استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن

استایل سایبرپانک (Cyperpunk)  آینده‌‎نگرانه‌ترین استایل در دنیای مد و فشن هست. این استایل همون چیزیه که توی فیلم‌های دیستوپیایی هالییود زمانی که فناوری کامل بر آدمها مسلط شده، تصویر میکنه. دنیایی از نورهای نئونی، تمدن‌های ویران‌شده، ربات‌های پیشرفته و آخرین بازماندگان نژاد سایبر (ترکیب انسان و ربات) که هنوز برای تحقق عدالت دارن به سختی مبارزه میکنن!

این دنیا رو شاید توی خیلی از فیلم‌ و سریال‌ها (مثل Blade runner) و حتی بازی‌های کامپیوتری (مثل Cyberpunk 2077) دیده باشید؛ یه‌جور فیلم‌های آخرالزمانی که در اون آدم‌ها سبک زندگی و لباس‌های متفاوتی دارن. جالبه بدونید سایبرپانک، چیزی فراتر از یک استایله؛ در حقیقت یک تفکر، سبک زندگی و نگرش برای زندگی محسوب میشه. اگه میخواید با این استایل جذاب و خاص آشنا بشید، این مطلب رو از دست ندید.

سایبرپانک (Cyberpunk)؛ سفری به آینده تاریک دنیا

استایل سایبرپانک اونقدر با معنا و عمیق هست که باید قبل از پرداختن بهش، کمی با دنیای سایبرپانک و مفاهیم پنهان شده در اون آشنا شد. سایبرپانک‌ها اعتقاد دارن، دنیای آینده، به شدت تاریک و پر هرج و مرجه! شهرها، پر شدن از آسمان‌خراش، پروژکتور، مانیتور و تبلیغات؛ ربات‌ها همه جا رو گرفتن؛ آدما میتونن با کمک تکنولوژی یا ریزتراشه‌های توی بدنشون ارتقا پیدا کنن و تبدیل به یک ابر انسان‌ قدرتمند بشن؛ هوش مصنوعی هم تبدیل به رفیق لحظات تنهاییشون شده. توی این دنیا، ظلم و نابرابری باعث شده که عده‌ای به جای نشستن، مبارزه رو انتخاب کنن. مبارزه با تاریکی!

 

استایل سایبرپانک (Cyperpunk) چیه؟

خب! دنیای سایبرپانک رو تصور کردید؟ آدما توی این دنیای تاریک اما پیشرفته، مدل خاصی لباس میپوشن! جوونا اکثرا از لباس‌های چرمی و فلزی (چیزی شبیه انسان‌های جهش‌یافته)، موهای رنگارنگ و ایمپلنت‌های سایبری استفاده میکنن. هرکدوم از ویژگی‌های این استایل، برگرفته از یه ویژگی از دنیای سایبرپانک هست، مثلا:

  • از اونجا که دنیای سایبرپانک خیلی پیشرفته هست، لباس‌ها باید این پیشرفت رو نشون بدن، بخاطر همین طرح لباس‌ها اغلب شبیه لباس‌های ضدگلوله یا آدم‌آهنیه!
  • توی سایبرپانک قراره با بی‌عدالتی مبارزه بشه؛ به خاطر همین معمولا به دلایل امنیتی از ماسک و عینک استفاده میشه. این دو تا رو میتونید همیشه توی استایل سایبرپانک ببینید.
  • وقتی درباره سایبرپانک حرف میزنیم، یعنی صدها یا شاید هزاران سال بعد! پس لباس‌ها باید به شدت با کیفیت و مرغوب باشن؛ معمولا از جنس چرم و ضد آب برای این لباس‌ها استفاده میشه.
  • میکاپ توی سایبرپانک، شما رو شبیه جنجگویان شهری یا انسان‌های آینده میکنه. دربارش بیشتر صحبت می‌کنیم.
Black Sci-fi Vest Cyberpunk Vest Futuristic Fashion Techwear VD Women - Etsy 10 Cyberpunk Clothing Stores for a Rebellious Dystopian Look Nicholas K Fall 2015 Ready-to-Wear Fashion Show | Vogue X-এ Painthisice❄️?️?: @EmilyMeganX I Love This Kind, 51% OFF

