با سوتین یا بدون سوتین؛ آیا زمان تجدیدنظر فرا رسیده است؟

با سوتین یا بدون سوتین؛ آیا زمان تجدیدنظر فرا رسیده است؟

از دردهای اسکلتی عضلانی گرفته تا استایل شناسی، نظر کارشناسان درباره سوتین

فارغ از عرف جامعه و خانواده، تا حالا از خود پرسیده‌اید که به عنوان یک زن یا دختر چرا باید سوتین بپوشیم؟

شاید یکی از مهم‌ترین عواملی که ما را در مورد این سوال مهم به فکر فرو برد، همه‌گیری کووید-۱۹ بود؛ دورانی که خیلی‌ها در منزل با حداقل روابط اجتماعی زمان خود را در انزوا گذراندند و در این تاملات درونی بسیاری از عرف‌های تحمیلی جامعه درون ذهنشان به چالش اساسی کشیده شد.

کار تا آنجا پیش رفت که حتی گیلیان اندرسون، بازیگر بریتانیایی سریال The Crown، رسما اعلام کرد که دیگر قصد ندارد از سوتین استفاده کند و این موضع‌گیری ناگهانی او با استقبال گسترده طرفدارانش در توییتر همراه شد.

او به ۱.۸ میلیون دنبال‌کننده اینستاگرامی‌اش گفت:

من نمی‌توانم سوتین بپوشم. نمی‌توانم. متأسفم..

مهم نیست اگر سینه‌هایم به نافم برسند…دیگر سوتین نمی‌پوشم. این لعنتی خیلی آزاردهنده است.

 

در دوران کرونا به جز در طول تماس‌های تصویری با دوستانمان، بسیاری از ما تمایل پیدا کردیم کاملاً بالاتنه‌ خود را در خانه برهنه کنیم و #آزادی_نوک_سینه را فریاد بزنیم، به ویژه که پشتمان از خم شدن روی گوشی و  لپ‌تاپمان به درد آمده بود.. و حالا که آن دوران به سر آمده، بعضی‌ها به صورت جدی در فکر دور انداختن دائمی این ابزار شکنجه افتاده‌اند!

تحقیقاتی که توسط کمپانی سنسوس‌واید در طول قرنطینه انجام شد، نشان داد که از زمان شروع کرونا تقریباً ۴۶٪ زنان حداقل یک بار در هفته به خاطر راحتی سوتین‌هایشان را کنار گذاشته‌اند، و تقریباً دو پنجم زنان متوسط تا چهار ساعت در روز (به دلیل داشتن لباس زیر) به نوعی احساس ناراحتی می‌کنند.

اگرچه ممکن است لباس زیر توری‌تان را واقعا دوست داشته باشید، ولی قطعا در موج گرمای تابستان‌ها علاقه‌ای با دست و پنجه نرم کردن یا  معضل عرق‌سوز شدن سینه‌ها و تحمل خارش ناشی از آن را ندارید.

به همین دلیل، نطر تعدادی کارشناس خبره را خواسته‌ایم تا مزایا و معایب پوشیدن سوتین را بفهمیم و بپرسیم آیا واقعاً زمان آن رسیده که سینه‌هایتان مرخصی بدهید و سوتین‌های خود را دور بیندازید؟

با سوتین یا بدون سوتین؛ آیا زمان تجدیدنظر فرا رسیده است؟

فهرست

نظر متخصص کمر درد و ستون فقرات در مورد استفاده از سوتین

از خودتان بپرسید: آخرین باری که برای تعیین سایز سوتین مناسب خود اقدام کردید، کی بود؟ خب، اگر حافظه‌تان باری نمی‌کند، شاید زمان آن رسیده دست به کار شود، چرا که مطالعات نشان می‌دهند بیش از ۸۰٪ زنان سایز اشتباهی از سوتین را می‌پوشند. بدتر از آن، ۷۰٪ ما سینه‌بندهایی خیلی کوچک‌تر از اندازه واقعی‌مان می‌پوشیم، در حالی که ۱۰٪ دیگر ما سینه‌بندهایی بزرگ‌تر از اندازه واقعی‌مان استفاده می‌کنیم!

