آیا با ماساژ تخلیه لنفاوی میتوان به تناسب اندام برسیم؟

آیا با ماساژ تخلیه لنفاوی میتوان به تناسب اندام برسیم؟

رازهایی از خلق بدن تراشیده ستارگان هلیوود از زبان مربی خصوصی آنها

ربکا فاریا از جمله مربیانی است که مسئولیت پروش اندام برخی از مشهورترین افراد دنیا را برای مهم‌ترین رویدادهای زندگب‌شان به عهده داشته است؛ او برای مراسم آمادگی عروسی سوفیا ریچی حضور داشت، کیم کارداشیان را برای مت گالا آماده کرد و جنیفر آنیستون را برای رفتن روی جلد مجله Allure آماده کرد.

شاید بپرسید تخصص او چیست؟

پاسخ: ماساژ تخلیه لنفاوی، یا به عبارتی مجموعه تمرین‌هایی برای هدایت آب و سموم اضافی به سمت گره‌های لنفاوی و دفع آنها از بدن.

سیستم لنفاوی بخش مهمی از سیستم ایمنی بدن ماست و به حفظ سطح مایعات بدن و فیلتر کردن باکتری‌ها کمک می‌کند. اما سبک زندگی و محیط ما می‌تواند عملکرد این سیستم را مختل کند؛ اینجا که جایی است که تخصص فاریا وارد عمل می‌شود. تکنیک او موجب کاهش انباشت مایعات می‌شود، سلولیت را بهبود می‌بخشد و گردش خون را افزایش می‌دهد و در یک کلام، به مشتریانش کمک می‌کند تا به سطحی از سرزندگی و طراوت برسند که گویی در دسترس ما آدم‌های عادی نیست.

تخت ماساژ سوفیا ریچی
تخت ماساژ سوفیا ریچی

فهرست

اما درباره ریکا فاریا…

فاریا در سال ۲۰۱۹ از برزیل به ایالات متحده آمد، او در حالی که یک کلمه هم نمی‌توانست انگلیسی صحبت کند، توانست به سرعت طرفداران مشهوری پیدا کند و اکنون لیست انتظار چند هزاران نفری دارد. بسیاری از افراد در سرتاسر دنیا تغییرات شگرف قبل و بعد مشتریانش را در پیج اینستاگرام او دیده‌اند. یکی از مشتریان او، ستاره تیک‌تاک ادیسون رائه می‌گوید: «من حتی بعد از جلسه اول، تفاوت را حس کردم. ربکا هاله‌ای جذاب دارد. او همیشه دقیقاً توضیح می‌دهد که در حال انجام چه کاری روی بدنم است و این کار چه فایده‌ای دارد. بعد از هر جلسه، احساس می‌کنم به بهترین نسخه از خودم تبدیل شده‌ام.»

علی‌رغم تقاضای بالایی که برای خدماتش وجود دارد، فاریا رازهای کارش را پنهان نمی‌کند. او فرمول خود را برای دستیابی به این نتایج، چنین شرح می‌دهد:

چه عاملی تو را را به ماساژ تخلیه لنفاوی علاقمند کرد و بگو چطور مشتریانت را پیدا کردی؟

فاریا: در برزیل، تخلیه لنفاوی بخشی از فرهنگ ماست. همانقدر متداول که شما اینجا صرف رسیدگی به ناخن‌هایتان می‌کنید.

بعد از گرفتن مدرک کارشناسی ارشدم، به تدریج توانستم تکنیک خودم را خلق کنم. وقتی به ایالات متحده آمدم، هیچ‌کس را نمی‌شناختم. هیچ کمکی نداشتم. پس دست تنها سعی کردم چیزی را با خود بیاورم که اینجا وجود نداشت. اما مشکل این بود که چطور باید مردم را متقاعد می‌کردم تا عملی مثل تخلیه لنفاوی را انجام دهند آن هم در حالی که اصلا نمی‌دانستند معنیایش چست؟ بزرگترین مشکل من همین بود. امیدوار بودم چند مشتری پیدا کنم که به کار من ایمان داشته باشند. برای مردم جلسات درمانی رایگان برگزار می‌کردم تا مزایای آن را احساس کنند تا اینکه در نهایت مشتری می‌شدند و دوستان خودشان را هم معرفی می‌کردند. با تاکسی اوبر برای ویزیت خانگی مشتریان می‌رفتم. در ابتدا، فقط بحث بقای کسب و کارم مطرح بود.

بخوانید:  چگونه برای شکل بدن سیب با سایز بالا استایل لباس انتخاب کنیم؟
سوفیا ریچی
سوفیا ریچی

چرا به تخلیه لنفاوی نیاز داریم و چه چیزی در این فرایند تخلیه می‌شود؟ آب؟

فاریا: در یک دنیای ایده‌آل، سیستم لنفاوی ما باید بتواند تمام کار را خود به تنهایی انجام دهد. با این حال، چون خودمان را در معرض سبک زندگی فراتر از انتظارات قرار می‌دهیم، سیستم لنفاوی ما متحمل فشاری مازاد می‌شود. شما تخلیه لنفاوی را برای این انجام می‌دهید تا به تسریع فرایند [دفع سموم] کمک کنید.

