چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

تا حالا اصطلاح«لباس ایرانی مدرن» رو شنیدید؟ شاید این عبارت، برای همه ما یخورده نامفهوم باشه؛ چون اغلب مردم وقتی اسم لباس ایرانی به گوششون میخوره، یاد لباسای سنتی یا سبک پوشش اقوامی مثل کرد، ، لر، بلوچ، آذری، قشقایی و غیره میفتن! دیگه خیلی ارفاق کنیم، یاد لباس‌هایی میفتیم که طرح‌های ترنج و بته جقه دارن. با این حال، این مقاله قراره حسابی شما رو سورپرایز کنه؛ طوری که شاید با دیدن ایده‌های لباس ایرانی مدرن، واقعا شوکه بشید!! در نهایت، قراره به این سوال پاسخ بدیم که چطور میشه به سبک ایرانی مدرن لباس پوشید؟ اصلا منظور از این سبک لباس چیه و چه فرقی با استایل ایرانی سنتی و اسلامی داره؟ بریم که با اصول استایلی اصیل آشنا بشیم.

فهرست

چرا اصلا باید ایرانی پوشید؟ بازگشت به ریشه‌ها…

چرا باید به سبک ایرانی بپوشیم؟
چرا باید به سبک ایرانی بپوشیم؟

وقتی از «ایران بزرگ» صحبت می‌کنیم در حقیقت داریم درباره یک مفهوم عمیق تمدنی حرف می‌زنیم؛ محدوده‌ای وسیع از فلات ایران و حتی فراتر از اون! این محدوده، جایی هست که فرهنگ اصیل ایرانی هنوز در اون ریشه داره. میراث هزاران ساله اجداد ایرانیان، با پوشش و لباس‌های رنگارنگ و متنوع پیوند خورده. شاید بپرسید، با وجود استایل‌های مختلف، چرا هنوز باید به سبک لباس ایرانی وفادار باشیم؟ خب من چند تا دلیل براتون میارم، امیدوارم کافی باشه، اما اگه فکر میکنید این دلایل کافی نیستن، حتما نظرتون رو برامون کامنت کنید:

  • احساس تعلق کنیم: همه دوست دارن از درون خودشون رو متعلق به جایی بدونن، پوشش یکی از راه‌های تمرین این حسه.
  • به اصالت خودمون افتخار کنیم: لباس ایرانی نشون‌دهنده‌ تاریخ و فرهنگ غنی ماست. پوشیدنش یه جور ادای احترام به گذشتگان و هویت ایرانیه.
  • خلاقیت رو به رخ بکشیم: تنوع لباس‌های ایرانی خیلی زیاده. از پیراهن‌های بلند و گلدار گرفته تا شلوارهای قاسم‌آبادی و کلاه‌های شاپور، یه عالمه مدل هست که می‌تونی از بینشون انتخاب کنی و استایلت رو خاص و منحصر به فرد کنی.
  • از بقیه متمایز بشیم: تو دنیایی که همه دنبال لباس‌های تکراری و برند هستن، پوشیدن لباس ایرانی یه جور جسارت و تمایز محسوب می‌شه.
  • حمایت از صنعت داخلی: با خرید لباس‌های ایرانی به تولیدکنندگان وطنی کمک می‌کنی و رونق رو به بازار داخلی تزریق می‌کنی.
  • احساس خوب: پوشیدن لباس‌های زیبا و خوش‌رنگ ایرانی می‌تونه بهمون اعتماد به نفس بده و حس خوب و خوشحالی رو بهمون القا کنه.

تفاوت پوشش ایرانی و پوشش اسلامی؟

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

نمونه پوشش ایرانی که با تمرکز روی تنوع رنگ و طرح و الملن‌های خاص فرهنگ و تمدن ایران طراحی می‌شود.

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

نمونه پوشش اسلامی که با تمرکز بر پوشیده ماندن و عدم جلب توجه نقاط حساس بدن طراحی می‌شود.

