آرایش دختران نوجوان

آرایش دختران نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال؛ آیا باید آرایش کنم؟

درباره تابوهایی که از وجودشان بی‌خبریم...

دقیقا توی همین لحظه که دارید این مقاله رو می‌خونید، میلیون‌ها دختر نوجوان بین ۱۲ تا ۱۸ سال دارن حساس‌ترین لحظات زندگیشون رو سپری می‌کنن! احتمالا یکی از این دخترها شما هستید یا فرزند شماست! ما توی این مطلب قراره درباره یکی از جنجالی‌ترین موضوعات مربوط این خانم‌های جوان صحبت کنیم؛ آرایش کردن! آرایش کردن (Make up) برای دختران نوجوان چالش‌های زیادی داره و این موضوع خصوصا توی فرهنگ ما بایدها و نبایدهایی داره که بهتره اونها رو بشناسیم.

بیاید از یه آمار جالب شروع کنیم؛

براساس یک نظرسنجی توی آمریکا، از بین دختران نوجوان (تا سن ۱۸ سال)، فقط ۲۰ درصد از آرایش کردن لذت نمی‌برن!

بخاطر همین باید اعتراف کرد که نمیشه از این موضوع مهم گذشت! سوالات مهمی درباره آرایش دختران نوجوان سال۱۲ تا ۱۸ سال وجود داره که توی این مقاله یکی یکی به همه اونها پاسخ میدیم؛ پس اگه هنوز سراغ جعبه آرایش نرفتید، ادامه مطلب رو از دست ندید!

فهرست

دنیای رنگارنگ دختران نوجوان؛ چرا آرایش کردن انقدر جذابه؟

 

سن شروع آرایش دختران نوجوان

قبل از اینکه به سوالات مهم بپردازیم؛ بزاریم تعریف خودمون از دختر نوجوان رو بگیم. از دیدگاه این مقاله سن بین ۱۲ تا ۱۸ سال رو دوره نوجوانی قلمداد شده و طبعا سن قبل از اون به عنوان کودکی و دوران پس از این بازه به عنوان جوانی میشه تفسیر کرد.حالا بزارید از یک راز جالب دخترونه صحبت کنیم. عموما دخترها خصوصاتوی سن ۱۲ تا ۱۸ سال به دلیل حساسیت بالایی که این دوره سنی داره، تمایل زیادی به زیباتر دیده شدن دارن! این موضوع کاملا طبیعیه و اصلا جای نگرانی نیست!

تحقیقات نشون داده که دختران نوجوونی که آرایش نمیکنن، خیلی راحت‌تر اعتماد به نفس خودشون رو از دست میدن و همین موضوع میتونه تاثیر منفی روی تحصیل یا تعامل اجتماعی اونها داشته باشه! بنابراین آرایش کردن، به دلیل بالا بردن اعتماد به نفس و حس شادابی و زیبایی، احساس بهتری به دخترا هدیه میده!

یکی دیگه از دلایل جذابیت میکاپ یا آرایش کردن، پنهان کردن نواقص و کاستی‌های صورته! توی بخش‌های بعدی بیشتر درباره این موضوع صحبت میکنیم.

چه سنی برای شروع آرایش مناسبه؟

تشخیص اینکه چه سنی برای شروع آرایش دختران نوجوان ۱۲ سال تا ۱۸ سال مناسبه، شاید واقعاً گیج‌کننده باشه. فرقی نمیکنه پدر یا مادر یک دختر نوجوان هستید یا خودتون به عنوان یک دختر نوجوان دارید این مطلب رو میخونید، در هر صورت این سوال ممکنه برای شما هم پیش بیاد؛ واقعا از چه سنی آرایش کردن رو شروع کنم؟برای کمک به شما و پاسخ به این سوال؛ قبل از هر کاری بیاید به این چند سوال ساده پاسخ بدیم:

  • دختران معمولا از چه سنی علاقه دارن آرایش کنن؟
  • آیا آرایش کردن برای بچه‌ها ضرر داره؟

پاسخ به این سوالات میتونه درک بهتری به ما بده تا بتونیم سن آرایش کردن رو تشخیص بدیم. در پاسخ به سوال اول، بهتره بدونید که تمایل به آرایش کردن معمولا از سن ۱۲ سالگی در دختران دیده میشه. این سن به دلیل سن گذار از کودکی به نوجوانی، در حقیقت شروع ارتباطات گسترده‌تر در محیط اجتماعی و آشنا شدن با دوستان جدید هست.

