتر یکدیگر را تکمیل خواهند کرد و شما از مزایای هر محصول بهتر بهره‌مند خواهید شد و نهایتا می‌توانید ظاهری دل‌انگیزی داشته باشید که هر کسی را شگفت‌زده کند! همین اول بگیم که اگه خودتون دختر نوجوونی هستید یا والدین دختری توی سنین ۱۲ تا ۱۸ سالگی هستید، بهتره  این پرسش و پاسخ درمورد بایدها و نبایدهای آرایش در سنین نوجوانی رو ابتدا بخونید. ضرر نمی‌کنید!

اگر در مورد چگونگی اعمال آرایش به ترتیب صحیح و چگونگی اعمال آرایش مرحله به مرحله سردرگم هستید، شک نکنید که این مقاله برای شماست!

البته همین ابتدا بگوییم با اینکه ترتیب صحیح آرایش برای رسیدن به یک ظاهر جادویی بسیار حیاتی است، اما قبل از هر چیزی باید یک نکته را مدنظر داشته باشید: مراقبت از پوست! برای اینکه از باکبفیت‌ترین محصولات آرایشی، بهترین عملکرد ممکن را دریافت کنید، لازم است که پوستتان سالم و مرطوب باشد تا آرایش بهتر روی پوست بنشیند و تمام روز دوام بیاورد!

در اینجا برایتان شرح می‌دهیم که ترتیب صحیح استفاده از محصولات مراقبت از پوست برای روتین شما چگونه باید باشد، یعنی هرچیزی را که برای رسیدن به یک کیفیت قابل‌قبول از آرایش بدان نیاز دارید.  (هرچند باید بدانید این ترتیب صرفا یک موضوع تجربی است و نه یک قانون بی‌چون‌وچرا!) هنگامی که پوست شما آماده شد، زمان شروع آرایش است!

پس این شما و این، مرور سریعی بر ترتیب صحیح روتین آرایشی مورد تایید متخصصان میکاپ:

۰. آماده سازی پوست

  1. پرایمر با SPF
  2. تصحیح‌کننده رنگ
  3. کرم پایه
  4. کانسیلر
  5. پودر
  6. برانزر یا کانتور (*اینجا فرق این دو محصول رو کامل توضیح دادیم)
  7. هایلایتر
  8. مداد و ژل ابرو
  9. سایه چشم
  10. خط چشم
  11. ریمل
  12. خط لب
  13. رژلب
  14. برق لب
  15. رژگونه
  16. اسپری ثابت‌کننده

خب، آماده‌اید تا یک چهره بی‌نقص ایجاد کنید؟

پس مستقیم می‌رویم سراغ توضیح تفصیلی هر مرحله.

لیست لوازم آرایش

مرحله صفر: آماده سازی:

آماده سازی پوست مناسب کلید دستیابی به نتیجه دلخواه است و مانند بسیاری از دستورالعمل‌های دیگر، آماده سازی صحیح پوست خود بستگی به تعداد انگشت‌شماری از فاکتورها دارد. مثلا اینکه  نوع پوست شما چگونه است؟ خشک، چرب، حساس یا مختلط؟  حجم آرایشی که می‌خواهید بکنید، چقدر است؟ برای چه مدت قصد دارید آرایش را روی صورتتان نگه دارید؟ و…

بنابراین مهم است که آماده سازی پوست شما نیز به ترتیب صحیح انجام شود.

برای پاسخ به برخی از سوالات مکن است نیاز به مشاوره با متخصص پوست داشته باشید ولی ما یک روال آماده سازی پوست ۳ مرحله‌ای برای شما پیشنهاد می‌کنیم که برای اکثر افراد جوابگو است:.

  • با یک سرم آبرسان سبک شروع کنید تا پوستتان بدون القای هرگونه حس سنگینی، آماده فرایند آرایش شود
  • یک مرطوب‌کننده کاملا متناسب با پوست خود تهیه و اعمال کنید. (اینجاست که نظر یک متخصص پوست در تشخیص انواع پوست‌های حساس، خشک،  چرب یا مستعد اکنه می‌تواند به کمکتان بیاید!)
  • و سپس با یک ضدآفتاب SPF مناسب فعالیت خود کار آماده‌سازی را پایان دهید.
نکته اقتصادی!
اگر به دنبال صرفه‌جویی در زمان و هزینه در کارهای روزمره خود هستید، SPF را انتخاب کنید که دوبرابر کار کند. بسیاری از فرمولاسیون‌های جدید ضد آفتاب ‌ها عملکرد چندگانه به عنوان مرطوب‌کننده و پرایمر هم دارند!

پرایمرمرحله ۱: پرایمر

دومین قدم در روتین زیبایی کاملا علمی شما، پرایمر است!