وقتشه که این باور اشتباه رو کنار بذاریم؛ اینکه لباس ایرانی همون لباس اسلامی هست، کاملا اشتباهه! هرچند بعد از ورود اسلام و توی این هزار و چهارصد و اندی سال، زیباترین ایده‌های لباس و پوشش به وجود اومدن؛ اما در کنار اون، ما یک تاریخ هزاران ساله داریم که به قبل از اسلام مربوط میشه و به همین دلیل، میشه ایده‌های زیبایی برای لباس مربوط به دوران قبل از اسلام هم پیدا کرد.

درسته که پوشش ایرانی و اسلامی در نگاه اول شباهت‌های زیادی به هم دارن، اما تفاوت‌های ظریفی هم بینشون وجود داره که خوبه بهشون توجه کنیم:

  • نوع پوشش سنتی ایرانی تنوع خیلی بیشتری داره و شامل مدل‌های مختلفی مثل مانتو، دامن، شلوار، روسری و غیره میشه. در حالی که پوشش اسلامی بیشتر روی چادر و لباس‌های بلند به عنوان حجاب برتر تاکید داره.
  • توی ایران قوانینی وجود داره که بیشتر متناسب با لباس اسلامی هست و به همین دلیل، ممکنه بعضی از طرح‌های لباس ایرانی، چندان مناسب شناخته نشه.
  • هدف اصلی پوشش اسلامی، مطابقت با دستورات دینی و قانونی هست؛ در حالی که پوشش ایرانی در فرهنگ و آدام و رسوب و همچنین سلیقه شخصی ایرانی‌های قدیم و جدید ریشه داره.
  • لباسای ایرانی معمولا خیلی پر نقش و نگار و رنگارنگ هستن ولی تاکید خاصی روی منحرف کردن توجه مخاطب وجود نداره؛ این موضوع ممکنه توی لباس‌های اسلامی کمتر دیده بشه، چون لباس اسلامی برعکس روی پنهان‌سازی حداکثری  و عدم جلب مخاطب روی روی منحنی‌های بدن تاکید بیشتری داره.

با این حال، جالبه بدونید که مرز باریکی بین لباس ایرانی و اسلامی هست و حتی خیلی از لباس‌های اسلامی هم کاملا براساس ایده‎‌های ایرانی شکل گرفتن و از ذهن یک طراح خلاق و هنرمند ایرانی بیرون اومدن.

چه لباسی مدرن هست؟ چه لباسی سنتی؟

بیاید مفاهیم «مدرن» و «سنتی» رو با هم بررسی کنیم؛ وقتی میگیم لباس مدرن منظورمون چیه؟ یا وقتی حرف از لباس سنتی میزنیم دقیقا از چه لباسی صحبت می‌کنیم؟

لباس مدرن چیه؟

به زبان ساده، لباس ایرانی مدرن به نوعی از پوشش گفته می‌شه که با ترکیب عناصر سنتی ایرانی و المان‌های مدرن طراحی و دوخته می‌شه. این سبک از لباس، در عین حال که اصالت فرهنگ غنی ایران رو حفظ میکنه، با مد روز دنیا همخوانی داره و به خانم‌ها و آقایان این امکان رو می‌ده که با ظاهری شیک و امروزی در جامعه حاضر بشن.