توی این سن، طبیعیه که فرزند شما از آرایش کردن شما تقلید کنه؛ با این حال، شاید شما هم مثل خیلی از والدین در دنیا، از اینکه یک دختر ۱۲ ساله آرایش کنه احساس نگرانی می‌کنید؛ اما جای نگرانی نیست.

البته تمایلات سن نوجوانی تنها عاملی نیست که روی پاسخ به این سوال تاثیر داره. توی جایی مثل ایران، دو عامل مهم دیگه هم داریم:

  • موقعیت جغرافیایی و عرف جامعه
  • قوانین محیط‌های عمومی مثل مدرسه و باشگاه و …
آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
بهترین سن برای شروع آرایش کردن دختران نوجوان چیه؟

با این حال، بزارین خیالتون رو راحت کنم اشکالی نداره که کودک شما اصلا توی این سنین تمایلی به آرایش نداره.
بعضی از دخترها زمان بیشتری روی استعدادهای درونی خودشون میذارن.
اگه فرزند شما آرایش نمیکنه، میتونید روی اعتماد به نفسش کار کنید و به ویژگی‌های مثبتش بپردازید؛ مثلا تصویر ذهنی مثبتی از الگوی بدنی ایجاد کنید و روی توانایی‌های او در بخش‌های دیگه زندگی تمرکز کنید. توانایی‌هایی مثل منظم بودن، قدرت بدنی یا زیبایی طبیعی چهره!

آرایش کردن برای دختر نوجوان ضرر داره؛ شایعه یا واقعیت؟

احتمالا شما هم این موضوع به گوشتون خورده که آرایش دختران نوجوان ۱۲ سال تا ۸ سال میتونه واقعا برای اونها مضر باشه! این باور عامیانه مختص جامعه ایران نیست و توی اکثر کشورها وجود داره. با این حال، جالبه بدونید که آرایش کردن از نظر سلامتی، برای پوست کاملا مفید و مناسبه! اما قطعا منظور ما در اینجا، آرایش کردن اصولی و مناسبه!

اما منظور ما از آرایش اصولی برای دختر نوجوان چیه؟

  • به فرزندتون درباره شیوه‌های استفاده از لوازم آرایش و کاربرد هرکدوم از اونها آموزش بدید؛ مثلا اینکه منظور از SPF کرم ضد آفتاب چیه و چه تاثیری روی کیفیت و عملکرد کرم داره! این مقاله خوب پرسش و پاسخ درباره ضدآفتاب هم بهتون پیشنهاد میدم بخونید تا خودتون هم متوجه بشید چی به چیه!
  • قبل از استفاده از محصولات آرایشی، حتما تحقیق کنید که مواد و ترکیبات اونها حاوی اوره، سولفات یا فتالات و هیدروکسی آنیزول بوتیله نباشن. این مواد خطر ابتلا به سرطان رو افزایش میدن و ممکنه در مواردی باعث بیماری پوستی بشن.
  • یک الگوی درست برای آرایش کردن به دخترتون پیشنهاد بدید؛ الگویی که ظاهری زیبا و آراسته برای اون ایجاد کنه و در عین حال زیبایی طبیعی چهره رو از بین نبره. این الگو تا حد زیادی به عرف و باور خونوادگی خود شما بستگی داره!
آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
آیا آرایش کردن دختران نوجوان واقعا ضرر داره؟

چقدر آرایش برای یه دختر ۱۲ تا ۱۸ ساله کافی هست؟

هیچ قانون دقیقی وجود نداره! این موضوع کاملاً شخصیه و به سلیقه، فرهنگ و خانواده هر فرد بستگی داره.

  • پس مهم‌ترین فاکتور در تعیین مقدار آرایش مجاز برای هر دختر نوجوان چیه؟

اعتماد به نفس! یه دختر نوجوان باید با هر مقدار آرایشی که استفاده می‌کنه، احساس راحتی و زیبایی داشته باشه.

