چگونه پد آرایشی را بشوییم؟

بهترین روش برای شستن پد یا اسفنج آرایشی از دیدگاه آرایشگران

بیایید صادق باشیم: یادتان می‌آید آخرین باری که پد آرایشی خود را شستید، چه زمانی بود؟ باید اعتراف کنیم که همه ما احتمالا بیشا از حد سهل‌انگارانه از زیر این انجام کار شانه خالی می‌کنیم. جدا از اینکه استفاده از اسفنج‌های آلوده کاملا غیربهداشتی است، اسفنج‌های آلوده همچنین زادگاه باکتری‌ها و قارچ‌هایی هستند که می‌توانند باعث جوش، تحریک، خارش و حساسیت‌های پوستی شوند. جنفر رینولدز،  میکاپ آرتیست مشهور و مالک و مدیرعامل برند About Face Cosmetics می‌گوید:

اگر مردم می‌فهمیدند درون اسفنج‌هایشان چه می‌گذرد، فکر می‌کنم آنها را واقعا بیشتر تمیز می‌کردند!

اما چگونه باید پدها یا اسفنج‌های آرایشی خود را بشویید؟ برای یافتن پاسخ این پرسش، از آرایشگران حرفه‌ای خواستیم تمام جزئیات لازم را در اختیار ما بگذارند. در ادامه آنها همه چیزهایی را که باید در مورد تمیز کردن اسفنج‌های آرایشی بدانید، برایتان شرح داده شده است.

چگونه پد آرایشی را بشوییم؟

صرف نظر از اینکه از صابون، مایع ظرف‌شویی، صابون قالبی، شامپو ضدباکتری، پاک‌کننده صورت یا حتی یک پاک‌کننده تخصصی آرایشی برای شستن اسفنج خود استفاده کنید، رمز کار در این است که آن را تا حد امکان آن را تمیز کنید.

  1. ابتدا اسفنج را زیر آب بگیرید تا به حداکثر گنجایش جذب آب خود برسد. سپس، شوینده مورد علاقه خود را اعمال کنید. اگر از صابون جامد استفاده می‌کنید، به عقیده رینولدز، باید تمام طرف‌های اسفنج را با آن مالش دهید و آن را چندین بار فشار دهید تا مواد صابون واردش شود. در صورت استفاده از شوینده  مایع، آن را مستقیماً روی اسفنج خیس ریخته و با فشردن و ماساژ اسفنج شروع به تولید کف کنید. همچنین می‌توانید یک برس لاستیکی نرم برای جداکردن مواد آرایشی بدون آسیب رساندن به اسفنج استفاده کنید.
  2. به اندازه‌ای کف ایجاد کنید تا تمام اسفنج را بپوشاند. روی نواحی دارای لکه‌ها و رنگ‌های سخت‌شده بیشتر تمرکز کنید. هنگامی که اسفنج تمیز شد، آن را در زیر آب نیمه‌گرم به آرامی فشار دهید تا آرایش، روغن و کثیفی را پس دهد. رینولدز می‌گوید: «وقتی آب شفاف پس داده شود، یعنی اسفنج تمیز است.» این فرایند را برای اسفنج‌های کثیف‌تر تکرار کنید.
  3. حالا تا جایی که ممکن است آب اضافی را فشار دهید، آب اسفنج را به آرامی روی حوله تمیز بگیرید و بگذارید خشک شود. اگرچه ممکن است وسوسه شوید از سشوار یا خشک‌کن برای تسریع فرایند استفاده کنید، اما توصیه می‌کنیم این کار را انجام ندهید. حرارت ممکن است اسفنج را بسوزاند یا باعث شود شکل آن تغییر کند. به جای آن، اسفنج را روی حوله تمیز یا قفسه خشک‌کن قرار دهید.  آرایشگر ارشد ۱۹/۹۹ Beauty، سیمون اوتیس برای پیشگیری از رشد قارچ در افنج توضیح می‌دهد: «همیشه اجازه دهید پد آرایشی کاملاً به طور طبیعی خشک شود (معمولاً در طول شب) و در منطقه‌ای با گردش هوای مناسب.
  4. هنگامی که اسفنج شما تمیز و کاملاً خشک شد، می‌توانید آن را در داخل جعبه یا دستگاه ضدعفونی کننده UV (مانند ضدعفونی کننده Brushean Makeup Brush Sanitizer) قرار دهید تا بیشتر ضدعفونی شود.

برای پاکسازی آثار مواد آرایشی رینولدز توصیه می‌کند از روغن زیتون استفاده کنید. او می‌گوید: “پس از شستن اسفنج به طور معمول، آن را با روغن زیتون غیرطعم‌دار معمولی بشویید تا به شستشوی آرایش کمک کند.

چگونه پد آرایشی را بشوییم؟
چگونه پد آرایشی را بشوییم؟

هر چند وقت یکبار باید اسفنج آرایشی خود را بشویید؟

ایده‌آل این است که اسفنج آرایشی خود را پس از هر بار استفاده بشویید، اما این برای اکثر افراد واقع‌بینانه نیست. اوتیس می‌گوید:

در واقعیت باید حداقل یک‌بار در هفته اسفنج آرایشی را بشویید و پس از هر بار استفاده، بهتر است اسفنج را آنقدر زیر آب گرم بگیرید تا آب شفاف پس دهد.

به گفته اوتیس، تمیز کردن منظم پدهای آرایشی از دیدگاه بهداشتی ضروری است. او می‌گوید: «با گذشت زمان، باکتری در اسفنج‌ها و برس‌های شما تجمع می‌یابد و این چیزی نیست که شما مایل به آن باشید.» علاوه بر این، استفاده از اسفنج کثیف برای آرایش می‌توناند باکتری‌های موجود در اسفنج را به پوست منتقل کند که منجر به جوش آکنه، حساسیت پوست یا خارش می‌شود.

بخوانید:  زیبایی چیست و چرا اهمیت دارد؟

چه زمانی باید پد آرایشی خود را تعویض کنید؟

رینولدز می‌گوید بهتر است اسفنج‌های آرایشی خود را هر دو تا سه ماه یک‌بار دور بیندازید؛ به ویژه اگر هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید. او تأکید می‌کند: «اگر اسفنج‌های خود را به‌طور منظم نمی‌شویید، آن‌ها را هر سه تا چهار هفته یک‌بار تعویض کنید

از آن‌جا که تعیین عمر یک اسفنج کار ساده ای نیست، با این وجود، دیدن برخی نشانه‌ها می‌توانند علامتی برای زمان تعویض آن باشد. به عنوان مثال، اگر اسفنج بوی فساد یا کپک گرفته، باید آن را دور بیندازید. همچنین اگر پد آرایشی شما سفت شده، به خوبی شسته نشود یا دچار پارگی و ترک شده باشد، زمان خداحافظی با آن فرا رسیده است!

کلام آخر

شستن اسفنج‌های آرایشی باید روزانه انجام شود، اما یک‌بار در هفته هم گزینه بدی نیست. شما فقط به یک شوینده نیاز دارید؛ اعم از صابون مایع ظرف‌شویی، صابون جامد، شامپو ضدباکتری، پاک‌کننده صورت یا پاک‌کننده تخصصی آرایشی تا بتوانید آن را مثل روز اول آن تمیز کنید. حفظ پاکیزگی پد آرایشی شما باعث خواهد شد آرایش شما به شکل یکنواخت‌تری اعمال شود و ریسک بروز جوش، آکنه پوستی، تحریکات، خارش و سایر انواع حساسیت‌ها را  نیز کاهش خواهد داد.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!