تجربه اولین تتو؛ چه چیزهایی قبل از اولین جلسه تاتو باید بدانیم؟

اگر در زمینه تجربه تتو یک مبتدی هستید، این مقاله برای شماست...

اگر اولین‌بارتان است که می‌خواهید برای انجام تتو در سالن وقت بگیرید و استرس دارید، بهتر است این مقاله را با دقت بخوانید.

انجام اولین تتو یکی از تجربیات مهم زندگی است که می‌تواند احساس هیجان و ترس را همزمان به شما تزریق کند. فرض می‌کنیم تصمیم خود را گرفته‌اید که یک اثر هنری را بر روی بدن خود خلق کنید و البته قصد پشیمان شدن هم ندارید! (در این صورت به تصمیمتان احترام می‌گذاریم). چه اولین تاتوی خود را در سن هجده سالگی بخواهید انجام دهید؛ چه در دهه سوم یا چهارم زندگی در دوران بزرگسالی؛ موضوع روشن است: اولین تتوی شما تجربه مهمی است!

قبل از آغاز کار بهتر است تکلیفتان را روشن کنیم، درست است که می‌گوییم پاک کردن تتو یکی از گزینه‌های روی میز است ولی این گزینه اصلا قرار نیست راحت و دلپذیر باشد و بهتر است قبل از انتخاب طرح موردنظر حسابی فکرهایتان رو بکنید و نمونه موقت طراحی خود را در محل  امتحان کرده باشید تا پشیمان نشوید!

شما باید قبل از انجام کار؛ برای همه چیز – از انتخاب طرح گرفته تا غذای درون معده‌تان – حسابی آماده باشید. در ادامه، با کمک نظرات یک متخصص پوست دارای بورد، الیوت لاو و البته یک هنرمند خالکوبی، پیر بوستوس، مراحل آمادگی برای انجام اولین تتوی زندگیتان را برایتان توضیح می‌دهیم.

انتخاب طرح تتو

شاید برای انجام خود تتو کاملا مصمم باشید، اما شاید مطمئن نباشید باید چه طرحی را انتخاب کنید. در این شرایط چگونه باید تصمیم بگیرید؟!

بوستوس معتقد است می‌توانید منبع الهام خود را در هر جایی پیدا کنید.

تتو نوعی تجلی افراطی از نمایش آن‌چیزی است که شما واقعا بدان عشق می‌ورزید… نشانه‌ای واقعی از تعهد… این تعهد می‌تواند از هر جایی نشات بگیرد: موسیقی، هنر، ورزش یا هر آنچیزی که یک فرد عاشق آن است، نسبت به آن احساسی ریشه‌دار دارد و بدان افتخار می‌کند.

مطمئن شوید که سبک‌هایی از تتو را جستجو می‌کنید که بتواند محدوده تصمیم‌گیری شما را مشخص کند. سبک‌های “لاسیک‌تر” مانند Sailor Jerry/Classic Americana، تریبال (tribal) و ژاپنی یا سبک‌های “مدرن” مانند دات ورک (dot work) و آبرنگی و یا سبک‌های ترکیبی مانند نئو-ترادیشنال و سه بعدی. (در مورد هر کدام از اینها می‌توانید روی لینکها کلیک کنید تا تصاویر مرتبط با آن را در گوگل ببینید.)

تجربه اولین تتو؛ چه چیزهایی قبل از اولین جلسه تاتو باید بدانیم؟

هنگامی که ایده کلی تاتوی مورد نظر خود را پیدا کردید، باید به طور نزدیک با یک تتو آرتیست مشورت کنید. آنچه که روی کاغذ خوب به نظر می‌رسد ممکن است روی پوست شما جواب ندهد، در مورد اینکه کدام طرح واقعا جواب می‌دهد و کدام  نه، نظر تتو آرتیست بسیار مهم است. از نمونه ‌های تتوی دیگران به عنوان مرجع استفاده کنید. به عقیده بوستوس:

می‌توانید از جاهایی مثل پینترست برای پیدا کردن نمونه‌ها استفاده کنید و سپس در مورد اینکه چگونه می‌توانید تغییرات مدنظر خود را روی آن اعمال کنید، با آرتیست خود صحبت کنید.

پیدا کردن تتو آرتیست؟

مهم‌ترین عنصر در انتخاب آرتیست‌ها اطمینان از اعتبار و بهداشت آن‌ها است. لاو پیشنهاد می‌کند:

به اینستاگرام و نمونه کارهای آنلاین تتو آرتیست نگاهی بیندازید و مطمئن شوید که با آنچه می‌خواهید انجام دهید، تطابق دارد و البته، همیشه اطمینان حاصل کنید که آن‌ها در محیطی تمیز و ایمن کار می‌کنند.

شما می‌خواهید هنرمندی را انتخاب کنید که درمورد شما و طرح مورد نظرتان احساس مثبتی دارد. بوستوس توضیح می‌دهد:

هنرمندان می‌توانند ایده شما را بگیرند و آن را به یک تتویی تبدیل کنند که در خواب هم آن را نمی‌دیدید! آن‌ها به شما در مورد محل اجرا، طراحی و سبک کمک می‌کنند تا مطمئن شوید که بهترین نتیجه ممکن حاصل خواهد شد.