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

دختران با لباس های ایرانی مدرن

ویژگی‌های لباس ایرانی مدرن چیه؟

  • وفاداری به طرح‌ها و رنگ‌های سنتی ایران: در لباس‌های ایرانی مدرن از طرح‌ها و رنگ‌های اصیلی مثل اسلیمی، خاتایی، بته جقه، فیروزه‌ای، یاسی و قرمز عنابی استفاده می‌شه. این طرح‌ها و رنگ‌ها زیبایی و ظرافت خاصی به لباس‌ها می‌بخشن و هویت ایرانی رو به نمایش می‌ذارن.
  • استفاده از پارچه‌های باکیفیت: در طراحی و دوخت لباس‌های ایرانی مدرن از پارچه‌های باکیفیت مثل ابریشم، ترمه و فوتر استفاده می‌شه. این پارچه‌ها لطیف، بادوام و خوش‌فرم هستن و به لباس‌ها جلوه‌ای شیک و لوکس می‌بخشن.
  • تنوع در عناصر و اجزای پوشش: سبک مدرن لباسای ایرانی میتونه شامل عناصر مختلفی مثل مانتو، شلوار، دامن، تونیک، شومیز، کت و شلوار و … بشه. این تنوع به خانم‌ها و آقایان این امکان رو می‌ده که با توجه به سلیقه و موقعیت خودشون لباس مورد نظرشون رو انتخاب کنن.
  • استفاده از اکسسوری‌های خاص: در کنار لباس‌های ایرانی مدرن می‌تونید از اکسسوری‌های سنتی ایرانی مثل کیف، کفش، روسری، شال و جواهرات استفاده کنید. استفاده از اکسسوری‌های مناسب می‌تونه به استایل شما ظرافت و زیبایی بیشتری بده.

لباس سنتی ایرانی چیه؟

Traditional Iranian Clothing: Roots, Customs & Cultural Impact
دختر ایرانی با لباس سنتی

به زبان ساده، لباس سنتی، به همین لباس‌هایی گفته میشه که اغلب اونا رو می‌تونید توی قومیت‌های خاص جغرافیایی و نژادی در بعضی شهرها و روستاهای ایرانی مشاهده کنید؛ لباس‌های ایرانیان قدیم که رنگارنگ، زیبا و متنوع هستن. اینکه طرح این لباس‌ها از کجا الهام گرفته شدن، سوالیه که پاسخش رو باید در تاریخ ایران جستجو کرد.

بخوانید:  17 مدل موی گوجه ای خرگوشی مناسب برای دختران نوجوان (Space Bun)
دختر ایرانی با لباس زیبای سنتی
دختر ایرانی با لباس زیبای سنتی

حقیقت اینه که اقوامی مثل عیلامی‌ها، مادها و هخامنشیان، نقش مهمی تو شکل‌گیری پایه لباسای ایرانی داشتن. امپراطوری بزرگ هخامنشیان زیر نظر کوروش بزرگ، لباس‌های مجلل و باشکوهی رو معرفی کرد که با جواهرات قیمتی تزیین شده بودن. این لباس نشون دهنده ثروت و قدرت اشراف‌زادگان ایرانی بودن.

بعد از هخامنشیان هم، سلسله‌هایی مثل اشکانیان و ساسانیان، روی لباسای ایرانی تاثیر زیادی گذاشتن. اشکانی‌ها، لباس‌هایی مثل تیارا (کلاه بلند مخروطی شکل) و لباس‌های بلند و آویزون رو وارد کردن. دوران ساسانیان هم با نقش و نگارهای ظریف، رنگ‌های شاد و گلدوزی‌های حرفه‌ای، لباس‌های سنتی رو غنی‌تر کردن.

لباس های ایرانیان در تاریخ باستان
لباس های ایرانیان در تاریخ باستان

برای لباس سنتی، از چه اکسسوری‌هایی استفاده میشه؟

لباس‌های سنتی ایران با یه عالمه اکسسوری تکمیل می‌شن که باعث می‌شه شیک‌تر، بافرهنگ‌تر و در کل جذاب‌تر به نظر برسید. از جواهرات ظریف گرفته تا کمربندهای خوش‌دست، روسری‌های قشنگ و کفش‌های سنتی، این اکسسوری‌ها نقش مهمی توو کامل کردن ست لباس‌های ایرانی دارن:

جواهرات

جواهرات توو فرهنگ ایران جایگاه ویژه‌ای دارن و یه بخش جدایی‌ناپذیر از لباس‌های سنتی هستن. خانوما معمولا خودشون رو با جواهرات خوش‌دست و ظریف مثل گردنبند، دستبند، گوشواره و انگشتر تزیین می‌کنن. این جواهرات با طراحی‌های خاص و زیبا ساخته می‌شن و نقش و نگارهاشون از طبیعت، افسانه‌ها و شعرهای فارسی الهام گرفته شدن. طلا، نقره، فیروزه و سنگ‌های قیمتی از مواد اولیه‌ رایج تو ساخت جواهرات هستن که نشونه‌ ثروت، زیبایی و معنویت به حساب میان.