  • متخصصان در مورد میزان آرایش مجاز چی می‌گن؟

معمولاً پیشنهاد می‌کنن که نوجوان‌ها با آرایش کم و ملایم شروع کنن.مرطوب‌کننده رنگی، بالم لب و ریمل، گزینه‌های خوبیه. به مرور زمان و با افزایش سن، میشه به تدریج استفاده از لوازم آرایشی بیشتر رو هم تجربه کرد.

  • مراقبت از پوست چی؟ نقشی در میزان آرایش مجاز داره؟
بخوانید:  تجربه اولین تتو؛ چه چیزهایی قبل از اولین جلسه تاتو باید بدانیم؟

همونقدر که آرایش مهمه، مراقبت از پوست هم مهمه! استفاده از محصولات مناسب و همچنین شستشوی صورت و پاک کردن آرایش قبل خواب ضروریه. هر دختر باید بدونه که چه اقداماتی باید انجام بده که از عوارض و مشکلاتی مثل جوش و آکنه پیشگیری کنه.

  • در نهایت چه کسی باید تصمیم نهایی رو بگیره؟

البته خود فرد! دختر نوجوان بعد از راهنمایی خانواده و گرفتن اطلاعات کافی درمورد هنجارهای فرهنگی می‌تونه بهترین تصمیم رو برای خودش بگیره.

 

چه کسی میتونه تعیین کنه جه مقدار آرایش برای یک دختر کافیه؟
چه عاملی میتونه تعیین کنه جه مقدار آرایش برای یک دختر کافیه؟ پاسخ: اعتماد به نفس!

چه آرایشی برای دختران ۱۲ تا ۱۸ سال مناسبه؟

چهره طبیعی دختران نوجوان به وضوح دارای جذابیت‌های نوجوانیه؛ مثلا جالبه بدونید که دختران نوجوان نیازی به برداشتن ابروها ندارن (مگر اینکه واقعا ابروهای پراکنده و نامرتب داشته باشن). اونا میتونن فقط با یک شانه، مسواک یا برس، ابروها رو به یک طرف حالت بدن و مرتب کنن. در ادامه به نحوه آرایش کردن برای دختران تینیجر ۱۲ تا ۱۸ سال می‌پردازیم.

از دست ندهید: ترتیب صحیح آرایش برای دختران جوان

۱. اول صورت رو با یک شوینده مناسب بشویید

آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
شستشوی صورت با شوینده مناسب

میخواید بدونید راز زیبایی واقعی چیه؟ شستن منظم و اصولی صورت! درسته شاید ساده بنظر برسه اما همین نکته ساده مثل یک معجزه عمل میکنه. کافیه امتحان کنید؛ هر روز با شستن پوست صورت با کمک شوینده‌های ملایم و مناسب پوست (چرب یا خشک) صورت خودتون رو بشویید تا تاثیر جادویی این کار رو در مدت زمان کمی ببینید. پس قبل از آرایش کردن، ابتدا باید صورت رو به آرامی بشویید. برای تشخیص نوع پوست خودتون (معمولی، چرب، خشک یا مختلط توصیه میکنم این تست رو انجام بدید.

دقت کنید که هیچ شوینده‌ای (چه ارزون باشه چه گرون) نباید به پوست شما آسیب بزنه؛ مثلا اگه پوست چربی دارید (پوست‌هایی با منافذ بزرگ و براق)، نباید از شوینده‌های مخصوص پوست خشک استفاده کنید. چون این شوینده‌ها چربی طبیعی پوست رو از بین می‌برن و ممکنه باعث بروز واکنش شدید آلرژیک بشن.

۲. یک تونر پاک‌کننده مناسب استفاده کنید

آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
استفاده از تونر برای پاک سازی صورت

تونرهای پاک‌کننده میتونن آلودگی‌های روی صورت رو از بین ببرن؛ الودگی‌هایی مثل گرد و غبار و ذرات چرب محیط. با یک تونر پاک‌کننده، پوست متعادل‌تری پیدا می‌کنید و منافذ پوست شما کاملا سفت میشه. برای استفاده از تونر، مقداری از اون رو روی یک پنبه یا دستمال پنبه‌ای بریزید و به پوست صورت بمالید.

