استایل گوتیک

استایل گوتیک زنانه (Goth Style)؛ ملکه تاریکی چه می‌پوشد؟

به عنوان یک دختر چقدر به رنگ مشکی علاقه دارید؟ گوتیک عملا درباره دنیای تاریکیه که توش ملکه تاریکی حکومت می‌کنه و همه‌چیز زیر سایه رنگ‌های تیره و تار پنهان شده! جایی که در اون آدم‌ها از نور و روشنایی فرار می‌کنن؛ این دنیای اسرارآمیز گوتیک (Gothic) است با تمام رمزورازهاش! استایل گوتیک، دقیقا همون چیزیه که شخصیت‌های مرموز بهش علاقه دارن! اگه روزی شما هم هوس کردین نیمه تاریک وجودتون رو به نمایش بذارید، بهتره با این استایل جذاب و البته غیرعادی آشنا بشید.

گوتیک (Gothic) یعنی چی؟

اگه کلمه گوتیک (Gothic) رو توی دیکشنری‌های آنلاین جستجو کنید، احتمالا به این پاسخ می‌رسید که گوتیک، در حقیقت اسم یکی از اقوام قدیمی اروپایی هست که در شمال این قاره زندگی می‌کردن. اما جالبه بدونید، معنی این کلمه خیلی وسیع‌تر و عمیق‌تر از این حرف‌ها است.

برای آشنایی با مفهوم گوتیک، بیاید سفری به اعماق تاریکی داشته باشیم؛ درست زمانی که مردم اروپا در دوران پر از خرافات و تاریکی قرون وسطا زندگی می‌کردن. در اون زمان، به دلیل فساد کلیسا و قدرت مطلق فرمانروایان، انگار روی همه‌چیز گرد ناامیدی، بیماری و مرگ پاشیده شده بود.

در همین زمان بود که یک جنبش هنری به نام «گوتیک» ظهور کرد. این سبک اول از همه‌جا در معماری خودش رو نشون داد. ساختمان‌های سبک گوتیک، طاق‌های بلند و نوک تیزی داشتند و معماران تلاش می‌کردن با این معماری، روح ناآرام انسان‌های اون زمان رو به نمایش بذارن.

بعدها سبک گوتیک به عنوان یک خرده فرهنگ وارد موسیقی شد و همزمان در رمان‌ها و داستان‌ها نفوذ کرد؛ شخصیت‌های مرموزی که تا آخر قصه ذهن شما رو درگیر می‌کردن. اما نقطه اوج گوتیک زمانی بود که به یک استایل و پوشش جذاب و پر رمز و راز تبدیل شد. استایلی که از لباس‌های سیاه بلند، آرایش غلیظ تیره و اکسسوری‌های مرموز و پر معنا تشکیل شده!

استایل گوتیک دقیقا از کی شروع شد؟

گوت ها با موهای چین دار و ژاکت های چرمی در خیابانی مرتفع، شمال شرق، 1980 توسط مل باتلر
جوانان اروپایی دهه ۱۹۸۰ با استایل گوتیک

واقعیت اینه که تا قبل از دهه ۱۹۸۰، خبری از استایل گوتیک (Gothic Style) یا مد گوت نبود. اما از این دهه به بعد، لباس‌های تیره با اکسسوری‌های عجیب و متفاوت به عنوان سبک گوتیک توی دنیای فشن دیده شدن.

چیزی که الان به نام استایل گوتیک در دنیای مد وجود داره، در حقیقت ترکیب زیبایی از رمانتیسیسم و سبک ویکتوریایی در اروپا با استایل تاریک و مرموز گوت هست.

اما منظور از رمانتیسیسم و ویکتوریایی چیه؟
  • سبک رمانتیسیسم در دنیای مد: سبکی که در اون به تزئینات ظریف، جواهرات و لباس‌های بلند و رمانتیک اهمیت داده میشه.
  • سبک ویکتوریایی در دنیای مد: لباس‌های بلند، پف دار و تزیین شده مربوط به دوران ملکه ویکتوریا

جالبه بدونید این استایل طرفداران زیادی توی دنیای هنرمندان و سلبریتی‌ها داره، مثلا تا حالا می‌دونستید بیلی آیلیش یا هلنا بونهام کارتر، جزو طرفداران این سبک هستن؟