ما هر روزه در معرض آلودگی هوا، غذاهای فرآوری شده، استرس، کمبود خواب و کمبود مصرف آب قرار داریم. هر بار که بدنتان تحت فشار قرار می‌گیرد، برای محافظت از خود، آب دفع می‌کند و سعی می‌کند با این دفع آب، التهابات را خنثی کند.

این آب اضافی هیچ ارتباطی با چربی ندارد. تجمع مایع تنها نتیجه التهاب است. این واکنشی است که وقتی اوضاع درست پیش نمی‌رود، بدن از خود نشان می‌دهد. به عنوان مثال، اگر من به صورت شما مشت بزنم، صورتتان ورم می‌کند. اگر فیلر تزریق کنید، ورم می‌کند. پس از انجام جراحی‌ها (چون به بدنتان حمله می‌کنید)، یا بارداری و حتی اگر غذاهای فرآوری شده مصرف کنید، باز هم دچار نوعی تورم خواهید شد. پس [التهاب] واکنش طبیعی بدن است.

چطور می‌توانیم سیستم لنفاوی سالمی داشته باشیم که به خوبی کار کند؟

فاریا: پاسخ در عادت‌های ساده است. بدنتان را تحت فشار قرار ندهید. خونتان را به حرکت درآورید. جریان لنفاوی و خون با هم کار می‌کنند. بهترین دوستان هم هستند. برای به حرکت دراوردن سیستم لنفاوی، باید خونتان را به حرکت درآورید. می‌توانید پیاده‌روی کنید، به باشگاه بروید، پیلاتس انجام دهید، بپرید، فقط باید خونتان را به جرکت درآورید. من برای خودم سونای مادون قرمز به همراه دستگاه لرزاننده دارم، لرزش نیز به این روند کمک می‌کند.

اما دومین مورد: من واقعاً به تمیزکردن زبان اعتقاد دارم. وقتی بیدار می‌شویم، زبانمان پر از باکتری است.

اولین کاری که باید انجام دهید، تمیز کردن زبان است. نباید تا پیش از تمیز کردن زبان، هیچ چیزی بخورید یا بنوشید، در غیر این صورت همه باکتری‌ها را می‌فرستید به داخل. اول صبح، زبانتان را بسابید، مسواک بزنید. سپس آب بنوشید تا از معده‌تان محافظت کنید. حالا می‌توانید صبحانه بخورید و بدنتان آماده دریافت این مواد غذایی خواهد بود.

من همچنین به روتین خواب اعتقاد دارم. ما دو هورمون تولید می‌کنیم [لکتین و گرلین] که ارتباط نزدیکی با اشتها و ذخیره چربی دارند. برای تولید این هورمون‌ها نیاز به زمان کافی برای رفتن به خوابی عمیق داریم. اگر روتین خواب خوبی نداشته باشید، این هورمون‌ها را از دست خواهید داد. همیشه خسته و تحت فشار خواهید بود و به مواد غذایی شیرین اشتها پیدا می‌کنید. این همان روندی است که وقتی تحت استرس هستیم، اتفاق می‌افتد. ما هیچوقت اشتهایی برای صرف سالاد نداریم… به جای آن سراغ همبرگر و پیتزا می‌رویم، چون هورمون‌هایمان متعادل نیستند. یک روتین خواب مناسب به سیستم لنفاوی کمک می‌کند چراکه اشتهای غذایی ما را کنترل می‌کند.

مقدار زیادی آب بنوشید. من دوست دارم روزانه بین نیم گالن تا یک گالن (معادل ۲ تا ۳.۸ لیتر) آب بنوشم. اگر میزان آبی که می‌نوشیم را رصد نکنیم، احتمالاً به اندازه کافی آب مصرف نخواهیم کرد، چون فراموش می‌کنیم!

چیز دیگری هم هست: از روابط سمی اجتناب کنید. [آنها] سطح کورتیزول شما را بالا می‌برند که منجر به اختلال در سایر هورمون‌هایتان می‌شود.