۳. کرم یا سرم مرطوب‌کننده (Moisturizing cream or serum) بزنید

آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
استفاده از کرم مرطوب‌کننده

بعد از پاکسازی صورت، بهتره از یک سرم یا کرم مرطوب‌کننده با SPF مناسب استفاده بشه. استفاده از کرم‌ها و سرم خصوصا ژل یا کرم مرطوب‌کننده باعث میشه که پوست شما هیدراته (دارای آب و رطوبت کافی) بمونه و از خشکی آسیب نبینه. از اونجا که پوست دوران نوجوانی معمولا چرب و مستعد برای جوش هست، بهتره از کرم‌های مرطوب‌کننده مناسب پوست چرب استفاده کنید.

دقت کنید که SPF کرم ضد آفتاب مناسب و نسبتا بالا باشه. SPF همون فاکتور محافظت از نور خورشید هست و نشون میده کرم موردنظر تا چه اندازه در برابر اشعه مضر UVB مقاوم هست.

۴. اگه احساس نیاز می‌کنید، کانسیلر بزنید

آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
استفاده از کانسیلر

یکی از مشکلات دوران نوجوانی برای دختران اینه که معمولا صورت اونها پر از جوش‌های آزاردهنده میشه. خب این موضوع با توجه به سن اونها کاملا طبیعیه و جای نگرانی نیست. اما میشه با کمک کانسیلر تمام این جوش‌ها رو پوشش داد و از دید مخفی کرد. استفاده از کانسیلر کمک میکنه که پوست شما یکدست و همرنگ بشه. استفاده از کانسیلر حتی میتونه تیرگی زیر چشم هم پوشش بده و چهره جذاب و شادابی به دختران نوجوان هدیه بده. اگه مشکل آکنه شدید دارید توصیه میکنم این مقاله کاربردی برای مقابله با آکنه رو بخونید.

۵. در انتها، اگه لازم بود، کرم پودر بزنید.

آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
استفاده از کرم پودر

انتخاب کرم پودر مناسب، یکی از مهمترین کارهاییه که باید برای آرایش کردن صورت انجام بدید. استفاده صحیح از کرم پودر میتونه به صاف و یکدست شدن پوست و پوشاندن عیوب جزئی، مثل جوش‌های صورت کمک کنه.

نکاتی برای انتخاب و استفاده از کرم پودر مناسب:

  • نوع پوستتون رو بشناسید: کرم پودرها با توجه به نوع پوست، انواع مختلفی دارن، مثلا توی بازار میتونید کرم‌پودرهای مناسب پوست‌های چرب، خشک، مختلط و حساس رو پیدا کنید. انتخاب کرم پودر مناسب با نوع پوست، به ماندگاری بیشتر و جلوگیری از بروز مشکلات پوستی کمک میکنه.
  • رنگ کرم پودر باید با رنگ پوست شما یکی باشه: کرم پودر باید با رنگ طبیعی پوست شما همخوانی داشته باشه. برای انتخاب رنگ مناسب، میتونید مقداری کرم پودر رو به زیر ناحیه فک بزنید و امتحان کنید.
  • از کرم پودر به مقدار کم استفاده کنید: استفاده بیش از حد از کرم پودر، ظاهر مصنوعی و غیرطبیعی ایجاد میکنه و باید اعتراف کرد که حتی سن شما رو کمی بیشتر نشون میده. برای استفاده از کرم پودر، ابتدا مقدار کمی از آن را روی انگشتان بریزید و به طور یکنواخت روی پوست پخش کنید.
  • اگه لازم می‌بینید، از فیکساتور استفاده کنید: استفاده از فیکساتور آرایش، به ماندگاری بیشتر کرم پودر و مات شدن اون کمک میکنه.
  • بهداشت را رعایت کنید: پد آرایشی رو همیشه و مرتب بشورید تا از بروز عفونت جلوگیری کنید. (نکاتی برای شستشوی پد آرایشی)
  • یادتون باشه که استفاده از کرم پودر ضروری نیست. اگه پوستی صاف و بدون عیب دارید، میتونید به جای کرم پودر از مرطوب کننده رنگی یا کرم ضد آفتاب با رنگ استفاده کنید.