علاوه بر این، بنا به گفته انستیتو استئوپاتی، شواهدی وجود دارد که سایز بزرگ‌تر سینه/کاپ می‌تواند عاملی برای تغییر در وضعیت بدن باشد که به نوبه خود ممکن است منجر به دردهای اسکلتی-عضلانی شود.

در نتیجه، ما با روبین لنسمن، استئوپات و سخنگوی رسانه‌ای انستیتو استئوپاتی صحبت کردیم تا بفهمیم آیا این سوتین‌ها قرار است به سینه‌هایمان کمک کنند یا به آن آسیب بزنند:

آیا اینکه سوتین با اندازه نامناسب باعث کمردرد می‌شود، یک افسانه است؟

بستگی دارد که چه نوع سوتینی می‌پوشید (یک سوتین معمولی روزانه، سینه‌بند ورزشی یا غیره) و البته اینکه ساختار بدن شما چگونه باشد. عوامل بی‌شماری وجود دارند که می‌توانند منجر به درد کمر در بانوان شوند. به عنوان مثال، برخی زنان از شکل بدنشان راضی نیستند، بنابراین ممکن است شانه‌هایشان را خم کنند یا قوز کنند که این بر عضلات کمر و وضعیت بدنشان تأثیر بسزایی دارد. ه طور کلی، وقتی صحبت از دردهای اسکلتی-عضلانی در زنان به میان می‌آید، همه تقصیرها رو نمی‌توان متوجه سوتین یا سایز آن بدانید.

آیا باید به جای سوتین شیک و زیبا باید سوتین ورزشی ببندیم؟

لزوماً نه. سوتین‌های ورزشی اغلب پشتیبانی بیش از حد لازم از سینه‌ها فراهم می‌کنند تا حدی که از عملکرد صحیح قفسه سینه ممکن است جلوگیری کنند، در نتیجه، برعکس تصورتان، رباط‌های سینه تحت فشار قرار می‌گیرند و عضلات کمر را ضعیف خواهند شد. با این حال، اگر اهل ورزش منظم هستید، مقداری پشتیبانی از سینه‌هایتان اجتناب‌ناپذیر است چراکه ریسک آسیب جدی به ساختار داخلی سینه حین ورزش وجود دارد. وقتی سینه‌بند نمی‌پوشید، عضلات پشت، گردن و تراپزیوس (عضله بزرگ پشت) نیز باید سخت‌تر کار کنند تا وزن بدن را متعادل نگه دارند.

بیش از ۸۰ درصد زنان سایز اشتباهی از سوتین را انتخاب می‌کنند

همانند هرگونه تغییر و تنوع دیگر در زندگی،  تنوع در پوشیدن سوتین برایتان خوب است. باید خودتان وضعیت خود را زیرنظر بگیرید و ببینید چه فعالیت‌هایی نیاز به پشتیبانی ساختاری بیشتری از سینه‌هایتان دارند. جواب پرسش لزوم پوشیدن یا نپوشیدن سوتین در این است که بدن را وادار کنیم یاد بگیرد چگونه کار کند، نه اینکه صرفا به دنبال یک راه حل دم‌دستی و فوری برای حل مشکلات درد کمر و ستون فقرات از طریق بستن یک سوتین تنگ باشید.

با سوتین یا بدون سوتین؛ آیا زمان تجدیدنظر فرا رسیده است؟

آیا سوتین صرفا یک انتخاب مرتبط با حوزه زیبایی است؟

اصلاً. کار اصلی سوتین پشتیبانی از وزن و ساختار سینه است. با این حال، زنان اغلب در ناحیه‌ای که بند سوتین قرار می‌گیرد، احساس درد و فشار می‌کنند. سوتین‌های تنگ می‌توانند به طور جدی بر قفسه‌سینه اثر منفی بگذارند و باعث درد پشت و گردن شوند.

بخوانید:  ویدئوی میکاپ دختر اسلاو (slavic girl)

اگر بندهای بالابرنده سوتین شل باشد ولی بند پشتی آن محکم بسته شود، نوعی عدم تعادل ایجاد می‌شود. زنان اغلب به اشتباه تمرکزشان روی کشش بند پشتی سوتین است بدون آن که در مورد بالا نگه داشتن سینه‌های خود واقعا فکر کنند. به عنوان مثال، اگر سوتین زیرسینه‌‌ای  بدون بند بالایی استفاده کنید، عملاً هیچ فایده پزشکی برایتان نخواهد داشت.