 هلنا بونهام کارتر با استایل گوتیک
هلنا بونهام کارتر با استایل گوتیک

طرفداران استایل گوتیک چی می‌پوشن؟

طرفداران استایل گوتیک اونقدر تابلو هستن که احتمالا اونا رو از چند کیلومتر دورتر می‌تونید تشخیص بدید! این بخاطر متفاوت بودن و مرموز بودن لباس‌ها و ظاهر اونهاست. اما واقعا یک طرفدار گوتیک چی می‌پوشه؟

لباس در استایل گوتیک

گوت‌ها یا علاقه‌مندان به استایل گوتیک، معمولا کت‌ها و لباس‌های تیره و مشکی می‌پوشن. اونها عاشق کلاه و جوراب‌های مشکی، تی‌شرت‌های پاره به رنگ تیره، جلیقه مخملی و یا دامن‌های کوتاه یا بلند با توری سیاه هستن. شاید ظاهر استایل گوتیک کمی ترسناک بنظر برسه، اما گوت‌ها زیبایی رو در همین ترس مبهم می‌بینن و بهش واقعا علاقه دارن.

کفش‌ها در استایل گوتیک

توی استایل گوتیک، کفش‌ها نقش مهمی دارن. معمولا عاشقان این استایل از چکمه‌های مشکی یا کفش‌های تیره با کفی ضخیم استفاده می‌کنن. در بعضی موارد هم کفش‌های چرمی با بندها یا تزیینات فلزی پوشیده میشه!

 

بخوانید:  مدل موهای مناسب برای صورت گرد

اکسسوری در استایل گوتیک

لوازم جانبی یا اکسسوری استایل گوتیک بیشتر شامل جواهرات و بدلیجات فلزی میشه! از انگشتر، دستبند یا گردنبند فلزی گرفته تا زنجیرها و پابندها. معمولا این لوازم جانبی از جنس نقره یا فلزات مشابه هستن که نمادی از رنگ مهتاب و یادآور خرده فرهنگ گوت شناخته میشن.

 

 

حقیقت اینه که پشت پرده هرکدوم از این اکسسوری‌ها داستان و معنای عمیقی پنهان شده؛ مثلا صلیب آنخ، صلیب مسیحیان، تابوت، جمجمه و موارد مشابه، همگی دارای یک معنای خاص هستن:

  • صلیب آنخ: این صلیب که بین گوت‌ها طرفداران زیادی داره و معمولا توی گردنبندها دیده میشه، نمادی از زندگی، جاودانگی و قدرته! صلیب‌های آنخ به شکل کلید به معنای کلید دروازه مرگ شناخته میشن.
  • تابوت: استفاده از لوازم جانبی به شکل تابوت، ارتباط بین مرگ و خون آشام‌ها رو نشون میده.
  • صلیب مسیحیت: این صلیب توی دنیای گوت‌ها، نماد کفر و سرکشیه و رنج مسیح رو به نمایش میذاره.
  • جمجمه: در استایل گوتیک، جمجمه نماد مرگ و نابودیه! گوت‌ها مرگ رو یک واقعیت اجتناب‌ناپذیر میدونن.

شما هم عاشق این رمز و رازهای استایل گوتیک شدید؟ بنظر میرسه دنیای گوتیک هنوز برای خیلی از مردم دنیا شناخته نشده.

آیا میدونستید؟
آدم‌هایی که عاشق استایل گوتیک هستن، ویژگی‌های مشترکی دارن
اونها معمولا عاشق ماورا الطبیعه، جادو و اسرار ناشناخته هستن و مبارزان سرسختی علیه تبعیض جنسیتی، نژادپرستی و تصعب شناخته میشن.

چرا گوت‌ها سیاه می‌پوشند؟گوت‌ها عاشق رنگ مشکی هستند

گوت‌ها عاشق رنگ مشکی هستندشاید رنگ مشکی به عنوان یک قانون حاکم در استایل گوتیک شناخته بشه؛ اما باید اعتراف کرد که برای گوت بودن نیازی نیست حتما همیشه مشکی بپوشید. با این حال، هر وقت از گوت‌ها بپرسید چرا همیشه مشکی می‌پوشن، جواب‌های مختلفی به شما میدن. مثلا اینکه «این رنگ، احساس درونی من رو نشون میده»، یا اینکه «واقعا مشکی رو دوست دارم». اما بهتره بدونید یک پاسخ دقیق برای این سوال وجود نداره و هرکسی میتونه با توجه به دنیای تاریک، مرموز و شخصیت پنهان خودش، به رنگ سیاه در استایل گوتیک علاقه داشته باشه.