این محصول جادویی پوست را مرطوب می‌کند، رنگ پریدگی آن را از بین می‌برد، منافذ و چروک‌های ریز را پوشش می‌دهد و بستر کاملا مناسبی برای ادامه آرایش فراهم می‌کند!

اگر با مشکل قرمزی بیش از حد  پوست مواجه هستید، می‌توانید سراغ پرایمرهای تصحیح‌کننده رنگ (color-correcting) بروید . اگر پوستتان منافذ بزرگ و مشخصی دارد، دنبال فرمولی با خاصیت پرکنندگی منافذ باشید. برای پوست‌های چرب، پرایمرهای مات‌کننده روش عالی برای مقابله با درخشندگی پوست و طولانی کردن دوام آرایش هستند؛ پرایمرهای ضد تعریق هم انتخاب مناسبی برای مقابله با چربی و عرق پوست هستند.

تصحیح کننده رنگمرحله ۲: تصحیح‌کننده رنگ

این محصولات همانگونه که از نام آنها بر می‌آید، هر گونه تیرگی و جای آکنه را پنهان می‌کنند، تناژ رنگ نامتعادل پوست را تصحیح می‌کنند و ظاهر پوست را یکدست می‌کنند. می‌توانید از آن برای رفع تیرگی‌های زیر چشم استفاده کنید؛ سپس آن را روی هر ناحیه‌ای از صورت که قرمزی یا لک دارد اعمال کنید تا پوستی با تن رنگ یکنواخت و خنثی برای مرحله بعد آماده شود. همانطور که در مرحله قبل گفتیم برخی از انواع پرایمرها همزمان خاصیت تصحیح رنگ را نیز دارند؛ در این صورت نیاز به خرید محصول جداگانه‌ای نخواهید داشت.

بخوانید:  مدل موهای مناسب برای صورت گرد

کرم پایهمرحله ۳: کرم پایه

کرم پایه بستر مناسب روی پوست را برای اعمال سایر مواد آرایشی فراهم می‌کند تا عملکرد بهتری داشته باشند!

البته همانطور که گفتیم، ترتیب اعمال آرایش یک موضوع تجربی است و این موضوع به ویژه در مورد محصولات پوشش‌دهنده بیشتر مصداق دارد. بسیاری از کارشناسان هنوز روی این بحث قدیمی توافق نظر ندارند که «از بین کرم پایه و کانسیلر کدام یک اولویت دارد؟» و البته پاسخ ساده‌ نیست. در نهایت دستورالعمل مناسب شاید این باشد: “آزمایش کنید و کشف کنید کدام برای شما بهتر جواب می‌دهد.

نکته فنی!
اگر پوستی ناهموار و قرمز دارید (با آثار آکنه و مشابه آن) احتمالا اولین اولویت شما یکنواخت کردن پوست با کرم پایه خواهد بود. اگر تیرگی زیر چشم شما بیشتر محل نگرانی باشد، شاید بهتر باشد بعد تصحیح‌کننده رنگ، سراغ کانسیلر بروید تا تیرگی را خنثی و ناحیه زیر چشم را روشن کنید.

کانسیلرمرحله ۴: کانسیلر

مرحله بعدی در روتین آرایشی شما کانسیلر است. این محصول به صورت تخصصی هر گونه لک و جای آکنه، تیرگی و لکه‌های گسترده پوستی در صورت را پنهان می‌کند و تا درجه‌ای پوست را روشن می‌کند.

 

 

 

 

نکته فنی!
برای ایجاد مجسم‌سازی ظاهری روی صورت و ایجاد بُعد بیشتر، پیشنهاد می‌کنیم کانسیلری انتخاب کنید که ۱ تا ۲ درجه تیره‌تر از کرم پایه باشد.

پودر آرایشیمرحله ۵: پودر

هنگامی که جای هر گونه لک و آکنه را با کانسیلر مخفی کردید، زمان آن میرسد که همه چیز را روی صورت خود فیکس کنید! یک  پودر خوب باید بتواند پوستی بدون نقص با حس نرمی ایجاد کند.

 

 

 

 

نکته باز هم فنی!
اگر قصد دارید پس از پودر از انواع محصولات کرمی روی گونه خود استفاده کنید، از اعمال پودر روی نواحی گونه خودداری کنید تا محصولات آرایشی رو صورتتان انباشته و ماسیده نشوند.

برانزر/کانتورمرحله ۶: برانزر و/یا کانتور

هنگامی که بستری بی‌نقص و یکپارچه با نمادهای پوستی شارلوت ایجاد کردید، زمان تاکید بیشتر فراهم می‌رسد!

بعد از پس از کرم پایه و کانسیلر و پودر به سراغ برانزر و/یا کانتور می‌رویم. (و بله، بین برانزر و کانتور تفاوت‌هایی وجود دارد که احتمالا نمی‌دانستید و در این مقاله کامل توضیح دادیم!). اما به طور خلاصه برانزر بیشتر حس آفتاب‌سوختگی به پوست می‌بخشد؛ درحالی که کانتور بیشتر برای مجسم‌سازی بخش‌های صورت به کار می‌رود.