سوتین های ورزشی اغلب حمایت بیش از حد نیازی فراهم می‌کنند که در بلندمدت ممکن است در عملکرد صحیح قفسه سینه اختلال ایجاد کند

زنانی که از درد کمر رنج می‌برند باید علاوه بر اندازه‌گیری منظم سوتین، نزد یک متخصص اسکلت و استخوان بروند تا درمورد چگونگی راه رفتن، اثرات فضای کار و امور منزل بر ستون فقرات خود با وی مشورت کنند و فهرستی از تمرینات برای بهبود تحرکشان دریافت کنند. سینه‌بند ماهیچه‌ها و ستون فقرات را در وضعیت بهتری قرار می‌دهد، اما قطعا یک راه حل نهایی نیست.

اگر قصد نپوشیدن سوتین را داشته باشیم، چه اقداماتی برای تقویت عضلات کمر و شانه و پیشگیری از بروز درد لازم است؟

کلید کار در کشش و فعال کردن عضلات به جای حمایت از آنهاست. تمرینات تنفسی در حالت درازکش می‌توانند مفید باشند، همچنین می‌توانید از کش‌های بدنسازی استفاده کنید تا عضلات را (بدون تحت فشار قراردادن) فعال نگه دارید.

همچنین بد نیست برای تحریک جریان خون به عضلات حمایتی در کنار تغییر نوع بالشت خواب، به استفاده از کمپرس گرم هم فکر کنید. در هر حال تاکید می‌کنیم که برای اطلاعات بیشتر با با یک  متخصص مشورت کنید.

نظر متخصص اندازه‌گیری سایز سینه در مورد استفاده از سوتین

مهم است که برای بدن خود حداکثر حمایت ممکن را فراهم کنیم، چه با انجام حرکات یوگای مخصوص برای تسکین درد، چه یا پوشیدن سوتین برای حمایت از سینه‌ها.

پیش از بازی‌های المپیک توکیو ۲۰۲۱، از آنجاکه ۷۰٪ ورزشکاران زن بریتانیا خواستار کمک برای سلامت سینه‌های خود بودند، نوعی سینه‌بندهای ورزشی ویژه‌ برایشان طراحی شد تا از سینه‌هایشان حمایت لازم را به عمل آورد و عملکردشان را بهبود دهد.

کتر آنیتا بیسواس، پزشک ارشد ورزش و هماهنگ‌کننده سلامت زنان ورزشکار در موسسه ورزش انگلیس اخیراً به گاردین گفته است: «همه چیزی که در ورزش حرفه‌ای به دنبال آن هستیم، یک قدم کوچک درجهت بهبود است»،

با این حال، ما نظر کارول رمی، مدیر ارتباطات شرکت امپرنت را در مورد پوشیدن سینه‌بند در منزل جویا شدیم.

آیا باید هنگام فعالیت طولانی‌مدت در منزل هم از سوتین استفاده کنیم؟

پوشیدن سینه‌بند نه تنها هنگامی که فعال و در حرکت هستید، ضروری است. بلکه حتی در در امور روزمره هم حمایت کامل از سینه می‌تواند نوعی راحتی و تسکین درد کمر را برایتان در پی داشته باشد. حتی وقتی شما در حال انجام نرمش‌های روزانه خود هم هستید، مهم است به خاطر داشته باشید که صرفا عملی مانند راه رفتن، سینه‌های شما را ۳ تا ۴ سانتی‌متر جابجا می‌کند و  این عدد هنگام انجام سایر فعالیتهای ورزشی بالاتر هم خواهد رفت.

برای سینه‌های با سایز D کاپ، وزن هر سینه می‌تواند به بیش از یک کیلوگرم نیز برسد. این فشار بر تمام بخش‌های بدن، به ویژه کمر قابل توجه است. به یاد داشته باشید که سینه‌های شما از بافت‌های چربی، غده‌ای و چربی تشکیل شده‌اند و تنها پوست و رباط‌ها از آنها حمایت می‌کنند.

اگر هنگام استفاده از سوتین‌های خود احساس ناراحتی می‌کنید، احتمالاً مشکل از خود سوتین است. شاید سایز درستی نپوشیده‌اید یا کیفیت سوتین شما برای حمایت و آسایش مورد نیازتان کافی نیست.