یک مشاوره قبل از وقت ملاقات به شما کمک می‌کند تا آرتیست خود و روش کار او را بشناسید و بفهمید واقعا چه انتظاری از تتو می‌توانید داشته باشید. بوستوس پیشنهاد می‌کند:

هنگام ملاقات با هنرمند برای مشاوره (یا هر ارتباط قبل از اجرا)، ایده و عکس‌های مرجع خود را همراه داشته باشید تا به او نشان دهید. تا زمانی که برای اجرا مراجعه کنید، هنرمند طراحی شما را آماده کرده باشد. هر آرتیست خوبی با شما همکاری می‌کند تا مطمئن شود نتیجه خالکوبی همان چیزی است که شما آرزویش را می‌کردید.

آمادگی برای جلسه تتو

هرچه بیشتر برای جلسه خود آماده باشید، نتیجه بهتر خواهد بود. در اینجا چند نکته برای آمادگی بیشترتان فهرست می‌کنیم.

  • از مکمل‌هایی که باعث افزایش خونریزی می‌شوند، پرهیز کنید: “دو هفته قبل از هر چیزی حاوی گیاه کینگو، سیر، جنسنگ و ویتامین E دوری کنید، زیرا همه این مواد بالقوه می‌توانند باعث افزایش خونریزی شوند.
  • شب قبل خواب کافی داشته باشید: اگرچه یک شب بی‌خوابی -به جز خستگی و تحریک‌پذیری-  عواقب چندانی در پی نخواهد داشت؛ اما کمبود خواب مزمن و طولانی‌مدت (کمتر از هفت تا هشت ساعت) می‌تواند علاوه بر اختلالات رایج خلق‌وخو و عدم تمرکز می‌تواند توانایی بدن در مبارزه با عفونت را کاهش دهد و این یرای شما یعنی خبر بد: «افزایش خطر عفونت پوست تازه خالکوبی‌شده.»
  • شب قبل و روز بعد جلسه تتو از مشروبات الکلی دوری کنید: به نظر می‌رسد الکل زمان انعقاد خون را کاهش می‌دهد و این می‌تواند باعث افزایش خونریزی شود. مسئله دوم اینکه، «الکل ممکن است ادراک و واکنش شما نسبت به درد را به شکل ناخوشایندی تغییر دهد.»
  • بلافاصله قبل یا بعد از خالکوبی ورزش نکنید: زمان دقیق از سرگیری فعالیت‌های شدید بدنی ازسوی تتو آرتیست شما شما تعیین خواهد شد.
  • قبل از جلسه تاتو وعده غذایی خوبی میل کنید: غذایی بخورید که معده شما را به هم نریزد در عین حال بتواند دو یا چند ساعت شما را در جلسه سرپا نگه دارد. علاوه بر این، اگر قرار است خالکوبی در ناحیه‌ای با عروق خونی زیاد مانند سر، گردن یا پشت دست‌ها و پاها انجام شود، بهتر است مصرف سبزیجات برگ‌دار تیره‌رنگ (مثل اسفناج، کلم، بروکلی و غیره) را در روزهای منتهی به جلسه تتوی خود افزایش دهید. این سبزیجات حاوی ویتامین K زیادی هستند که به صورت بالقوه در افزایش انعقادپذیری خون موثر هستند.
  • هیدراته باشید: مطمئن شوید قبل، حین و بعد از خالکوبی آب کافی می‌نوشید.
بخوانید:  اینفوگرافی: لوازم ضروری آرایش که باید تفاوتشون رو بدونین

تجربه اولین تتو؛ چه چیزهایی قبل از اولین جلسه تاتو باید بدانیم؟

در طول فرایند تتو چه چیزی در انتظار شماست؟

در قرارتان، هنرمند طرح شما را چاپ و به صورت یک شابلون روی پوست شما قرار می‌دهد. اگر لازم باشد ابتدا موهای آن ناحیه را اصلاح می‌کند. هنگامی که تایید شما را در مورد اندازه و محل قرارگیری طرحتان گرفت، آمگاه زمان آغاز کار فرا می‌رسد.

تتو یا خالکوبی همان چیزی است که از اسم آن می‌توانید حدس بزنید: سوزن‌های لرزانی که وارد پوست شما می‌شوند. و این یعنی بله، احتمالاً دردی را تجربه خواهید کرد. نفس عمیق بکشید. معمولا این درد در حدی است که بتوانید از پس آن بربیایید. اگر زیادی نگران درد هستید، لاو توصیه می‌کند قبل از جلسه کرم بی‌حس‌کننده اعمال کنید. او می‌گوید:

محصول مورد علاقه من برای کنترل درد، کرم بی‌حس‌کننده Mad Rabbit است که استفاده از ان حدود ۳۰-۴۵ دقیقه قبل از خالکوبی پیشنهاد می‌شود. حتی آرتیست من هم در حین خالکوبی از این محصول استفاده می‌کند.