منظور از آرایش طبیعی برای دختران نوجوان چیه؟

اگه جزو دختران نوجوان ۱۲ تا ۱۸ سال هستید، احتمالا به دنبال آرایشی میگردید که هم ظاهر زیبایی ایجاد کنه و هم اعتماد به نفستون رو بالا ببره. بهتره بدونید که حفظ ظاهر طبیعی میتونه به طرز شگفت‌انگیزی، زیبایی‌های ظاهری پوست و چهره شما رو افزایش بده. علاوه بر این، استفاده از آرایش طبیعی به شما کمک میکنه که بتونید توی محیط‌های رسمی یا جاهایی مثل مدرسه، احساس راحت‌تری داشته باشید.

آرایش طبیعی برای نوجوان چه معنایی داره؟

اما منظور از آرایش طبیعی چیه؟ به زبان ساده آرایش طبیعی در حقیقت آرایش به مقدار کم با رنگ‌های ملایم هست تا حدی که چهره طبیعی، ظرافت و معصومیت دخترانه شما حفظ بشه. پیشنهاد میکنم ویدئوی آموزش میکاپ لایت رو حتما ببینید.

شما می‌تونید برای انجام آرایش طبیعی از اقلامی مثل کرم ضد آفتاب، مرطوب‌کننده، کانسیلر، بالم لب و سایه چشم (ملایم و مات مثل قهوه‌ای یا کرم) استفاده کنید. در مواردی هم استفاده از ریمل برای پرپشت کردن و بلندتر کردن مژه‌ها میتونه به جذابیت طبیعی صورت شما اضافه کنه.

توی جعبه آرایش دختران نوجوان، چه چیزهایی باید باشه؟

 

جعبه آرایش یک دختر نوجوان باید شامل چی باشه؟
جعبه آرایش یک دختر نوجوان باید شامل چی باشه؟

خب به شیرین‌ترین قسمت ماجرا می‌رسیم. داشتن یک جعبه آرایش جذاب و هیجان‌انگیز، میتونه قشنگ‌ترین اتفاق برای یک دختر نوجوان باشه. در ادامه به چند مورد از لوازمی که میتونه توی جعبه آرایش دختران نوجوان ۱۲ سال تا ۱۸ سال باشه اشاره می‌کنیم.

  • بالم لب (Lip balm): بالم لب می‌تونه حاوی آنتی اکسیدان و ویتامین C باشه؛ در این صورت ظاهر براق و جذابی به لب‌ها هدیه میده. یکی از برندهای محبوب جهانی بالم لب، برند Laneige هست.
  • کرم ضد آفتاب (Sunscreen): کرم ضد آفتاب با SPF بالای ۴۰ میتونه پوست شما رو در برابر اشعه مضر خورشید مقاوم کنه و جلوی پیری زودرس پوست رو بگیره.
  • رژ لب (Lipstick): اگه بخواید از رژ لب استفاده کنید، بهتره از رژهای با رنگ مات و شبنم دار استفاده کنید تا ظاهر طبیعی حفظ بشه.
  • کرم مرطوب‌کننده (Moisturizer): کرم مرطوب‌کننده باید حاوی ترکیبات ضد حساسیت، گیاهی و فاقد مواد شیمیایی باشه.
  • ریمل (Mascara): بهترین ریمل باید بتونه به فر کردن مژه‌ها و بلند کردن اونها کمک کنه و مانع چسبیده شدن مژه‌ها به همدیگه بشه. یکی از بهترین برندهای ریمل، برند بورژوآ هست.
  • کانسیلر (Concealer): کانسیلرها به برجسته‌سازی چهره و مخفی کردن لک و جوش‌های صورت کمک میکنن. از جمله بهترین برندهای کانسیلر میشه به کانسیلر Instant Age Rewind میبیلین یا نارس اشاره کرد.
بخوانید:  همه چیز درباره ترند چری کولا (Cherry Cola) و آرایش این سبک

 

آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟ آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟ آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟ آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟ آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟

لوازم آرایشی مورد نیاز برای آرایش دختران نوجوان

این قسمت رو فقط والدین بخونن!