وقتی یک سوتین با  سایز و جنس مناسب می‌پوشید، باید آنقدر احساس سبکی و اعتماد به نفس داشته باشید که تقریباً فراموش کنید سوتین بسته‌اید. اگرچه بسیاری از زنان تصور می‌کنند بندهای سینه‌بند مهم‌ترین عنصر برای ارائه حمایت هستند، در واقع آن بند پشتی است که واقعا اهمیت دارد.

اگر قصد دارید سوتین روزانه‌تان را کلا کنار بگذارید، توصیه می‌کنم ابتدا سینه‌بند ورزشی (یا – بهتر از آن – سینه‌بند بدون فنر) را امتحان کنید. پیشنهاد می‌کنم سینه‌بندهای یکپارچه و تی‌شرتی را انتخاب کنید که واقعاً راحت هستند.

با سوتین یا بدون سوتین؛ آیا زمان تجدیدنظر فرا رسیده است؟

آیا باید برای پیش از انتخاب سوتین، سینه‌های ما اندازه‌گیری شوند؟

سایز سینه‌ها طی گذر زمان و در طول زندگی تغییر می‌کند. توصیه می‌کنیم که به یک فروشگاه لباس زیر بروید تا سایز سینه‌هایتان اندازه‌گیری شود و نکات و ترفندهای کارشناسان اندازه‌گیری را گوش دهید تا احساس راحتی در سوتین خود داشته باشید.

به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در یک سوتین خوب به معنای انتخاب یک محصولی است که در طولانی‌مدت دوام داشته باشد. سوتین یک محصول بسیار شخصی است: با بدن ادغام می‌شود و بنابراین شکل بدن شما (به ویژه کمرتان) را دنبال می‌کند.

چه توصیه‌ای برای دختران و زنانی دارید که برای مدت طولانی از سوتین استفاده نکرده‌اند؟

پوشیدن یا نپوشیدن سینه‌بند یک انتخاب شخصی است. برای کسانی که نیازی بدان احساس نمی‌کنند، عدم استفاده از آن بستگی به خودشان دارد. از سوی دیگر، اگر از آن گروه زنانی هستید که به دنبال حمایت بیشتری ئر نیم‌تنه بالایی بدنتان هستید یا به دلیل وزن سینه‌هایتان احساس ناراحتی می‌کنید، توصیه می‌شود خود را به دست کارشناسان بسپارید. راهنمایی یک متخصص می‌تواند واقعاً به شما کمک کند به فرم و سایز درستی دست پیدا کنید.

نظر متخصص استایل در مورد استفاده از سوتین

وقتی صحبت از خرید سوتین می‌شود بسیاری از ما به سختی به یاد خواهیم آورد که از آخرین دفعه‌ای که برای خرید یک سوتین خوب پول خرج کرده‌ایم، چقدر گذشته است.

با این حال، جوزی فلوز، متخصص استایل برند ریگبی و پلر اینجاست تا توضیح دهد چرا خرید سوتین‌های جدید باید به اندازه رفتن به دندانپزشکی ضروری در نظر گرفته شود (و نه فقط به عنوان یک سرگرمی در پاساژگردی).

مزایای پوشیدن سوتین برای سلامتی چیست؟

اگر بند سوتین به درستی بسته و محکم باشد، وزن سینه‌ها به طور مساوی توزیع می‌شود، بنابراین گروه‌های عضلانی اصلی در پشت، گردن و شانه‌ها تحت فشار قرار نمی‌گیرند. در برخی موارد، تنفس نیز ممکن است آسان‌تر به نظر برسد چراکه یک سینه‌بند درست بسته شده باید سینه را از قفسه‌سینه بالاتر نگه دارد. علاوه بر این، چنین سوتینی اثر مشهودی بر افزایش اعتماد به نفس و احساس خوب نسبت به خود فرد خواهد داشت.