مدت زمان خالکوبی می‌تواند از چند دقیقه تا چندین ساعت متغیر باشد که می‌توانید آن را از قبل با آرتیست خود سوال کنید. هر زمان نیاز داشتید استراحت کنید، کمی آب بنوشید (اما نه زیاد) و هرازگاهی بایستید و راهی بروید.

مراقبت و التیام تتو

هنگامی که تتوی تازه‌ای انجام می‌دهید، باید به درستی از آن مراقبت کنید تا به طور کامل التیام یابد. عدم شستشو، آبرسانی یا دوری از نور خورشید نه تنها می‌تواند منجر به تضعیف روند التیام زخم‌ها که حتی باعث عفونت نیز بشود.

امروزه بیشتر تتوکارها پس از تتو یک بانداژ موسوم به «پوست دوم» روی محل قرار می‌دهند. تا جایی که ممکن است باید این بانداژ را روی محل تاتو نگه دارید چراکه باعث کاهش زمان التیام و نیاز به ترمیم مجدد می‌شود. اگر دچار نشتی شد، آن را عوض کنید و بانداژ جدیدی قرار دهید. بوستوس می‌گوید:

زمانی که تتوکارتان دستور داد، می‌توانید بانداژ روی تتوی جدیدتان را باز کنید. این پروسه معمولاً پس از حدود ۳ تا ۵ روز اتفاق می‌افتد. سپس لازم است محل را خوب بشویید؛ از یک صابون مناسب استفاده کنید که «پاک‌کننده‌ای ملایم اما موثر» داشته باشد و همزمان با تمیزکردن، کار تغذیه پوست را نیز انجام دهد.

پس از برداشتن بانداژ، مطمئن شوید دست‌هایتان کاملاً شسته هستند. [و] صابون را مستقیماً روی ناحیه مدنظر اعمال کنید. سپس با آب گرم – نه داغ – محل شستشو دهید و با حوله کاغذی تمیزی خشک کنید. درصورت لمس محل خالکوبی جدید، حتماً دست‌هایتان را بشویید.

پس از انکه بانداژ برداشته شد و خالکوبی را با صابون تمیز کردید، باید آن را مرطوب نگه دارید. بوستوس پیشنهاد می‌کند «مقدار کمی بالم تتو را روی کل منطقه خالکوبی‌شده اعمال کنید و به صورت ملایم ماساژ دهید. مطابق توصیه تتوکار روزانه ۲ تا ۳ بار می‌توانید این پروسه را تکرار کنید.»

احتمالاً در طول التیام تتو احساس خارش خواهید داشت. برای این مورد، لاو، دوباره ژل بی‌حس‌کننده Mad Rabbit را توصیه می‌کند زیرا می‌توان آن را چندین بار در روز اعمال کرد و سرعت جذب بالایی دارد. همچنین باید محل تتو را در طول التیام از نور خورشید دور نگه دارید.

بخوانید:  چگونه موی خود را بلند کنم؟

مراقبت و نگهداری بلندمدت از تتو

ممکن است تتوی شما الان دیگر التیام یافته باشد، اما کار شما تمام نشده است. برای حفظ کیفیت تتو، نیاز به زطوبت‌رسانی مداوم آن خواهید داشت. بعد از هر نوبت حمام روزانه لازم است  یک مرطوب‌کننده باکیفیت روی خالکوبی خود اعمال کنید. علاوه بر این، کرم ضدآفتاب باید بهترین دوست شما باشد. لاو می‌گوید:

اشعه ماوراء بنفش خورشید باعث تخریب کلاژن در درم سطحی پوست می‌شود؛ یعنی همان لایه‌ای که رنگدانه تتو در آن قرار گرفته و توسط سلول‌های ایمنی (یعنی ماکروفاژها) محافظت می‌شود. قرار گرفتن مکرر در در معرض نور شدید خورشید باعث از دست رفتن رنگدانه تتو و در نتیجه کمرنگ شدن آن می‌شود. در این شرایط توصیه می‌کنیم از کرم ضدآفتاب با SPF 30-50 استفاده کنید و بعد از هر دو ساعت که در معرض نور خورشید بودید، ضدآفتاب خود را تمدید کنید تا رنگ تتوی شما حفظ شود.

نکته نهایی

اولین تتو برای هرکس می‌تواند قدمی بزرگ و استرس‌زا باشد، اما با رعایت این نکات می‌توان روال را بسیار ساده کرد. یک تتوکار با پرتفولیو و محل کار بهداشتی انتخاب کنید و با او برای خلق طرح مورد علاقه خود گفتگو کنید. قبل از جلسه تتو، استراحت کافی داشته باشید و غذای خوبی بخورید. هنگامی که تتوی جدیدی کردید، آن را برای چند روز بانداژ کنید، بعد از آن، سعی کنید مواره آن را  تمیز، مرطوب و دور از نور خورشید نگه دارید. در بلندمدت، از کرم ضدآفتاب با SPF بالا و مرطوب‌کننده استفاده کنید. پس از التیام اولین تتو، احتمالاً ممکن است به زودی سراغ بعدی‌ها بروید! پس نگران نباشید و مطابق دستورالعمل‌ها پیش بروید.

تتو روی دست
ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!