کمربند

کمربند تو لباس‌های سنتی ایران هم کاربردی‌ و هم قشنگه. کمربندها باعث می‌شن لباس خوش‌فرم‌تر به نظر برسه و کمر رو باریک‌تر نشون بده. کمربند سنتی ایرانی، معمولا از پارچه‌های لوکس مثل ابریشم (جیم) درست می‌شه و روش رو با گلدوزی‌های ظریف، مهره یا کارهای فلزی تزیین می‌کنن. این کمربندها یه حس خاص و شیک به لباس میدن و باعث می‌شن خوش‌فرم‌تر به نظر برسه.

روسری

روسری نه تنها برای پوشوندن سر استفاده می‌شه بلکه یه جور ابراز سلیقه هم هست. روسری‌ها تو رنگ‌های مختلف، جنس‌های گوناگون و با طرح‌های متنوع پیدا می‌شن و به خانوما کمک میکنن تا با رعایت عرف، بتونن سلیقه‌ خودشون رو هم نشون بدن. روسری‌های سنتی ایرانی معمولا با نقش و نگارهای قشنگ یا گلدوزی‌های ظریف تزیین می‌شن که باعث می‌شه کل استایل لباس شیک‌تر به نظر برسه.

کفش

کفش‌های سنتی ایرانی مدل‌های مختلفی دارن که هر کدوم برای لباس و موقعیت‌های خاص مناسب هستن. یه مدل از این کفش‌ها «گیوه» هست که یه نوع کفش دست‌دوزه راحت و بادوامه که از مواد طبیعی مثل پنبه یا چرم درست می‌شه. خانوما برای مراسم‌های رسمی‌تر می‌تونن از «کلاه‌پیچ» یا «پاپوش» استفاده کنن که دمپایی‌ها یا صندل‌های گلدوزی‌شده‌ی قشنگی هستن. آقایون هم معمولا «چاروق» یا کفش‌های چرمی می‌پوشن که هم بادوام هستن و هم برای محیط‌های مختلف مناسبن.

۶اکسسوری ایرانی سنتی

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟
چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

چرا لباس سنتی دیگه برای نسل جدید جذاب نیست؟

دختران ایرانی با لباس سنتی
دختران ایرانی با لباس سنتی

دلایل مختلفی وجود داره که باعث شده لباس‌های سنتی ایرانی برای نسل جدید جذابیت کمتری داشته باشن.

  • راحتی بیشتر: نسل جدید به دنبال لباس‌هایی هستن که راحت و آزاد باشن و بتونن توو اون‌ها به راحتی حرکت کنن. لباس‌های سنتی ایرانی، مخصوصاً برای خانوما، معمولا گشاد و بلند هستن و می‌تونن توو گرمای هوا اذیت‌کننده باشن.
  • پیروی از مد: مد دنیا دائماً در حال تغییره و نسل جدید به دنبال لباس‌هایی هستن که به روز و مطابق با مد روز باشن. لباس‌های سنتی ایرانی در مقایسه با لباس‌های مد روز، تنوع کمتری دارن و ممکنه برای نسل جدید خسته‌کننده به نظر برسن.
  • تفکیک هویت: نسل جدید به دنبال هویت خودشون هستن و می‌خوان خودشون رو از نسل‌های قبلی متمایز کنن. پوشیدن لباس‌های سنتی می‌تونه به عنوان یه نماد از سنت‌گرایی تلقی بشه و نسل جدید به دنبال هویتی مدرن و امروزیه.