حالا که تا ایجا رو خوندید؛ یعنی احتمالا واقعا نگران نحوه برخورد با آرایش کردن دختر عزیزتون هستید. اگه اینطوره، این بخش رو از دست ندید.

سوال اصلی اینه که چگونه با فرزندم در مورد آرایش کردن صحبت کنم؟ اگه فکر می‌کنید که باید بیشتر با دخترتون درباره این موضوع صحبت کنید و احساس میکنید اون علاقه زیادی به آرایش کردن به صورت غیر عادی داره، اقدامات زیر رو دنبال کنید.

لطفا قضاوت کردن رو کنار بذارید!

قبل از هر چیزی، یک والدین حرفه‌ای و آموزش دیده، اصلا فرزند خودشون رو قضاوت نمیکنن. قضاوت کردن باعث میشه که اعتماد به نفس فرزند شما لطمه جدی بخوره. به فرزندتون اجازه بدید که برای طرح سوال درباره آرایش کردن با شما احساس راحتی کنه. سعی کنید به جای طرح سوالاتی مثل اینکه «با آرایش از رفتن به مدرسه نمی‌ترسی؟» یا «ممکنه توی خیابون با دردسر مواجه بشی»، از سوالات منطقی مثل «میتونی به من بگی چرا به آرایش کردن علاقه داری؟» شروع کنید؛ در حقیقت با این سوالات، یک مکالمه خوب و دوستانه رو شروع کنید. به فرزندتون یادآوری کنید خیلی عالیه که از خلاقیت در آرایش استفاده میکنه اما بهتره بدونه که چه با آرایش چه بدون آرایش، باز هم واقعا زیباست!

به فرزندتان برای مراقبت از پوست و سلامتی آموزش بدید

آرایش دختران نوجوان ۱۲ سال تا ۱۸ سال در صورت رعایت نکردن موارد مراقبتی و بهداشتی میتونه ضرر افرین باشه. برای جلوگیری از این کار میتونید به او آموزش بدید که چه مواد آرایشی و شیمایی برای بدن ضرر دارن (مثلا فتالات‌ها و پارابن‌ها). میتونید اسم این مواد شیمیایی رو یاد بدید و به او آموزش بدید که چطور ناک ترکیبات رو از روی بسته‌بندی لوازم آرایشی بخونه.

ارتباط مناسب با دختران نوجوان درباره آرایش کردن

آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟
ارتباط مناسب با دختران نوجوان درباره آرایش کردن

حد و مرزها و انتظارات معقولی تعریف کنید

سعی کنید متناسب با هنجارها و شرایط زندگی و فرهنگ جامعه‌ای که در اون زندگی می‌کنید، معیارها و حد و مرزهایی مشخص کنید. مثلا هر بار که آرایش فرزندتون خیلی غلیظ شد، بهش این موضوع رو اعلام کنید. همچنین به دخترتون یادآوری کنید که من به انتخاب تو در میزان آرایش اعتماد دارم. اگه نوجوان شما میخواد آرایش جسورانه و غلیظ رو امتحان کنه؛ بهش پیشنهاد بدید که به جای آرایش غلیظ هم در لب‌ها و هم در چشم‌ها، این کار رو فقط برای یکی از اونها انجام بده.

چه لوازم آرایشی رو میتونیم به دختر نوجوان هدیه بدیم؟

اگه احساس میکنید که دخترتون علاقه زیادی به داشتن جعبه آرایش داره، بهتره خودتون با خرید یک جعبه آرایش شامل مواد آرایشی سالم و ایمن، این جعبه رو بهش هدیه بدید. دقت کنید که باید این اطمینان رو به دخترتون بدید که حتی بدون آرایش زیبا به نظر میرسه. در بازار، پک‌های آرایشی زیادی مخصوص دختران نوجوان ۱۲ سال تا ۱۸ سال وجود داره که می‌تونید از اونها استفاده کنید.

اگه یه دختر نوجوان هستی …!