بخوانید:  آب کلروفیل؛ یک محصول کلاهبرداری دیگر در حوزه سلامتی؟

خب، مشخصات یک سوتین خوب چیست؟

۶ مرحله برای اطمینان از مناسب بودن سوتین برای شما وجود دارد:

  1. بند پشتی: ۸۰ درصد از حمایت از بند پشتی سوتین تأمین می‌شود، بنابراین این بند باید به شما احساس استواری دهد و نه تنگی.
  2. سیم‌ها: هنگام بستن باید اطمینان حاصل کنیم که سیم‌ها از بافت سینه دور هستند و در عوض، روی قفسه‌سینه قرار می‌گیرند.
  3. کاپ‌ها: می‌خواهیم کاپ‌ها کل سینه را پوشش دهند تا مطمئن شویم بیرون‌زدگی یا فضای خالی وجود ندارد.
  4. بندهای بالایی: تنها ۱۰ درصد از حمایت سینه‌بند از بندهای بالایی تأمین می‌شود. بندها وظیفه بالا نگه داشتن سینه شما را ندارند – این وظیفه بند پشت است. آنها باید راحت روی شانه‌ها قرار گیرند، نه در پوست شانه‌هایتان فرو روند و نه انقدر شل که پایین بیفتند. یک قاعده کلی این است که باید بتوانید راحت دو انگشت خود را زیر هر بند جای دهید.
  5. پل: پل سوتین (قسمت مرکزی جلو) در حالت ایده‌آل باید به طور صاف روی بدن قرار گیرد.
  6. احساس: راحتی مهم‌ترین عامل است. اگر در یک سوتین احساس ناراحتی می‌کنید، احتمالاً انتخاب یک سبک یا شکل دیگر برایتان بهتر خواهد بود.

آیا باید هفت روز هفته و ۲۴ ساعت شبانه‌روز سینه‌بند بپوشیم یا بد نیست گاهی به سینه‌هایمان مرخصی بدهیم؟

توصیه نمی‌کنیم که شبانه‌روز سوتین فنردار بپوشید. با این حال، بسیاری از مشتریان ما خوابیدن با یک سوتین فاقد فنر را انتخاب مناسبی قلمداد می‌کنند چراکه حمایت کافی را از بافت سینه‌شان فراهم می‌کند، بنابراین این قضیه کاملابستگی به ترجیح شخصی دارد.

تنها ۱۰ درصد حمایت سوتین از طریق بندهای بالایی تأمین می‌شود.

آیا سوتین برلت (bralette) واقعاً از لحاظ حمایت و ساختار گزینه‌های بهتری هستند؟

برای خانم‌هایی با سینه‌بزرگ، یک سوتین برالت ممکن است حمایت کافی را ارائه ندهد و در نتیجه ترجیح دهند از یک سوتین فنردار فیت استفاده کنند. برای خانم‌هایی با سینه‌های کوچکتر، برالت‌ها یک گزینه خوب برای کمد لباس زیر خواهند بود، اما اشکال دیگر سوتین هم احتمالا وجود دارند که حمایت و ساختار بهتری نسبت به برالت برایشان فراهم کنند.

با سوتین یا بدون سوتین؛ آیا زمان تجدیدنظر فرا رسیده است؟

آیا نداشتن سوتین واقعا باعث افتادگی سینه می‌شود؟

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد عدم پوشیدن سوتین باعث افتادگی سینه می‌شود. در عوض، عوامل بیولوژیکی و ژنتیکی زیادی وجود دارد که می‌تواند در افزایش یا کاهش احتمال افتادگی سینه دخیل باشد. با این حال، هنگام ورزش کردن توصیه می‌کنیم یک سینه‌بند ورزشی بپوشید زیرا عدم استفاده از آن می‌تواند خطر آسیب به رباط‌های کوپر در سینه را افزایش دهد.

پوشیدن سینه‌بند خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد؟

البته که نه. اجازه دهید این افسانه را از همان ابتدا رد کنیم. علی‌رغم آنچه ممکن است شنیده باشید، پوشیدن سوتین شانس ابتلا به سرطان سینه را افزایش نمی‌دهد. از دیدگاه دکتر کازان بلیک، متخصص سلامت پستان:

“از نقطه نظر شانس ابتلا یه سرطان سینه، پوشیدن سوتین بر خطر ابتلا به این بیماری هیچ تأثیری نمی‌گذارد. قبلاً از من پرسیده شده است که آیا سوتین‌های فنردار می‌توانند بر خطر ابتلا به سرطان سینه تأثیر بگذارند که پاسخم منفی است. بنابراین، پوشیدن سوتین یا سینه‌بند نه خطر ابتلا به سرطان سینه را افزایش می‌دهد و نه کاهش.”

