آخرین فناوری درمان پیری پوست: سوف ویو، مورفئوس۸ یا پوتنزا؟

پرسش و پاسخ برای انتخاب مناسب‌ترین روش درمان افتادگی پوست

ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که هر کس در هر رسانه‌ای به مضحک‌ترین شکل ممکن در حال تبلیغ است! بازار داغ صنعت زیبایی باعث شده که تبلیغات درمورد بروزترین روش‌های جوان سازی پوست بیش از هر زمان دیگری پرحرارت و البته (تا دلتان بخواهد) مضحک باشد! از اینستاگرام گرفته تا تیک تاک همه‌جا لبریز از پست‌های سلبریتی‌ها یا اینفلوئنسرهایی شده که از خود در کنار یک متخصص زیبایی سوزن‌به‌دست با لبخندی چندش‌آور عکس گرفته‌اند. اما در این حجم تبلیغات پرسروصدا و کرکننده و البته این همه نوآوری در صنعت زیبایی، حقیقتا تشخیص اینکه کدام درمان واقعا برایتان مناسب است، می‌تواند چالش بزرگی باشد. پیش‌تر در مورد برخی روشهای تهاجمی و غیرتهاجمی برای جوان سازی پوست نظیر میکرودرم ابریژن و جراحی لبفت به طور مفصل صحبت کرده بودیم، اکنون می‌خواهیم مقداری عمیق‌تردر مورد چند روش درمان غیرتهاجمی نسبتا نوین برای رفع چروک و افتادگی پوست صحبت کنیم.

دکتر جاشوا زایشنر، متخصص پوست و استادیار و مدیر تحقیقات بالینی و زیبایی‌شناسی در بیمارستان مونت سینای نیویورک می‌گوید: «شاید تاکنون هرگز تا این حد تنوع روش‌های غیرتهاجمی برای سفت کردن پوست در مطب وجود نداشته است. آخرین فناوری‌ها نتایج بسیار موثری را با حداقل ناراحتی و دوره نقاهت ارائه می‌دهند.»

اخیراً، ما شاهد سروصدای زیادی در مورد سه روش درمانی به‌خصوص بوده‌ایم: سوف‌ویو، مورفئوس ۸ و پوتنزا.

سوف ویو
دستگاه سوف ویو (Sofwave)

دو روش درمانی مورفئوس ۸ (Morpheus8) و پوتنزا (Potenza) براساس استفاده از انواعی از دستگاه‌های مبتنی بر فرکانس رادیویی با نام میکرونیدلینگ (microneedling) هستند که می‌توانند طی یک سری جلسات پوست را سفت و جوان کنند. در روش میکرونیدلینگ با سوزن های بسیار ریزی اقدام به ایجاد زخم های کوچک زیر پوست می‌شود تا در نهایت تولید کلاژن تحریک شده و بافت پوستی سالمتر ایجاد شود. سوف‌ویو (Sofwave) نیز یک روش اولتراسوند است که نتایج مشابهی با میکرونیدلینگ را با استفاده از اعمال حرارت (و نه سوزن) به ارمغان می‌آورد. پس هر سه روش درمانی ذکرشده با ایجاد «آسیب‌های کنترل‌شده» در زیر سطح پوست عمل می‌کنند.

مفهوم آسیب عمدی به پوست ممکن است مقداری متناقض به نظر برسد، اما دکتر زایشنر توضیح می‌دهد: «بدن به این زخم‌های ریز واکنش نشان می‌دهد و تولید کلاژن و الاستین را برمی‌انگیزد. این پروتئین‌ها در استحکام، سفتی و صافی پوست نقش دارند و از توانایی پوست برای ترمیم خودش بهره می‌برند.»

به گفته دکتر کوری هارتمن، متخصص پوست از بیرمنگام آلاباما:

تمام مشکلات پوستی مانند خطوط ریز، اسکار و لکه‌های پوستی که هدف ما، اصلاح آن‌هاست، می‌توانند با ایجاد آسیب‌های میکروسکوپی بهبود یابند. واقعاً تنها راهی که می‌توانید تغییر معناداری در پوست ایجاد کنید، همین است.

این درمان‌ها همچنین می‌توانند به کاهش چربی اضافی کمک کنند. دکتر شیلا نظریان، جراح زیبایی دارای بورد از بورلی هیلز می‌گوید: «اگر سوزن‌ها طوری در پوست اعمال شوند که انرژی را در عمق مناسب منتشر کنند، می‌توانند به کاهش چربی نیز کمک کنند.»

potenza چیست
سفت کردن پوست با دستگاه potenza

البته این فناوری‌ها برای مدتی نسبتا طولانی وجود داشته‌اند، اما نوآوری‌های اخیر منجر به دستیابی به نتایج سریع‌تر و آسان‌تر شده‌ است. استفاده از نسل قبلی دستگاه‌ها اغلب با دوره نقاهت طولانی و درد غیرقابل‌تحمل همراه بودند، اما با مورفئوس۸، پوتنزا و سوف‌ویو، دوره نقاهت بسیار کوتاهی خواهید داشت؛ زیرا آن‌ها از لایه بالایی پوست عبور می‌کنند و بدین ترتیب سطح ظاهری پوست را دست‌نخورده باقی می‌گذارند.