استایل سایبرپانک برای خانم‌ها

استایل سایبرپانک چجوری مد شد؟

خب، داستان سایبرپانک به یه عالمه قبل برمی‌گرده؛ به دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ میلادی، زمانی که یه موج جدید تو دنیای داستان‌های علمی-تخیلی راه افتاد. نویسنده‌های خفنی مثل بروس بثکه، جان برونر، هارلن الیسون، فیلیپ کی دیک و ویلیام گیبسون رو میشه پدرخوانده‌های سایبرپانک و داستان‌های این ژانر دونست.

این نویسنده‌ها با قاطی کردن زیرفرهنگ‌های «پانک» و «هکر»، یه دنیای جدید و تاریک خلق کردن که توش تکنولوژی‌های پیشرفته با زندگی‌های آشفته و پر از جرم و جنایت قاطی شده بود.

فیلم‌های خفنی مثل «بلید رانر» و «آکیرا» و انیمیشن‌هایی مثل «Ghost in the shell» توی این سبک، حسابی رو دنیای مد تاثیر گذاشتن. لباس‌های این فیلم‌ها و انیمیشن‌ها، پر از رنگ‌های تیره، چرم، فلز، لباس‌های گشاد و پاره و البته عینک‌های آفتابی بزرگ بود.

لباس‌های مختلف در استایل Cyberpunk
لباس‌های مختلف در استایل Cyberpunk

عناصر کلیدی استایل سایبرپانک چیه؟

  • رنگ‌های تیره: مشکی، خاکستری، قهوه‌ای و آبی تیره رنگ‌های اصلی تو استایل سایبرپانک هستن. این رنگ‌ها حس تاریکی، رمز و راز و خطر رو القا می‌کنن.
  • چرم: چرم یکی از محبوب‌ترین جنس‌ها تو استایل سایبرپانکه. چرم می‌تونه طبیعی یا مصنوعی باشه و تو لباس‌ها، کیف‌ها، کفش‌ها و حتی جواهرات استفاده بشه.
  • فلز: فلز هم یه جنس محبوب تو استایل سایبرپانکه. فلز می‌تونه تو زیپ‌ها، دکمه‌ها، سگک‌ها و حتی لباس‌ها استفاده بشه.
  • لباس‌های گشاد و پاره: لباس‌های گشاد و پاره حس راحتی و آزادی رو القا می‌کنن. این لباس‌ها می‌تونن شلوار جین، تی‌شرت، پیراهن و حتی کت و شلوار باشن.
  • عینک‌های آفتابی بزرگ: عینک‌های آفتابی بزرگ نه تنها یه جور اکسسوری شیک هستن، بلکه می‌تونن صورت رو هم پنهان کنن.
  • موهای کوتاه و تیز: موهای کوتاه و تیز یه جور بیان عصیان هستن. این مدل مو می‌تونه شامل مدل‌های موهاک، پانک و حتی مدل‌های موی الهام‌گرفته از سامورایی‌ها باشه.
  • آرایش غلیظ: آرایش غلیظ می‌تونه شامل سایه چشم تیره، رژ لب مشکی و حتی خالکوبی باشه.
  • جواهرات بزرگ و فلزی: جواهرات بزرگ و فلزی یه جور بیان جسورانه‌ی شخصیت هستن. این جواهرات می‌تونن شامل گردنبند، دستبند، گوشواره و حتی حلقه باشن.
  • گجت: تکنولوژی هم یه بخش مهم از استایل سایبرپانکه. گجت‌ها می‌تونه شامل گوشی‌های هوشمند، کامپیوترها، دوربین‌ها و حتی اسلحه باشه.

 استایل سایبرپانک هیچ قانون ثابتی نداره و هر کس می‌تونه این استایل رو به سلیقه‌ خودش تفسیر کنه.

استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن

ویژگی‌های سایبرپانک

انواع لباس سایبرپانک که می‌تونید بپوشید

اگه دنبال این هستید که لباس سایبرپانک بپوشید و به سبک دنیای آینده تیپ بزنید، بهترین کار اینه از ایده‌ها و الگوهای جدید توی این استایل استفاده کنید. الگوهایی که شناخته شده هستن و میتونید اونا رو با هم ترکیب کنید یا هرکدوم از اونا رو با رعایت ویژگی‌های استایل سایبرپانک استفاده کنید؛ مثلا، لباس‌های سبک ارتشی و نظامی، لباس‌های شورشی یا لباس‌های نینجا جزو این موارد هستن.

بخوانید:  ویدئوی میکاپ به سبک بلا حدید

لباس‌های نظامی (Military)

استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن Techwear tactical jacket x japanese brand x acronym style x cyberpunk style, Men's Fashion, Coats, Jackets and Outerwear on Carousell

لباس نظامی در استایل سایبرپانک

چون فلسفه دنیای سایبرپانک، یه جورایی با مبارزه مسلحانه علیه ظلم و بی عدالتی سیتماتیک در هم تنیده شده.یکی از بهترین لباس‌ها برای این استایل، لبا‌س‌های نظامی و چریکی هست؛ خصوصا لباس ارتشی البته قطعا منظورم لباس‌های سربازی نیست! توی استایل سایبرپانک به سبک نظامی، میتونید از لباس‌هایی با رنگ‌های خاکی، تیره و مات استفاده کنید و روح سرکش خودتون رو به نمایش بذارید.

چون فلسفه دنیای سایبرپانک، یه جورایی با مبارزه مسلحانه علیه ظلم و بی عدالتی سیتماتیک در هم تنیده شده.یکی از بهترین لباس‌ها برای این استایل، لبا‌س‌های چریکی و ارتشی هست؛

لباس‌های شورشی (Subversive)

Meet the subversive startup that's fighting mass surveillance with t-shirts | Digital Trends استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن

لباس شورشی در استایل سایبرپانک

توی دنیای سایبرپانک، مدل‌های شورشی یا برانداز، درست مثل اسمشون، علیه نظم حاکم و سیستم میرن. این مدل‌ها اغلب از قشرهای پایین جامعه هستن و از طریق ظاهر و رفتارشون، به وضعیت آشفته و نابرابری جامعه اعتراض میکنن.

از جمله ویژگی‌های این تیپ و استایل، لباس‌های کهنه، تیشرت طرح‌دار یا پاره، کاپشن چرمی، تتوهای زیاد، موهای بلند و آشفته و استفاده از اکسسوری‌های فلزی هستن. در حقیقت با این استایل شما شبیه افراد عضو در گروه‌های زیرزمینی، خلافکارهای دنیای سایبرپانک و … میشید؛ افرادی که براندازی و شورش توی خونشونه!

لباس‌های نینجا / گاث (Goth/Ninja)

استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن

لباس نینجا در سایبرپانک

توی دنیای سایبرپانک، تیپ و استایل نینجا یکی از مدل‌های جذاب و پرطرفداره که به خاطر ظرافت، کارایی و حس رمز و راز، بین خیلیا محبوب شده.

ویژگی‌های تیپ نینجا در سایبرپانک:

  • لباس: لباس‌های تیره و چسبان که به راحتی میشه باهاشون حرکت کرد، مثل لباس‌های جاسوسی یا لباس‌های ورزشی.
  • رنگ: مشکی، خاکستری، آبی تیره و سبز زیتونی بیشتر از همه استفاده میشه.
  • اکسسوری: ماسک، کلاه، شمشیر، و ابزارهای مختلف نینجا.

تیپ نینجا در سایبرپانک فقط به لباس و حرکات ختم نمیشه، بلکه یه فلسفه و طرز تفکره که بر پایه مخفی‌کاری، کارایی و انضباط بنا شده. نینجاهای سایبرپانک از این فلسفه برای بقا و رسیدن به اهداف خودشون در دنیای آشفته و خطرناک سایبرپانک استفاده می‌کنن.