با این حال، سبک لباس ایرانی مدرن تا حدی تونسته علاقه نسل جدید رو به خودش جلب کنه. این سبک لباس، در حقیقت المان‌ها و ایده‌های لباس سنتی ایرانی رو با سبک مدرن ترکیب کرده و یه ایده جذاب به وجود آورده.

تفاوت سبک مدرن ایرانی با سبک سنتی

سبک مدرن ایرانی
سبک مدرن ایرانی

سبک مدرن ایرانی

سبک لباس ایرانی مدرن، در حقیقت یه انقلاب بزرگ توی لباس‌های سنتی هست؛ یه تغییر بزرگ اما جذاب! لباسای ایرانی مدرن، از شخصیت‌های داستان‌ها و اساطیر ایرانی الهام گرفته شدن؛ روی این لباس‌ها میشه طرح گل یا اشکال هندسی و الگوهای سنتی ایرانی رو مشاهده کرد؛ اما نکته مهم اینه که این طرح‌ها و تنوع رنگ، نباید زیادی شلوغ و پیچیده باشه. در حقیقت برای طراحی لباس ایرانی مدرن، سعی میشه بر خلاف لباسای سنتی، خیلی شلوغ بنظر نرسن.

  • برای لباس ایرانی مدرن از چه رنگایی استفاده میشه؟

برای لباس ایرانی مدرن معمولا از رنگ‌هایی مثل سفید، قرمز، سبز، سیاه و سرمه‌ای، خاکستری و صورتی استفاده میشه. هرکدوم از این رنگ‌ها تا حد زیادی در سبک سنتی هم استفاده شدن.

در مقایسه با لباس ایرانی مدرن، لباس‌های سنتی کاملا رنگارنگ هستن و در اونها از طرح‌های لایه لایه و پیچیده استفاده شده. میشه گفت لباس‌های سنتی شلوغ‌تر بنظر میرسن و انرژی خیلی بیشتری دارن. از طرفی این لباس‌ها زمان دوخت خیلی بیشتری دارن و باید حتما برای اونها از پارچه‌های مرغوب با ماندگاری بالا استفاده بشه.

سایر تفاوت‌های لباس ایرانی مدرن با لباس سنتی:

  • لباس ایرانی مدرن، ساده‌تره و جزئیات کمتری نسبت به لباس سنتی داره.
  • لباس سنتی به دلیل پیچیدگی و تنوع دوخت، معمولا گرونتر از لباس مدرن ایرانیه.
  • لباس سنتی، تنوع رنگ خیلی بیشتری از لباس مدرن ایرانی داره.
  • لباس مدرن ایرانی ترکیبی از سبک غربی با سبک سنتی ایرانه ؛ در حالی که لباس سنتی کاملا براساس باورها و آداب ایرانیان قدیم طراحی و دوخته شده.

المان‌های قابل پیشنهاد در استایل ایرانی

خب اگه دنبال این هستید که از لباس‌های ایرانی استفاده کنید، قراره اینجا چندتا ایده جذاب رو با هم بررسی کنیم. ایده‌هایی که با کمک اونها می‌تونید یه استایل ایرانی مدرن بزنید و مثل یه ستاره ایرانی بدرخشید.

اکسسوری

ایده‌های مختلفی از اکسسوری سنتی وجود داره که میتونید اونا رو در کنار لباس‌های مدرن مثل همین پیراهن شلوار یا به همراه روسری بپوشید. از جمله این اکسسوری‌ها میشه به موارد زیر اشاره کرد:

  • دستبند و گردنبندهای سنتی: دستبندها و گردنبندهای لایه لایه که می‌تونید اونا رو در کنار لباسای مدرنتون بپوشید. دقت کنید که این گردنبندها از نظر رنگ و طرح به بقیه استایلتون بخورن. این گردنبندها میتونن از المان‌های طبیعت یا حیوانات الهام گرفته شده باشن.