چرا همه‌چیز در استایل گوتیک، عجیب و غریبه؟

شاید استایل گوت واقعا عجیب و غریب بنظر برسه؛ اما در واقع عجیب بودن این استایل از علاقه شدید به ایجاد تفاوت با دیگران نشات گرفته. برای درک بهتر این استایل، به نقل قول زیر از «ربکا شافنبرگ» نویسنده کتاب «گوت؛ فرهنگ مرده» توجه کنید:

ما (جامعه علاقه‌مند به استایل گوتیک) رمانتیک‌های سرسخت، رئالیست‌های رویایی و ایده آلیست‌های بدبین هستیم. ما زیبایی را در ترسناکی می‌یابیم، در حالی که به دنبال انصاف و لطافت در زندگی روزمره خود هستیم. ما همه چیزهای باستانی را دوست داریم، در حالی که در دیدگاه اجتماعی خود مدرن و لیبرال هستیم. ما باهوش و خلاق هستیم بدون اینکه سرسخت و رقابتی باشیم. ما عصبانی و در عین حال آرامیم. ما به خودمان مطمئن هستیم اما مراقب غریبه‌ها هستیم. ما خنده‌دار هستیم اما تلخ… در عین حال بیشتر خجالتی هستیم.

۶ مدل استایل گوتیک زنانه برای عاشقان دنیای تاریکی

حالا وقت این رسیده که با ۶ استایل جذاب از سبک گوتیک آشنا بشید. آماده‌اید؟ جلوی آینه بایستید و خودتون رو در استایل‌های گوتیک تصور کنید. احتمالا بعد از آشنایی با این ۶ مدل، حتما یکی از اونها توجه شما رو به خودش جلب میکنه!

گوت لولیتا (Lolita Goth)؛ ترکیب مد اروپایی و ژاپنی

گوت لولیتا

goth lolita fashion style

استایل گوتیک زنانه (Goth Style)؛ ملکه تاریکی چه می‌پوشد؟

گوت لولیتا (Goth Loli) جزو معروف‌ترین سبک‌های استایل گوتیک هست که ترکیبی از مد ژاپنی و اروپایی به حساب میاد. توی این استایل به ظرافت‌های زنانه بیشتر توجه شده و در اون رنگ‌های تیره، جوراب‌های توری، پاپیون، دامن چین‌دار و روبان‌های مشکی با اکسسوری‌های ظریف دیده میشه.

گوت رمانتیک (Romantic Goth)؛ تاکید روی احساس، زیبایی و طبیعت

استایل گوتیک زنانه (Goth Style)؛ ملکه تاریکی چه می‌پوشد؟

 

بخوانید:  10 پرسش و پاسخ: آیا سایه چشم آبی برای من مناسب است؟

گوت رمانتیک، مخصوص گوت‌های عاشق و پراحساس هست. توی این استایل، از مد ویکتوریایی الهام گرفته شده. لباس‌های بلند، توری و پارچه‌های گلدوزی و منجوق شده جزو ویژگی‌های این استایل هستن. در مدل رمانتیک، آرایش پررنگ تیره و مدل موی منحصربه‌فرد و خیلی خاص دیده میشه.

هیپی گوت (Hippie Goth)؛ وقتی نور و تاریکی به تعادل می‌رسند

مدل هیپی در استایل گوتیک، ترکیب جادویی از روشنایی و تاریکی هست. توی این استایل، ظاهری تند اما ظریف در کنار اکسسوری‌های نسبتا بزرگ به چشم میاد. در استایل هیپی گوت، همه‌چیز برای درآغوش گرفتن روح سرکش در درون شما فراهم شده. این استایل معمولا در کنسرت‌های موسیقی هیپی یا گوت بیشتر دیده میشه. از ویژگی‌های مهم استایل هیپی گوت، میشه به عینک‌های بزرگ، پیراهن و شلوارهای روان و بلند، خط چشم گربه‌ای و رژ لب‌های پررنگ‌ اشاره کرد.

گوت خون آشام (Vampire Goth)؛ قلمرو خون آشام‌ها

گوت خون آشام، دقیقا شبیه تصورات ما از دنیای خون آشام‌ها است؛ لباس‌های به سبک ویکتوریایی اما به رنگ تیره و مخصوص آدم‌های خون آشام! اگه داستان‌های خون آشام نوشته نویسنده‌های معروفی مثل رایس رو خونده باشید، بیشتر با این سبک آشنا میشید. توی این استایل از لباس‌های ساتن و ابریشمی، دندان‌های نیش بلند و لباس‌های مجلسی و کلاسیک تیره استفاده میشه.