کفش‌ها در استایل سایبرپانک

توی دنیای سایبرپانک، کفش‌ها فقط برای راه رفتن نیستن، بلکه یه جور ابزار هم به حساب میان. به خاطر همین، باید طوری طراحی شده باشن که هم راحت باشن، هم بتونن از پا در برابر خطرات مختلف محافظت کنن.

ویژگی‌های کفش‌های سایبرپانک چیه؟

  • توی دنیای سایبرپانک، مردم مجبورن مسافت‌های زیادی رو پیاده‌روی کنن یا بدوئن، به خاطر همین، کفش‌ها باید خیلی راحت باشن و از پا در برابر ساییدگی و تاول زدن محافظت کنن.
  • کفش‌های سایبرپانک باید بتونن از پا در برابر ضربه، لگد، و اشیاء تیز مقاوم باشن.
  • بعضی از کفش‌های سایبرپانک به ویژگی‌های خاصی مثل پرش بلند، سرعت زیاد، یا حمل بار مجهز هستن.
  • سبک کفش‌ها توی سایبرپانک خیلی متنوعه و از چکمه‌های نظامی خشن تا بوت‌های شیک و مدرن رو شامل میشه.

انتخاب کفش مناسب توی سایبرپانک به نیازها و سلیقه شما بستگی داره. اگه به دنبال راحتی و محافظت هستین، باید به دنبال چکمه‌های محکم و بادوام باشید. اما اگر به دنبال استایل هستین، میتونین از بین مدل‌های مختلف و متنوع کفش‌های سایبرپانک یکی رو انتخاب کنین.

Cyberpunk-Style: Diese Boots bei H&M shoppen Trendsetter schon jetzt! Cyberpunk 2077 Shoes, 53% OFF | mg.agenciametodo.com Men's GG ankle boot in black canvas | GUCCI® GR

اکسسوری در استایل سایبرپانک

توی دنیای سایبرپانک، اکسسوری‌ها فقط برای خوشگلی نیستن، بلکه یه جور گجت برای زنده موندن و ابراز هویت هم محسوب می‌شن. توی دنیای تخیلی سایبرپانک، یه گردنبند می‌تونه یه حافظه جانبی باشه، یه عینک می‌تونه بهت کمک کنه تا هکرها رو شناسایی کنی، یا یه دستکش می‌تونه یه اسلحه مخفی باشه!

اینجا چند تا نمونه از اکسسوری‌های رایج توی استایل سایبرپانک رو می‌تونی ببینی:

  • عینک و لنز: برای محافظت از چشم‌ها در برابر نور نئون و دیدن اطلاعات مجازی.
  • کلاه و ماسک: برای پنهان کردن هویت یا تغییر ظاهر.
  • جواهرات و زیورآلات: برای تزئین بدن و ابراز هویت.

البته این فقط یه لیست کوتاهه و دنیای سایبرپانک پر از اکسسوری‌های خلاقانه و عجیب و غریبه که هر کدوم می‌تونن داستان خودشون رو داشته باشن.

Cyberpunk Style Accessories for Sale | Redbubble B2113 Robotic Bear Pendant: Sci-fi Cyberpunk Necklace - Etsy UK Gothic Punk Metal CyberPunk Ornament Fluid Face Earrings Boys Girls Street Hip-hop Cool Jewelry Accessory Gifts - Walmart.com
The easiest way to find the perfect outfit | ShopLook Cyber Punk Earrings • Dirty Meow Buy Zeus Women Men Round Metal Frame Sunglasses Retro Vintage Cyberpunk Style Eyewear Online | Kogan.com

اکسسوری در استایل سایبرپانک

رنگ‌ها در استایل سایبرپانک

رنگ‌ها در استایل سایبرپانک
رنگ‌ها در استایل سایبرپانک

یه سایبرپانک برای اینکه توی دنیای نابرابر و پیشرفته خودش زنده بمونه، باید تا جای ممکن مخفی بشه. به خاطر همینه که لباس‌ها معمولا به رنگ تیره هستن تا سایبرپانک بتونه تو سایه‌ها پنهان بشه یا شاید هم رنگ‌های تیره نشون‌دهنده‌ اون دنیای تاریک هستن که توش زندگی می‌کنه.