 

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟
چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

اکسسوری مناسب و سنتی برای استایل مدرن ایرانی

مانتو

مانتوهای کیمونو که آستین‌های گشاد و بلندی دارن، می‌تونن یه انتخاب عالی برای یه استایل مدرن با طرح‌های ایرانی باشن. می‌تونید از پارچه‌های سنتی ایرانی مثل ترمه، ابریشم یا چادر شب برای دوخت این مانتوها استفاده کنید و روشون رو با نقش و نگارهای ایرانی مثل اسلیمی، خاتایی یا بته جقه تزیین کنید.

علاوه بر این، مانتوهای عبایی که بلند و آزاد هستن، می‌تونن یه انتخاب شیک و راحت برای یه استایل روزمره باشن. می‌تونید از پارچه‌های ساده یا طرح‌دار ایرانی برای دوخت این مانتوها استفاده کنید و روشون رو با گلدوزی، منجوق‌دوزی یا نقاشی‌های سنتی ایرانی تزیین کنید.

بخوانید:  میکاپ یخی؛ چطور چشمان را یخ‌زده، سرد و زمستانی آرایش کنیم؟

تازه یه ایده خفن هم اینه که یه مانتوی ساده رو با یه شال یا روسری طرح‌دار ایرانی ست کنید و یه استایل مدرن با ایده‌های ایرانی داشته باشید. همچنین می‌تونید از یه کمربند یا کیف با طرح ایرانی برای تکمیل استایلت استفاده کنید.

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟
مانتو و روسری طرح‌دار ایرانی مانتو عبایی مانتو کیمونو

چند ایده جذاب دیگه از مانتوهای ایرانی مدرن

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟ چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

شلوار

دنبال شلوارهای مدرن با طرح‌های ایرانی می‌گردید؟ یه عالمه ایده‌های قشنگ براتون داریم.

شلوارهای دمپا گشاد: شلوارهای دمپا گشاد که از زانو به پایین گشاد می‌شن، یکی از جذاب‌ترین ایده‌ها برای استایل ایرانی مدرن هستن. می‌تونید از پارچه‌های سنتی ایرانی مثل ترمه، ابریشم یا چادر شب برای دوخت این شلوارها استفاده کنید و بعد، روشون رو با نقش و نگارهای ایرانی مثل اسلیمی، خاتایی یا بته جقه تزیین کنید.

شلوارهای راسته: شلوارهای راسته که از بالا تا پایین صاف هستن، می‌تونن یه انتخاب شیک و راحت برای یه استایل روزمره باشن. می‌تونید از پارچه‌های ساده یا طرح‌دار ایرانی برای دوخت این شلوارها استفاده کنید همچنین بهتره روشون رو با گلدوزی، منجوق‌دوزی یا نقاشی‌های سنتی ایرانی زیباتر کنید.

خطوط قرمز استایل در فرهنگ ایرانی؟

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

وی ایران یه سری عرف و هنجارهایی هستن که بهتره بهشون توجه کنیم. این خطوط قرمز استایل توی فرهنگ ایرانی تا حد زیادی به مذهب، سن، جنسیت و موقعیت اجتماعی افراد بستگی داره.

برای خانوما:

  • پوشش بدن: طبق عرف بهتره خانوما شونه‌ها، زانوها و سینه‌هاشون رو بپوشونن. این به معنای پوشیدن لباس‌های خیلی بلند یا خیلی کوتاه نیست، بلکه به معنای پوشاندن این قسمت‌ها به طور مناسب.
  • پوشش سر: رایجه که خانوما موهاشون رو با روسری یا شال بپوشونن.
  • آرایش: آرایش کردن مشکلی نداره، اما بهتره خیلی غلیظ و زنندهن باشه.
  • پارچه: توی فرهنگ ایران پارچه‌های نازک و بدن‌نما مثل تور و ساتن برای بیرون از خونه مناسب نیستن.