آیا سیم‌های فلزی داخل سوتین می‌توانند به سلامتی ما آسیب برسانند؟

مهم‌ترین نکته هنگام پوشیدن سوتین فنردار این است که فنر در پشت بافت سینه و نه روی خود بافت آن قرار گیرد. بهترین راه برای بررسی این موضوع این است که یک فشار ملایم روی این فنر وارد کنید؛ اگر فنر به عقب برگردد، نشانه‌ آن است که روی بافت سینه قرار گرفته و نه روی قفسه‌سینه.

در این نوع سوتین‌ها، سیم‌های انعطاف‌پذیر و سیم‌هایی که روکش پددار دارند احساس راحتی بیشتری در هنگام استفاده خواهند داشت.

هیچ شواهدی وجود ندارد که نشان دهد عدم پوشیدن سوتین باعث افتادگی سینه می‌شود.

چه مدت یک بار باید سوتینمان را بشوییم یا یک سوتین جدید بخریم؟

لباس زیرتان را فقط با دست بشویید و ترجیحاً پس از هر دو یا سه مرتبه استفاده. حداقل هر شش ماه یک بار باید مجدداً اندازه‌گیری سایز سینه انجام شود تا مطمئن شوید همچنان این سایز برایتان مناسب است و کمد لباس زیرتان را به‌روز کنید. اگر هر روز تنها از یک سوتین استفاده کنید، عمر آن حدود سه ماه خواهد بود، اما اگر آن سوتین را به صورت چرخشی با دیگر سوتین‌ها بپوشید، عمر بیشتری خواهد داشت.

چگونه از عفونت‌های قارچی جلوگیری کنیم؟

تعریق زیاد، تخمیر یا قارچ می‌تواند تجربه پوشیدن سوتین را بسیار آزاردهنده کند. این موارد می‌توانند منجر به ضایعات پوستی، تاول‌ها، ترک‌خوردگی، تغییر رنگ و در مجموع تحریک‌پذیری بیشتر شوند. اما از بسیاری از این مشکلات می‌توان با جای دادن درست سینه‌ها در سوتین اجتناب کرد.

باید به نحوه قرارگیری سینه‌ها در سوتین توجه کنید، به ویژه در ماه‌های گرم‌تر. وقتی کاپ بزرگ‌تری می‌پوشید، ممکن است پوست در امتداد شیار زیرسینه (ناحیه زیر تاخور سینه) ساییده شود. اگر سایشی با رطوبت همراه شود، می‌تواند منجر به عفونت قارچی شود. می‌توانید با انتخاب سوتین سایز مناسب از بسیاری از این مشکلات پیشگیری کنید. همچنین می‌توانید از محصولات ضدتعریق زیر و بین سینه‌ها استفاده کنید تا تعریق کاهش یابد.

در مورد سایر روش‌های جلوگیری از تحریک‌پذیری، بد نیست سوتین بدون فنر را امتحان کنید یا مقداری نشاسته  زیر سینه‌ها بزنید تا از تشکیل رطوبت جلوگیری شود. اگر پیش از این تجربه هر گونه تحریک یا تغییر رنگی را داشتید، ممکن است با رفع مشکل رطوبت، این علایم نیز برطرف شود.

آیا برخی انواع پارچه‌ها برای پوست ما نسبت به بقیه تحریک‌کننده‌تر هستند؟

مانند مایع دستشویی، پوست ما به پارچه‌های مختلف واکنش‌های متفاوتی نشان می‌دهد. برخی از مشتریان نمی‌توانند جنس توری بپوشند و ممکن است گزینه‌های پنبه‌ای را انتخاب کنند.

در انتها…

پوشیدن یا نپوشیدن سوتین یک انتخاب شخصی است و این تصمیم آگاهانه‌ شماست که باید خود براساس احساس راحتی و حمایت مورد نیاز بدن اتخاذ کنید. در نهایت آنچه اهمیت دارد این است که سوتین مناسب و با کیفیت را انتخاب کنید و به طور مرتب متناسب بودن سایز آن را باری خود چک کنید.

در نهایت، رسیدن به آسایش و اعتماد به نفس از طریق پوشش مناسب بخشی از مراقبت از خودمان است.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!