گوت معمولی (Typical Goth)؛ جدیدترین استایل گوتیک

گوت گاه به گاه Goth fashion men, Gothic fashion men, Mens fashion edgy FAIIINT / Style : Typical

گوت معمولی برای افرادی که علاقه دارن از استایل گوتیک استفاده کنن اما خیلی متفاوت و توی چشم به نظر نیان بهترین ایده است. توی این استایل از لباس‌ها و اکسسوری سبک گوتیک در کنار پیراهن، تیشرت‌ها و شلوارهای معمولی به رنگ مشکی استفاده میشه. گوت‌های معمولی از اکسسوری و جواهرات عجیب و غریب روی دست‌ها و بینی و اندام‌ها خیلی بیشتر استفاده میکنن.

گوت ویکتوریا (Victoria Goth)؛ شاهزادگان تاریکی

 

اسم گوت ویکتوریا از روی استایل ویکتوریایی گرفته شده. استایلی که یادآور دوران باشکوه ملکه ویکتوریا در اروپا است. این استایل مخصوص ملکه‌ها و اشراف‌زاده‌ها بوده و ترکیب اون با رنگ‌ مشکی و آرایش غلیظ تیره، یک استایل جذاب به نام گوت ویکتوریا رو به وجود آورده. از این استایل بیشتر توی رویدادهای مجلل و مراسمات ادبیات و شعر به سبک گوت استفاده میشه. از جمله ویژگی‌های گوت ویکتوریا میشه به موهای بلند، رنگ پریده، روسری یا کلاه مشکی، دستکش‌های بلند و جواهرات عجیب و غریب اشاره کرد.

بعد از سریال ونزدی آدامز، چه اتفاقی در دنیای گوتیک افتاد؟

تاثیر سریال ونزدی روی محبوبیت استایل گوتیک
تاثیر سریال ونزدی روی محبوبیت استایل گوتیک

احتمالا شما هم سریال ونزدی رو دیدید. سریالی که بلافاصله بعد از نمایش در نتفلیکس، مثل یک بمب صدا کرد و میلیون‌ها نفر از مردم دنیا رو (خصوصا نوجوان‌ها) عاشق خودش کرد. نکته جالب این سریال، استایل گوتیک کاراکتر اصلی اون، یعنی «جنا اورتگا» در نقش «ونزدی آدامز» هست.

برای خلق این کاراکتر با استایل گوتیک، «تیم برتون؛ کارگردان سریال» از بهترین طراحان لباس یعنی «کولین اتوود» کمک گرفت. لباس ونزدی آدامز توی این سریال کاملا مشکی با زمینه تیره است. توی این سریال، وزندی آدامز از چکمه‌های پرادا مونولیت مشکی استفاده میکنه و یک کت دامن به رنگ مشکی تیره پوشیده. جذابیت این سریال باعث شد که همزمان با پخش قسمت‌های مختلف اون، استایل گوتیک به یکی از ترندهای روز دنیا تبدیل بشه و میلیون‌ها طرفدار جدید پیدا کنه. راستی ما آموزش میکاپ به سبک Wednesday رو هم قبلا براتون توی زیبانیوز گذاشتیم که می‌تونید ببینید و لذت ببرید.

سخن آخر؛ از کجا بفهمیم استایل گوت مناسب من هست؟

تا اینجا با استایل گوتیک آشنا شدیم؛ اما آیا واقعا این استایل برای همه افراد مناسبه؟ قطعاً خیر! هرکدوم از ما می‌تونیم با توجه به نیاز و روحیاتی که داریم یک استایل مناسب و جذاب انتخاب کنیم. استایل گوتیک با تمام زیبایی و جذابیتی که داره مخصوص آدم‌هایی با شخصیت پیچیده و مرموز هست. اگه واقعا فکر می‌کنید پوشیدن لباس‌های به رنگ مشکی و تیره شما رو خسته و دل‌زده نمیکنه، استایل گوتیک پیشنهاد خوبی میتونه باشه. راستی شما هم نظرتون رو درباره این استایل، برامون کامنت کنید؛ اگه قبلا از این استایل استفاده کردین، از تجربه‌تون برای ما بگین.

 

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!