رنگ کردن ابرو

رنگ کردن ابرو و همه آنچه درباره آن باید بدانید

راهنمای جامع رنگ‌آمیزی ابرو در مصاحبه با سه متخصص ابرو

سلام… توی این مقاله قراره به هر آنچیزی بپردازیم که در مورد رنگ آمیزی ابرو لازمه بدونید از جمله اینکه  رنگ کردن ابرو چه مدت طول می‌کشه؟
چقدر هزینه داره؟
کجا باید انجام بشه؟
آیا می‌توان در خانه آن را انجام داد؟
و حتی اینکه چرا ارنگ ابرو در برخی نقاط جهان ممنوع است؟!
و …

شاید این مورد آخر شما را غافلگیر کرده باشد اما هدف از این مقاله در حقیقت دانستن تمام حقایقی است که شاید هرگز نمی‌دانستید.

به عنوان تعریف رسمی ابتدا بگوییم که رنگ ابرو، یک نوع رنگ نیمه‌دائمی است که موهای ابرو را تیره و پررنگ می‌کند. (بدون اینکه صبح‌ها حتی نیاز مداد ابرو پیدا کنید!) حالا چرا می‌گویین رنگ نیمه‌دائمی؟
خب ساده است؛ چون قرار نیست این رنگ جدید ابرو مثل تاتو تا ابد باقی بماند و به تدریج کمرنگ و کمرنگ‌تر می‌شود.

بر خلاف سایر درمان‌های دائمی ابرو مانند میکروبلیدینگ و میکروشیدینگ، رنگ‌کردن ابرو موقتی، بدون درد و نسبتاً ارزان است.
پس مشکل آن چیست؟

سازمان غذا و دارو (FDA) هیچ گونه تاییدی برای محصولات رنگ ابرو ارائه نمی‌دهد. (البته، نترسید، این سازمان بسیاری از از محصولات زیبایی دیگر را هم تایید نمی‌کند) و خلاصه اینکه برعهده خود شما مصرف‌کننده عزیز است که ایمن‌ترین و کم‌ریسک‌ترین سالن یا متخصص را برای رنگ کردن ابروهایتان پیدا کنید.

بنابراین ما هم  برای کمک به شما ما با برترین متخصصان ابرو شامل مالیندا ویلیوتی (بنیان‌گذار برند Boom Boom Brow Bar در نیویورک)، دنی کیمیکو وینسنت (بنیان‌گذار Kimiko Beauty) و امبرین شیخ (بنیان‌گذار Wink Brow Bar در نیویورک) صحبت کردیم تا از سیر تا پیاز ماجرا برایتان روشن شود!

رنگ ابرو چیست؟

رنگ امیزی ابرورنگ‌کردن ابرو شامل اعمال یک رنگ نیمه‌دائمی روی موهای ابروهاست با هدف ایجاد تمایز، فرم‌دهی و حتی تیره کردن ابروهای شما. مزیت رنگ کردن ابروهایتان نسبت به مداد کشیدن روزانه آن‌ها با مداد ابرو یا استفاده از یک ژل ابرو این است که این نوع رنگ می‌تواند ریزترین و ظریف‌ترین موها اطراف ابروهای شما را رنگ‌امیزی کند تا در مجموع ضخیم‌تر، پرپشت‌تر و بلندتر به نظر برساند.

فقط یادتان باشد که رنگ‌کردن ابرو تنها رنگ موهای موجود روی ناحیه ابروی شما را تقویت می‌کند نه اینکه خلأها یا قسمت‌های خالی بین این موها را پر کند (حداقل، نه برای مدت طولانی).
امبرین شیخ، کارشناس ابرو می‌گوید:

رنگ ابرو ابتدا پوست زیر موهای ابروی شما را را هم رنگ می‌کند، بنابراین ابروهای شما در ابتدا ممکن است حتی پرتر به نظر برسند، اما این رنگ روی پوست بعد از چند روز محو می‌شود. بنابراین اگر به دنبال ابروهای ضخیم‌تر هستید، باید رنگ ابروی خود را با سایر محصولات مانند موم ابرو ترکیب کنید تا هر گونه شکاف و فضای خالی را پر کنید یا اینکه روش‌های دیگری مثل میکروبلیدینگ یا میکروشیدینگ را امتحان کنید.