آیا لازم است کافئین و الکل را کنار بگذاریم تا سیستم لنفاوی سالمی داشته باشیم؟

فاریا: من دوست دارم زندگی را راحت بگیرم. برای همین فکر می‌کنم اگر همه چیز را بخواهیم کنار بگذاریم، سطح کورتیزولمان بالا می‌رود. اگر دوست دارید قهوه بنوشید، صبح یک فنجان بنوشید. اگر اهل مصرف  نوشیدنی الکلی هستید، می‌توانید آخر هفته‌ها با دوستانتان مقداری بنوشید. ما باید یک نقطه تعادل برای خودمان پیدا کنیم. چون اگر خودتان را زیاد محدود کنید، ممکن است برخی برخی مشکلات حل شونذ، اما مشکلات دیگری ایجاد خواهند شد و این چیزی است که اینجا در آمریکا زیاد می‌بینم. مشتریانی دارم که کاملاً سالم هستند؛ سالم‌ترین غذاها را می‌خورند و تمام روز ورزش می‌کنند، اما سطح اضطراب آن‌ها آن‌قدر بالاست که در نهایت سیستم لنفاوی‌شان را فلج می‌کند. ممکن نیست بتوانید کامل باشید. احساسات شما می‌توانند شما را تحت تاثیر قرار دهند همانطور که غذاها این کار را با شما می‌کنند. از افق بلندمدت منطقی نیست [خود را محدود کنید].

بخوانید:  ترندهای میکاپ ولنتاین ۲۰۲۴؛ ایده‌های باکلاس برای یک روز عاشقانه

من رویکرد کلی‌نگر تورا دوست دارم. خب، تو روی برخی از مشهورترین افراد هالیوود مانند جنیفر آنیستون، دیدی و کیم کارداشیان کار کرده‌ای. هر چند وقت یک بار با آنها کار می‌کنی؟

فاریا: همه مشتریان من به صورت مرتب، یک یا دو بار در ماه می‌آیند. برخی حتی هر هفته تخلیه لنفاوی می‌کنند. این بخشی از روتین آنهاست، تقریباً مثل ورزش کردن. شما باهدف آمادگی برای یک رویداد خاص ورزش نمی‌کنید. اگر تنها یک بار [تخلیه] انجام دهید، لاغرتر به نظر می‌رسید، چون ورمتان کم می‌شود. اما اگر ادامه ندهید و آن را با سبک زندگی سالم ترکیب نکنید، نمی‌توانید به هدف خود برسید که همان بهبود سیستم لنفاوی بدنتان بود. قطعا شما می‌خواهید سیستم لنفاوی شما خودش خوب کار کند.

کیم کارداشیان
کیم کارداشیان

وقتی در سفر هستیم، چطور می‌توانیم از سیستم لنفاوی خود حفاظت کنیم؟ من همیشه احساس می‌کنم وقتی از هواپیما پیاده می‌شوم، خیلی خسته‌ام.

فاریا: وقتی سفر می‌کنید، به دلیل فشار پرواز، جریان خونتان کند می‌شود. جریان خون کندتر به معنای جریان لنفاوی کندتر است. هضم شما هم کندتر می‌شود. وقتی از هواپیما پیاده می‌شوید، با استرس پرواز دست و پنجه نرم می‌کنید، جت لگ دارید و ترکیب کلی این‌ها سیستم لنفاوی شما را تحت فشار قرار می‌دهد. بهترین راه برای مقابله با این موضوع ورزش کردن قبل و بعد از پرواز است. به محض رسیدن، ده دقیقه پیاده‌روی کنید، پاهایتان را بالا بگیرید، کمی آب بنوشید تا دوباره سرحال شوید. اما در واقعیت معمولاً چه کار می‌کنیم؟ وقتی می‌رسیم خسته هستیم، پس برای شام بیرون می‌رویم، هر چیزی که دلمان می‌خواهد، می‌خوریم. جت لگ داریم پس خوب هم نمی‌خوابیم و وضعیت بدتر می‌شود.

توصیه خوبی بود! ضمناً تبریک می‌گویم بابت فرزند جدیدت. آیا تخلیه لنفاوی در دوران بارداری ایمن است؟

فاریا: تخلیه لنفاوی دوران بارداری، تکنیک متفاوتی است. وقتی باردار هستیم، تا ۵۰ درصد بیشتر مایع تولید می‌کنیم، بنابراین طبیعی است که احساس ورم کنیم. اما اگر هر هفته تخلیه لنفاوی داشته باشید، به سیستم لنفاوی کمک می‌کنید تا در دوران بارداری زیاد تحت فشار قرار نگیرد.

بهترین کار این است که قبل از بارداری، بدنتان را آماده کنید. قبل و حین بارداری، سیستم لنفاوی خود را در وضعیت خوبی قرار دهید. اما معمولاً مادران تا هفت یا هشت ماهگی صبر می‌کنند و وقتی اقدام می‌کنند که خیلی ورم کرده‌اند. بهترین اقدام پیشگیری است. قبل از اینکه تورم شدیدی را تحربه کنید، سیستم لنفاوی خود را به وضعیت خوبی برسانید.

من توصیه‌های زیادی از آموزش‌های اینستاگرامی تو گرفته‌ام، اما آنچه دوست دارم همین نگاه کلی‌نگر تو نسبت به سبک زندگی است که اینگونه با بقیه به اشتراک می‌گذاری.

فاریا: عادت‌های روزانه شما اهمیتش بسیار بیشتر از هر ماساژی است که انجام می‌دهید. خود ماساژ فقط در حکم آن گیلاس روی کیک است.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!