هایلایترمرحله ۷: هایلایتر

پس از اعمال و مخلوط کردن کانتورتان، می‌توانید از برای ایجاد تاکید بیشتر استفاده کنید. هایلایترها، کانتور شما را تکمیل می‌کنند و منجر به درخششی طبیعی و پوستی درخشان می‌شود. هایلایتر در دو نوع مایع و پودری عرضه می‌شود که بنابه سلیقه خود می‌توانید یکی را انتخاب کنید.

 

برس ابرو

مرحله ۸: برس و ژل ابرو

حالا زمان به پرواز درآوردن ابروها فرا رسیده است! پرداختن به ابروها قبل از آرایش چشم ضروری است، چرا که این مرحله چارچوب صورت شما را مشخص می‌کند و به ایجاد ظاهری کامل‌تر کمک خواهد کرد.

برس و ژل ابرو به شکل محسوسی ابروها را تجسم می‌بخشند و آن‌ها را ضخیم‌تر نشان می‌دهد. یک برس ابرو باکیفیت دارای موم-واکس می‌تواند به سرعت ابروهایی پرپشت و پرزدار ایجاد کند؛ در حالی که یک مداد ابرو معمولی تنها قوس‌های ابرو شما را کامل کرده و شکاف‌های کوچک بین آنها را پر می‌کند. بعد از برس نوبت به ژل ابرو می‌رسد تا رنگ و بافت بیشتری ایجاد کنید.

نکته فنی!
قبل از شروع کار روی ابروهایتان، ابروها را مرتب شانه کنید تا شکل طبیعی آن‌ها را نشان دهید و ایده بهتری از آنچه که در ذهن دارید، به دست آورید.

سایه چشممرحله ۹: سایه چشم

هنگامی که کار با ابروها تمام شد، زمان آن می‌رسد تا با کمی سایه چشم هنرنمایی کنید! بسیاری از متخصصان میکاپ معتقدند که حتما قبل از کشیدن خط چشم، ابتدا سایه چشم را تمام کنید؛ به ویژه اگر قصد داشته باشید آرایش‌هایی به سبک اسموکی و تیره‌تر روی چشم داشته باشید.

 

 

 

 

نکته فنی!
قبل از اعمال سایه چشم، کمی پرایمر یا کانسیلر روی پلک‌های خود اعمال کنید تا بستری یکنواخت ایجاد شود و سایه چشم بیشتر دوام بیاورد!

خط چشممرحله ۱۰: خط چشم

پس از اعمال سایه چشم، زمان تعریف شکل چشم‌های شما با خط چشم فرا می‌رسد!

همانط.ر که می‌دانید خط چشم را می‌توان روی مژه‌های بالا یا زیر مژه‌های پایین یا هر دو حتی روی خطوط داخل چشم هم  بکشید. به طور کلی هدف اصلی محصول این است شکل و طرح چشم تاکید یا حتی اصلاح شود.

 

بخوانید:  استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن

 

ریملمرحله ۱۱: ریمل

محصول بعدی در روتین آرایش جادویی شما، ریمل  است! با یک ریمل بالابرنده باکیفیت بلافاصله می‌توانید طول، حجم، کشیدگی و بالابرندگی بیشتری ایجاد کنید.

اگر ریمل را قبل از سایه و خط چشم اعمال کنید، کار برایتان مقداری دشوارتر خواهد بود زیرا مژه‌های تازه آرایش‌شده شما جلوی دست و پای شما را در آرایش خواهند گرفت!

 

خط لبمرحله ۱۲: خط لب

بعد، زمان رسیدگی به لب‌ها و ایجاد یک لبخند کامل فرا می‌رسد! اولین قدم برای داشتن لب‌هایی جذاب، ایجاد شکل و ترسیم لبه‌های لبتان است که برای آن به خط لب نیاز دارید. با یک خط لب خوب می‌توانید مرزهای لب خود را مشخص کنید و بستر خوبی برای اعمال رژلبتان فراهم کنید.

 

 

رژ لبمرحله ۱۳: رژلب

هنگامی که مرزهای لب‌هایتان را با خط لب تعریف کردید، زمان رژلب است!

این محصول از آن دسته محصولاتی است که حتی اگر بسیار مبتدی هم باشید، معمولا استفاده از آن نیاز به توضیح زیادی ندارد! پس خلاق باشید.

 

 

برق لبمرحله ۱۴:برق لب

اگر از آن دخترانی هستید عاشق حس خیسی و براقیت لب خود هستید، باید پس از رژلب به سراغ برق لب بروید تا لبخند شما را کامل کند و براقیتی لذت‌بخش و درخشان به آن بدهد!