بخوانید:  برای ولنتاین چی بپوشم؟ ایده‌های لباس شیک و ساده 2024

اگه رنگ‌های دیگه‌ای هم توش باشه، معمولا به شکل نئونی هستن، مثل طیف رنگ‌های نئونی بنفش، صورتی، آبی و زرد و … .

طرح و پارچه‌ها در استایل سایبرپانک

طرح و پارچه‌های لباس‌ها توی استایل سایبرپانک خیلی مهمتر از زیبایی هستن. این طرح‌ها و پارچه‌ها باید طوری باشن که هم با حال و هوای دنیای سایبرپانک سازگار باشن و هم بتونن از فرد در برابر خطرات مختلف محافظت کنن.

طرح پارچه در استایل سایبرپانک
طرح پارچه در استایل سایبرپانک
طرح پارچه در استایل سایبرپانک با المان‌های تکنولوژی
طرح پارچه در استایل سایبرپانک با المان‌های تکنولوژی

ویژگی‌های طرح و پارچه‌های سایبرپانک:

  • تیره و خشن: بیشتر لباس‌های سایبرپانک رنگ‌های تیره مثل مشکی، خاکستری، و آبی تیره دارن. این رنگ‌ها به خوبی با حال و هوای تاریک و غم‌انگیز دنیای سایبرپانک سازگار هستن و باعث میشن که پوشنده کمتر جلب توجه کنه.
  • فلزی و براق: پارچه‌های فلزی و براق توی سایبرپانک خیلی پرطرفدارن. این پارچه‌ها یه حس مدرن و تکنولوژی به لباس میدن و میتونن به عنوان زره هم استفاده بشن.
  • چرم: پارچه چرم یکی از محبوب‌ترین متریال‌ها توی دنیای سایبرپانکه. چرم یه پارچه‌ محکم و بادوامه که میتونه از پوشنده در برابر ضربه و خشونت محافظت کنه.
  • طرح‌های شلوغ و پیچیده: بعضی از لباس‌های سایبرپانک طرح‌های شلوغ و پیچیده‌ای دارن که نمادهای مختلفی مثل جمجمه، اژدها، و مدارهای الکتریکی رو شامل میشن. این طرح‌ها میتونن بیانگر شخصیت و عقاید پوشنده باشن.
استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن Eternity Cardigan futuristic clothing-cyberpunk-futuristic fashion-dystopian clothing-black fashion-street fashion-women cardigan image 1 استایل سایبرپانک (Cyberpunk) در دنیای مد و فشن

طرح و پارچه در استایل سایبرپانک

بهترین برندهایی که از استایل سابرپانک استفاده کردند…

بهتره بدونید خیلی از برندها مستقیم توی طراحی محصول یا برندسازی‌شون از المان‌های سایبرپانک استفاده می‌کنن. بعضی از برندها هم لباس‌های سایبرپانک رو با لباس‌های تکنفره (Tech Wear) ترکیب می‌کنن. مثلا کالکشن بهار ۲۰۱۸ لباس‌های مردانه برند‌ Raf Simons کاملا تحت تاثیر فیلم بلید رانر ساخته شده. Rick owens هم که همیشه توی طراحی‌هاش رابطه‌ بین انسان و تکنولوژی رو نشون میده، برای فشن شوی بهار و تابه‌ ۲۰۱۴ پاریس، یه کالکشن کامل با تم سایبرپانک ارائه کرد. پیدا کردن لباس‌های سایبرپانک آماده شاید کمی سخت باشه، اما فروشگاه‌های اینترنتی زیادی هستن که کارشون فروش لباس‌های سایبرپانکه؛ اگه دنبال ایده‌های جدید این استایل هستید، پیشنهاد میکنم حتما سری به سایت زیبانیوز بزنید و از ایده‌های این سایت الگو بگیرید.