بخوانید:  ترتیب صحیح آرایش صورت برای دختران جوان

درمان‌های میکرونیدلینگ رادیوفرکانس نیاز به یک سری جلسات در ۳ مرحله با فاصله حدود ۶ هفته دارند. اما سوف‌ویو یک درمان تک‌ مرحله‌ای است و هیچگونه سوزن یا خونریزی در کارنیست. دکتر پل جارود فرانک، متخصص پوست سلبریتی‌ها می‌گوید:

سوف‌ویو برای کسانی ایده‌آل است که از سوزن وحشت دارند. این روش کاملاً غیرآسیب‌زا انجام می‌شود، به این معنی که درمان از زیر لایه بالایی پوست به بعد اعمال می‌شود، بدون هیچ سوراخ یا آسیب واقعی به پوست.

سوف‌ویو گزینه محبوبی برای کسانی است که می‌خواهند خط فک بهتری داشته باشند. دکتر گرگوری مولر، جراح زیبایی در بورلی هیلز می‌گوید: «این روشی عالی برای جمع‌کردن پوست اطراف صورت و گردن استو در سفت کردن پوست در امتداد خط فک، چانه و گردن – یک ناحیه چالش‌برانگیز- عالی عمل می‌کند.»

اگرچه پوتنزا و مورفئوس۸ هر دو از میکرونیدلینگ RF استفاده می‌کنند، تفاوت‌های ظریفی بین این دو وجود دارد. پوتنزا از انرژی مونوقطبی و دوقطبی استفاده می‌کند. دکتر زایشنر می‌گوید: «امواج رادیویی مونوقطبی ناشی از دستگاه پوتنزا به عمق بیشتری از پوست نفوذ می‌کنند، که به ویژه برای درمان شرایطی مثل سلولیت مفید است. انرژی دوقطبی ناشی از دستگاه مورفئوس ۸ در عمق کمتری عمل می‌کند که برای رفع خطوط ریز و چین و چروک بهتر است.

Morpheus 8 چیست
مکانیزم کار Morpheus 8

همچنین مورفئوس ۸ و پوتنزا انعطاف‌پذیری و قابلیت سفارشی‌سازی بیشتری نسبت به سوف‌ویو ارائه می‌دهند. به عنوان مثال، به عنوان مثال، باکمک سوزن‌های RF بلند این دو دستگاه می‌توانید شلی پوست ناحیه زانو را برطرف کنید و ازسوی دیگر با سری سوزن‌های ریز آن می‌توانید پوست ناحیه حساس اطراف چشم را نیز درمان کنید. دکتر کارین گراسمن، متخصص پوست از سانتا مونیکا می‌گوید: «با پوتنزا میتوانم به ناحیه اطراف چشم هم دسترسی داشته باشم و عملیات ظریفی را اجرا کنم.

بسیاری از پزشکان از ترکیبی از دستگاه‌ها و درمان‌ها به جای انتخاب یک دستگاه یا تکنیک خاص استفاده می‌کنند. دکتر نظریان می‌گوید:

همه اعضای ما به یک شکل پیر نمی‌شود. همه چیز باید در کنار هم جوان به نظر برسد، از پوست تا ساختار زیرین آن. و این تلاش نیاز به رویکرد چندجانبه دارد.

دکتر گراسمن می‌افزاید: “ما در حال جوان‌سازی پوست، درون پوست و روی پوست هستیم، بنابراین من ترکیب انرژی درمانی را دوست دارم.”

در ادامه، به پاسخ متخصصان پوست به رایج‌ترین پرسش‌های بیماران در ارتباط با روشهای درمان افتادگی پوست می‌پردازیم:

دیدن نتایج درمان افتادگی پوست چقدر طول می‌کشد؟

نتایج هرگز فوری ظاهر نمی‌شوند، بنابراین اگر قصد دارید برای یک مراسم خاص آماده شوید و می‌خواهید برای آن ظاهرتان را بهبود ببخشید، چند هفته قبل وقت بگیرید. دکتر فرانک می‌گوید: «ممکن است ۳ تا ۶ ماه طول بکشد تا بهبود واقعی مشاهده شود. نتایج همچنین به عمق سوزن‌ها و تعداد جلسات بستگی دارد.»
پزشکان همچنین می‌توانند با اعمال انفوزیون‌های موضعی، سرعت نتیجه‌بخشی میکرونیدلینگ را افزایش دهند. دکتر گراسمن می‌گوید: «پوتنزا یک سری تزریق انفوزیون منحصربه‌فرد دارد که پوست را مکش می‌کند، بنابراین مواد از طریق سوزن به عمق پوست نفوذ می‌کنند.» او برای هر بیمار مخلوطی سفارشی از مواد مغذی و افزاینده‌های کلاژن مانند پلاسمای غنی از پلاکت، پلی‌لاکتیک اسید و اسید ترانکسامیک اعمال می‌کند.