 

 

 

رژگونهمرحله ۱۵: رژگونه

شاید تعجب کنید که رژگونه تا این حد پایین فهرست قرار گرفته است اما در واقع اعمال رژگونه در آخر یکی از نکات طلایی آرایش است! علت روشن است! وقتی همه مراحل آرایش شما کامل شد، آن‌وقت راحت‌تر می‌توانید تصمیم بگیرید به چه میزان دستکاری بیشتر برای ایجاد درخشش روی گونه‌های خود نیاز دارید.

 

 

 

نکته فنی!
پیشنهاد می‌کنیم رژگونه‌ای را از با خانواده رنگی یکسان با رژلب خود انتخاب نمایید؛ نیاز نیست که رنگ هر دو یکسان باشد، اما سعی کنید تناژ یکسانی داشته باشند تا ظاهر نهایی یکپارچه‌تر به نظر برسد.
باز هم نکته فنی!
با استفاده از یک قلم آرایشی می‌توانید مقداری رژگونه را در مرکز پلک خود اعمال کنید و آنقدر پخش کنید که دیگر به چشم نیاید.. نگران نباشید، با این کار پلکتان صورتی نمی‌شود ولی به ایجاد یک هماهنگی کلی در آرایش صورتتان کمکی زیاد می‌کند.

اسپری ثابت کنندهمرحله ۱۶: اسپری ثابت‌کننده

حالا که آرایش را به ترتیب صحیح اعمال کرده‌اید، زمان فیکس کردن همه زحماتتان فرارسیده است. شاید پس و پیش شدن ترتیب اعمال آرایش واقعاً آنقدرها اهمیت نداشته باشد ولی همیشه اطمینان حاصل کنید که کار را یک با اسپری ثابت‌کننده به پایان می‌رسانید.  بیشتر اسپری‌های ثابت‌کننده صرفاً برای طولانی کردن دوام آرایش (گاها تا ۱۶ ساعت) طراحی شده‌اند، با این حال برخی از آنها مشخصات فینیش (مات یا براق) خاصی دارند که هنگام استفاده باید آن را در نظر بگیرید.

پرسش‌های متداول در مورد  مراحل اعمال آرایش:

قبل از کرم پایه باید سراغ ابروهایم بروم یا بعد از آن؟

کرم پایه یکی از اولین مراحل در روتین آرایشی است  تا بستری مناسب برای کل آرایش شما فراهم کند! هنگامی که تصحیح‌کننده رنگتان را اعمال کردید، کرم پایه، کانسیلر، پودر، برانزر و هایلایتر خود را اعمال کنید. بعد از این مراحل آماده ایجاد ابروهای جذاب خود خواهید بود! اگر کرم پایه را بعد از ابروها اعمال کنید، پخش کردن آن برایتان دشوارتر خواهد شد زیرا باید مدام سعی کنید دستتان به ابروهای تازه آرایش شده نخورد!

ابتدا کانسیلر بزنم یا کرم پایه؟

اگر سردرگم هستید که ابتدا کدام یک، مرطوب‌کننده یا کرم پایه باید بگوییم پاسخ سرراست نیست. در نهایت دستورالعمل مناسب شاید این باشد: «آزمایش کنید و کشف کنید کدام برای شما بهتر جواب می‌دهد.»

همانطور که بالاتر گفتیم اگر پوستی ناهموار و قرمز دارید (با آثار آکنه و مشابه آن) احتمالا اولین اولویت شما یکنواخت کردن پوست با کرم پایه خواهد بود. اگر تیرگی زیر چشم شما بیشتر محل نگرانی باشد، شاید بهتر باشد قبل از کرم پایه سراغ کانسیلر بروید تا تیرگی را خنثی و ناحیه زیر چشم را روشن کنید.

آیا بعد از کرم پایه واقعا به پودر نیاز دارم؟

پودر روش عالی برای مدیریت درخشندگی و کمک به دوام آرایش در بلندمدت است. به همین دلیل، بهتر است آن را پس از کرم پایه اعمال کنید. برای آرایشی با دوام توصیه می‌شود حتما از اسپری ثابت‌کننده هم در پایان کار خود استفاده کنید.

آیا اسپری ثابت‌کننده را می‌توان بعد از کرم پایه هم استفاده کرد؟

بهتر است اسپری ثابت‌کننده در انتهای پروسه استفاده شود. البته می‌توانید در طول روز مجدد هم اسپری را روی صورتتان بپاشید تا به آرایش شما تازگی جادویی و لایه‌ای سبک از رطوبت ببخشد!

آیا باید قبل از کرم پایه کانتور کنم یا بعد از آن؟

کرم پایه را باید قبل از کانتور اعمال کنید تا بستری یکپارچه برای اجرای کانتور ایجاد شود.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!