برای آقایون:

  • پوشش بدن: توی عرف آقایون شونه‌ها و زانوهاشون رو می‌پوشونن.
  • شلوار: شلوارهای خیلی کوتاه یا خیلی بلند پوشیده نمیشن.
  • تیشرت: تیشرت‌ها خیلی تنگ یا خیلی کوتاه و یا با طرح‌های نامناسب و توهین‌آمیز با عرف سازگاری نداره.
  • مو: موها خیلی بلند یا خیلی آشفته برای آقایون توی ایران چندان عرف نیست.

بهترین برندهای لباس ایرانی مدرن که میتونید ازشون لباس بخرید

خب دیگه نباید فرصت رو از دست بدید! بهار و تابستون توی راهن و بهتره از همین الان با خریدن و پوشیدن بهترین لباسای ایرانی مدرن، زیباترین استایل عمرتون رو بزنید. توی این بخش قراره چند تا از بهترین برندهای لباس ایرانی مدرن رو به شما معرفی کنیم. همه این برندها، توسط بهترین طراحان مد ایرانی به وجود اومدن و کاملا خلاقانه و ترکیبی از المان‌های ایرانی و مدرن هستن.

Anar Design؛ تلفیقی از اصالت و مدرنیته

«آنار دیزاین» رو می‌شناسین؟ این برند باحال رو یه خانوم هنرمند به اسم «انووشه آصفی» تو سال ۲۰۰۶ راه انداخته. کار اصلی «آنار دیزاین» اینه که لباس‌های سنتی ایرانی رو با یه رنگ و بوی امروزی و مدرن قاطی کنه و یه خروجی جذاب بوجود بیاره.

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

Poosh؛ به سبک شاهزادگان ایرانی

برند پوش از طراح معروف لباس یعنی «فرناز عبدولی» یه انتخاب فوق‌العاده‌ست. اگه دنبال لباس‌هایی هستی که هم شیک و خاص باشن و هم با اصول پوشش اسلامی همخوانی داشته باشن؛ این ایده بهت پیشنهاد میشه. طراح این برند، «فرناز عبدولی»، عاشق اینه که لباس‌های باشکوه، قشنگ و باکلاس طراحی کنه که تو بتونی راحت بپوشیشون.

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

Arefeh Mansouri؛ برندی که غرب رو عاشق ایران کرده

«عارفه منصوری» یه طراح ایرانیه که با اینکه از ۱۶ سالگی از تهران رفته کانادا، اما توی طراحی لباسش اصالتش رو فراموش نکرده. لباس‌های اون بهترین نمونه‌ تلفیق لباس‌های ایرانی با سلیقه‌ غربی‌هاست. توو کاراش از پارچه‌های ایرانی، مدل‌های قشنگ و رنگ‌های شاهانه استفاده می‌شه.

لباس‌های خانم منصوری، یادآور ایران قبل از انقلاب هستن، زمانی که لباس‌های مجلل و ظریف رو حسابی تحویل می‌گرفتن. کلکسیون‌های عروسیش هم با اون گلدوزی‌های ظریف و استفاده از ابریشم، آدم رو می‌بره به سرزمین رویاهای ایرانی!

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

Naghmeh kiumarsi؛ اصالت حرف اول رو میزنه

«نغمه کیومرسی» رو میشه یکی از پیشگامان مد تو ایران دونست. لباس‌هایی که طراحی می‌کنه، یه ترکیب فوق‌العاده از زیبایی‌های امروزی و اصالت ایرانیه. تو کاراش لباس‌های شیک و مدرن می‌بینی که با نشونه‌هایی از تاریخ غنی ایران مثل خطاطی، شعر و نقش‌های هندسی تزیین شدن.

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

Radaa؛ اصالت و زیبایی از دل شیراز

این برند جادویی رو تو سال ۲۰۱۲ یه خانوم شیرازی به اسم «مریم وحیدزاده» راه اندازی کرده. لباس‌های Radaa، از رنگ‌های شاد و اکسسوری‌های جذاب الهام گرفته شدن و بیشتر مناسب جوون‌تران.