 

آرایش دختران نوجوان 12 تا 18 سال؛ آیا باید آرایش کنم؟

این بخش مخصوص شماست؛ اگه به عنوان  یک نوجوان تازه میخواید آرایش کردن رو شروع کنید، بهتره بدونید که آرایش کردن شما توی این سن و سال میتونه باعث چالش‌ها و نگرانی‌هایی برای والدین شما بشه. این موضوع هم کاملا طبیعیه اما برای اون راه‌حل‌ها و ترفندهای جذابی وجود داره که میتونید از همین الان امتحان کنید:

  • مثلا مستقیما با والدین وارد گفتگو درباره این موضوع بشید. شاید اول مطرح کردن این موضوع ترسناک باشه! اما بهتره بدونید که اگه والدین شما در شروع گفتگو به شما یک «نههههه» بزرگ بگن، این نه قرار نیست برای همیشه باشه! میتونید گفتگوی خودتون رو با این سوالات شروع کنید:

مامان من میخوام درباره آرایش کردن باهات صحبت کنم؛ بنظرت الان وقت خوبی برای صحبت کردنه؟ یا من به آرایش کردن علاقه دارم، چه حسی نسبت به این موضوع داری یا نظرت چیه؟

  • فراموش نکنید که صادق بودن همیشه جوابه! پس صادقانه رفتار کنید. مثلا میتونید به والدین خودتون بگید، من هنر رو دوست دارم و به آرایش کردن به چشم یک هنر جذاب نگاه میکنم. من فکر میکنم که آرایش کردن میتونه اعتماد به نفس منو افزایش بده.
  • بالغانه رفتار کنید. معمولا تجربه نشون داده که واکنش‌های همراه با ناله و شکایت، میتونه نتیجه عکس بده. پس با رفتار متین و منطقی به والدین خودتون این اطمینان رو بدید که میتونید از پس کارهای بزرگ بر بیاید و آرایش کردن یکی از اونها است. صبور بودن شما در برابر اولین «نه» والدین میتونه این اطمینان رو در اونها ایجاد کنه که شما آمادگی بیشتری برای این کار دارید.

جمع‌بندی؛ زیبایی سن و سال نمی‌شناسه

در نهایت بیاید اعتراف کنیم که همه ما عاشق زیبایی هستیم و این موضوع اصلا سن و سال نمیشناسه. بنابراین آرایش دختران نوجوان ۱۲ سال تا ۱۸ سال نه تنها جای نگرانی نیست، بلکه با راهنمایی و آموزش میتونه باعث افزایش اعتماد به نفس و زیبایی بیشتر بشه. بنظر شما توی فرهنگ جامعه ایرانی، این موضوع چقدر چالش‌برانگیزه؟ آرایش کردن یک دختر ایرانی باید تا چه حد باشه؟ آیا اصلا مرزی برای اون وجود داره؟ اگر والدین یک دختر نوجوان هستید یا خودتون از جامعه دختران نوجوان هستید، لطفا نظرتون رو با ما و بقیه دوستانتون به اشتراک بذارید.

سوالات متداول

آرایش دختران نوجوان ۱۲ سال تا ۱۸ سال باید چطور باشه؟

آرایش کردن دختران نوجوان به سلیقه شخصی خودشون بستگی داره؛ با این حال معمولا بهترین آرایش در این سن، یک ارایش ملایم یا لایت با رنگ‌های روشن هست تا حدی که جوش‌های صورت رو بپوشونه و زیبایی طبیعی اونها را حفظ کنه.

چرا آرایش کردن برای دختران نوجوان جذابیت داره؟

استانداردهای زیبایی از طریق رسانه‌ها هر روز دارن به کودکانتون دیکته می‌شن. با این واقعیت مواجه بشید که آرایش کردن میتونه باعث افزایش اعتماد به نفس و حس رضایت شخصی دخترتون بشه.

آیا باید از آرایش دختر نوجوانم نگران بشم؟

نه اصلا! آرایش کردن دختران نوجوان اصلا نگران‌کننده نیست و یک موضوع طبیعیه. وظیفه شما به عنوان والدین صرفا کمک به فرزندتون برای عبور از چالش‌های این دورانه؛ نه حساسیت‌زایی و تشدید تنش‌ها.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!