بخوانید:  ویدئوی دختر سرمایی (I am cold) نسخه 2

آیا درمان‌هایی مانند سوف ویو، مورفئوس ۸ و پوتنزا برای همه ایمن هستند؟

سوف‌ویو برای انواع رنگ پوست تناسب بیشتری دارد، به این معنی که گزینه ایمنی برای افراد دارای پوست تیره یا مشکلات پیگمانتاسیون محسوب می‌شود. در روش پوتنزا و مورفئوس۸ پوست سوراخ می‌شود، بنابراین دکتر فرانک توضیح می‌دهد: «باید در استفاده از این دو روش برای بیماران با پوست تیره‌تر احتیاط بیشتری به خرج داد. اگرچه زخم‌های ایجادشده نسبتاً خوش‌خیم هستند، اما قطعاً می‌توانند روی دوره نقاهت آثار منفی داشته باشند.»

این روش‌های جوانسازی پوست برای چه کسانی بهتر است؟

همه این روش‌ها به عنوان درمان‌هایی مجزا در دهه‌های ۲۰، ۳۰ و ۴۰ زندگی شما عالی خواهند بود. بیماران مسن‌تر گاهی این نوع درمان‌ها را باهدف به تعویق انداختن جراحی‌های زیبایی یا در برخی موارد، افزایش مزایای جانبی پش از جراحی انتخاب می‌کنند.

دکتر نظریان می‌گوید: «من درمورد بیمارانی که قبلا لیفت صورت یا لیفت گردن انجام داده‌اند، هر ۶ ماه یک بار مورفئوس۸ را اعمال می‌کنم تا نتایج عملشان حفظ شود.» جراحی به تنهایی کیفیت پوست را تغییر نمی‌دهد، اما این فناوری‌ها انجامش می‌دهند.

این روش‌ها چقدر دردناک هستند؟

قطعاً بهتر است از نوعی بی‌حسی موضعی یا داروی مسکن برای پیشگیری استفاده کنید. اما با رویکرد درست، درد این روش‌ها قابل‌تحمل‌تر خواهد بود. بسته به آستانه درد و ناحیه تحت درمان، ممکن است ۴۵ دقیقه بی‌حسی موضعی با لیدوکائین طبی برایتان تجویز شود. همچنین پزشکان ممکن است مسکن‌های خوراکی (مانند تورادول) یا استنشاقی مانند پرو-ناکس (گاز خنده) تجویز کنند. دکتر گراسمن می‌گوید: «می‌توانیم آرام‌بخش خفیفی هم اضافه کنیم، اما این ممکن است برخی افراد را دچار اندکی سرگیجه کند و درصورت تجویز آن، باید از فعالیت‌های نیازمند تمرکز مانند رانندگی خودداری کرد.»

دوره نقاهت چقدر است؟

صورت شما ممکن است بلافاصله بعد از هر یک از این روشهای درمانی قرمز و ملتهب شود، اما به گفته متخصصان ما این موضوع معمولاً ظرف چند ساعت رفع می‌شود. همچنین ریسک نقطه‌چین شدن ر اثر سوزن پس از اعمال پوتنزا و مورفئوس۸ وجود دارد، اما این عوارض هم ظرف یک روز از بین می‌روند. اگر پوستتان مستعد آکنه باشد، ممکن است دچار یک التهاب خفیف شوید.

هزینه انجام این نوع درمان‌های پوست در کلینیک چقدر است؟

پوتنزا و مورفئوس۸ هزینه تقریبا یکسانی دارند؛ از ۱۰۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار برای هر جلسه درمان صورت و گردن، بسته به موقعیت جغرافیایی شما. پزشکان معمولاً یک سری ۳ جلسه‌ای را با فاصله چند هفته توصیه می‌کنند تا بهترین نتایج به دست آید. نواحی بزرگ‌تر مثل شکم می‌تواند تا دو برابر برای هر جلسه هزینه داشته باشد. سوف‌ویو تقریباً ۴۵۰۰ دلار برای درمان صورت و گردن هزینه دارد. (این هزینه‌ها ممکن است در کشورهای مختلف متنوع باشد، با این حال در حال حاضر اطلاع دقیقی از امکان انجام یا میزان هزینه آنها در ایران دردسترس نیست.)

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!