«مریم وحیدزاده» دوست داره خانوم‌های ایرانی به جای اینکه دنبال برندای غربی باشن، خودشون رو با چیزایی که تو فرهنگ خودشون هست، زیبا نشون بدن. البته از اون آدم‌هایی هم نیست که بخاطر خوشگلی لباس، راحتی رو فراموش کنه. لباس‌های رادا واقعا هم شیک هستن و هم جذااب.

چطور به سبک ایرانی مدرن لباس بپوشیم؟

جمع‌بندی؛ استایل ایرانی مدرن، پاسخی به فراموشی صد ساله

خب، به آخر مقاله رسیدیم اما وقتشه که به این نکته اشاره کنیم که نباید اهمیت پوشیدن لباس مدرن ایرانی رو دست کم بگیریم. در حقیقت، ما توی صد ساله اخیر به دلیل محبوبیت و فروش بالای لباس‌های غربی، تقریبا سبک لباس ایرانی رو توی بازار از دست دادیم. این موضوع با توجه به تاریخ چندهزار ساله ایران واقعا نگران کننده است؛ به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم از لباس ایرانی مدرن استفاده کنید؛ چون این لباس‌ها هم زیبایی و سادگی لباس‌های مدرن رو داره و هم از ترکیب رنگ و طرح‌های جذاب لباسای سنتی برخوردار هست. اگه درباره استایل ایرانی مدرن سوال داشتید، میتونید سوالات و ایده‌های خودتون رو از طریق راه‌های ارتباطی سایت زیبانیوز با کارشناسان در میون بذارید.

سوالات متداول

استایل ایرانی مدرن چیه؟

استایل ایرانی مدرن تلفیقی از اصالت ایرانی با مد روز دنیاست. این سبک به دنبال حفظ حجاب و پوشش اسلامی در عین شیک و امروزی بودنه.

چه چیزهایی استایل ایرانی مدرن رو از بقیه سبک‌ها متمایز می‌کنه؟

استفاده از رنگ‌های شاد و متنوع، نقش و نگارهای سنتی ایرانی، پارچه‌های باکیفیت و خوش‌فرم، و تناسب لباس با اندام از ویژگی‌های بارز استایل ایرانی مدرن هست.

چه لباس‌هایی توی استایل ایرانی مدرن قرار می‌گیرن؟

مانتو، روسری، شال، شلوار، تونیک، پیراهن، کیف و کفش از جمله لباس‌های رایج در استایل ایرانی مدرن هستند.

چطور می‌تونم یه استایل ایرانی مدرن داشته باشم؟

  • به دنبال لباس‌هایی باشید که با حجاب و پوشش اسلامی همخوانی داشته باشن، اما در عین حال شیک و امروزی هم باشن.
  • از رنگ‌های شاد و متنوع استفاده کنید.
  • از نقش و نگارهای سنتی ایرانی در لباس‌هاتون استفاده کنید.
  • به کیفیت و فرم لباس‌هاتون توجه کنید.
  • لباس‌هایی رو انتخاب کنید که به اندامتون میان.

چه برندهایی در ایران استایل ایرانی مدرن رو ارائه می‌دن؟

برندهای زیادی در ایران هستن که لباس‌هایی با سبک ایرانی مدرن ارائه میدن. از جمله این برندها می‌تونیم به «آنار دیزاین»، «فرناز عبدولی»، «عارفه منصوری»، «نغمه کیومرسی» و «رادا» اشاره کنیم.

چطور می‌تونم از استایل ایرانی مدرن برای شرکت در مراسم مختلف استفاده کنم؟

با توجه به نوع مراسمی که می‌خواید بهش برید، می‌تونید از لباس‌های مختلفی با سبک ایرانی مدرن استفاده کنید. مثلا برای یه عروسی می‌تونید یه مانتو و روسری مجلسی و کار شده انتخاب کنید، و برای یه مهمونی دوستانه می‌تونید یه مانتو و شلوار ساده‌تر بپوشید.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!