این استایل برای چه افرادی مناسبه؟

شخصیت‌های عاشق استایل سایبرپانک
شخصیت‌های عاشق استایل سایبرپانک

استایل سایبرپانک برای افراد با سلیقه‌های مختلف میتونه جذاب باشه، اما به طور خاص، این سبک برای کسانی که به موارد زیر علاقه‌مند هستن مناسب‌تره:

  • افرادی که به دنبال ظاهری منحصر به فرد و خاص هستن: استایل سایبرپانک با ترکیب المان‌های مختلف و استفاده از رنگ‌ها و طرح‌های جسورانه، یه ظاهر منحصر به فرد و خاص رو برای شما به ارمغان میاره.
  • افرادی که به دنیای علمی تخیلی و آینده‌نگرانه علاقه‌مند هستن: استایل سایبرپانک از فیلم‌ها، کتاب‌ها و بازی‌های علمی تخیلی الهام گرفته شده و میتونه برای کسانی که به این ژانر علاقه‌مند هستن جذاب باشه.
  • افرادی که می‌خوان اعتراض خودشون رو به وضعیت موجود نشون بدن: استایل سایبرپانک میتونه به عنوان نمادی از اعتراض به ظلم و ستم و نابرابری در جامعه استفاده بشه.

نکات طلایی برای استایل سایبرپانک

نکاتی که باید قبل از انتخاب استایل سایبرپانک در نظر بگیرید:

  • استایل سایبرپانک میتونه یه استایل گران‌قیمت باشه. بعضی از لباس‌ها و اکسسوری‌های سایبرپانک قیمت بالایی دارن.
  • این استایل همیشه مناسب همه موقعیت‌ها نیست. این سبک برای موقعیت‌های رسمی یا اداری مناسب نیست.
  • استایل سایبرپانک میتونه جلب توجه کنه. اگر به دنبال یه استایل کم‌حاشیه هستین، سایبرپانک انتخاب مناسبی برای شما نیست.

در نهایت، انتخاب استایل سایبرپانک به سلیقه و شخصیت شما بستگی داره. اگر به این سبک علاقه‌مند هستین، نگران نظر دیگران نباشین و از پوشیدن لباس‌های سایبرپانک لذت ببرین!

استایل سایبرپانک
استایل سایبرپانک

جمع‌بندی

خب به پایان معرفی استایل عجیب، مرموز و جذاب سایبرپانک رسیدیم، استایلی که نسل زد (Z) به شدت عاشقش شدن. شاید شما هم دهه هشتادی‌های زیادی رو دیده باشید که دانسته یا ندانسته دارن از استایل سایبرپانک (ماسک مشکی، هودی یا کاپشن چرم تیره و چکمه) استفاده میکنن. نکته جذاب اینجاست که این استایل به نسل‌های بعدی هم منتقل شده؛ شاید بشه ریشه اون رو در فیلم‌ها یا شرایط خاص دنیا پیدا کرد. به هر حال، امیدوارم این مقاله برای شما مفید باشه. اگه میخواید استایل سایبرپانک خودتون رو بزنید، قبل از اینکه به سراغ کمد لباس برید، پیشنهاد میکنم انواع دیگه استایل‌ها رو هم توی سایت زیبانیوز ببینید و ایده‌های مکمل برای خودتون پیدا کنین. راستی، مقاله چطور بود؟ نظرتون رو برامون کامنت کنید.

سوالات متداول

منظور از استایل سایبرپانک چیه؟

استایل سایبرپانک یکی از استایل‌های جذاب مربوط به دنیای سایبرپانک هست که در اون از لباس‌های تیره، اکسسوری فلزی، لوازم جانبی الهام گرفته از تکنولوژی‌های آینده و رنگ‌های نئونی استفاده میشه.

استایل سایبرپانک برای چه افرادی مناسبه؟

این استایل برای افرادی که به وضعیت موجود معترض هستن یا در انتخاب نوع لباس جسورانه عمل میکنن بسیار مناسبه.

توی این استایل از چه اکسسوری استفاده میشه؟

از جمله اکسسوری‌های این استایل میشه به گردنبند فلزی، گوشواره فلزی با طرح خاص، تتوهای مرموز، کلاه، ماسک مشکی و عینک دودی اشاره کرد.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!