رنگ ابرو چقدر باید بماند؟ چقدر زمان میبره؟

رنگ‌کردن ابرو معمولاً ۱۰ تا ۱۵ دقیقه طول می‌کشد، زیرا خود رنگ تنها ۵ تا ۱۰ دقیقه روی ابروها و پوست قرار می‌گیرد. آرایشگر مشهور دنی کیمیکو وینسنت می‌گوید: «یک جلسه کامل ملاقات می‌تواند تا ۴۰ دقیقه طول بکشد، در حقیقت این مدت زمان بستگی به محلی دارد که قصد اجرای این پروسه را در آن دارید! (آیا این محل یک غرفه موقت در مرکز خرید است؟ یا یک استودیوی خدمات کامل ابرو در شهر است؟) همراه با اینکه چقدر ابروهای شما زمخت هستند (برای ابروهای زمخت نسبت به ابروهای نرم رنگ باید مدت بیشتری بماند)

فرایند رنگ آمیزی ابرو چگونه است؟

فرایند رنگ‌کردن ابرو بسته به نوع آرایشگاه یا استودیو متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی، یک پروسه سریع و آسان است. ابتدا با متخصص ابروی خود در مورد آنچه دوست دارید (مثل داشتن ابروهای تیره‌تر یا ابروهای مشخص‌تر و غیره) صحبت می‌کنید تا بتواند رنگ مورد نیاز را با رنگ پوست و اهداف ابروی شما تطبیق دهند.

سپس متخصص ابروهایتان را پاکسازی می‌کند تا هر گونه آرایش یا روغن را از روی آن بردارد، سپس یک لایه نازک از ماده‌ای روغنی مانند وازلین در امتداد لبه‌های ابروهای شما می‌مالد تا از رنگ شدن پوست اطراف جلوگیری کند. به محض آماده شدن پوست شما، متخصص رنگ را با قلم مویی روی ابروهایتان می‌کشد، بعد هم ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر می‌کند، سپس آن را با دستمال مرطوب پاک می‌کند. به محض برداشته شدن رنگ، با ابروهایی با ظاهر پرپشت‌تر و کامل‌تر مواجه خواهید شد. همین!

نتایج رنگ ابرو رو چه زمانی می‌بینم؟

بلافاصله! شما نتایج رنگ‌کردن ابرو را بلافاصله می‌بینید. این یکی از معدود خدمات زیبایی است که زمان انتظارصفر دارد و نتایج فوری و ارضاکننده‌ای ارائه می‌دهد! فقط توجه داشته باشید که پوست زیر ابروهایتان بعد از پروسه کمی رنگ به خود می‌گیرد (که می‌تواند ابروها را موقتاً پرپشت‌تر یا ضخیم‌تر از آنچیزی نشان دهند که واقعاً هستن) اما نگران نباشید این رنگ بعد از چند روز کمرنگ شده و معمولاً دیگر به چشم نمی‌آید.

رنگ ابرو چقدر دوام میاره؟

رنگ کردن ابرو و همه آنچه درباره آن باید بدانیدرنگ‌کردن ابرو معمولاً ۳ تا ۶ هفته دوام می‌آورد، در طول این مدت رنگ به تدریج (و البته به آرامی) کمرنگ می‌شود. بنابراین اساساً، ابروهای شما در دو هفته اول بعد از اجرا، بهترین و بارزترین حالت را خواهند داشت، سپس به مرور زمان کمرنگ می‌شوند. وینسنت می‌گوید:

بخوانید:  5 ترفند درمورد پلیور زنانه که باید بدانید...

در نظر داشته باشید که موهای هر کس به شکل متفاوتی به رنگ واکنش نشان می‌دهد و حتی با سرعت متفاوتی نسبت به شخص دیگر رشد می‌کند،  بنابراین احتمالاً تا زمانی که خودتان امتحان نکنید، نمی‌توانید بفهمید رنگ ابرو برای شما چقدر دوام می‌آورد.

 

رنگ کردن ابرو و همه آنچه درباره آن باید بدانید

برای حداکثر کردن طول عمر رنگ خود، مطمئن شوید که حداقل برای ۱۲ ساعت بعد از جلسه‌تان ابروهایتان کاملاً خشک بمانند (بله، این شستن صورت هم می‌شود) و همیشه دستورالعمل‌های متخصص ابروی خود را به دقت دنبال کنید. اکثر متخصصان ابرو، از جمله وینسنت، توصیه می‌کنند: «حداقل به مدت ۲۴ ساعت بعد از اجرا از همه محصولات پایه روغنی اجتناب کنید چراکه روغن‌ها می‌توانند رنگ را قبل از تثبیت کامل آن خراب کنند.» این یعنی که بهتر است از پاک‌کننده های آرایش و هرگونه کرم و روغن صورت اجتناب کنید تا رنگ ابروی خود را برای مدت بیشتری حفظ کنید.

هزینه رنگ کردن ابرو چقدر است؟

این سوال عجیبی است! شاید رنگ‌کردن ابرو از ۱۰۰ هزار تومان تا یک میلیون تومان هزینه بردارد! این کاملا بستگی به جایی دارد که زندگی می‌کنید و نوع سالنی که از خدماتش استفاده می‌کنید. فقط به یاد داشته باشید که این خدمات در اطراف ناحیه حساس چشم انجام می‌شود، بنابراین سعی کنید ابروهای خود را جایی قابل اعتماد و شناخته شده رنگ کنید؛ هرچند که برند رنگهای مورد استفاده در آنجا کمی هزینه بالاتر روی دستتان بگذارد. (بروید عکس‌های تگ شده را در اینستاگرام ببینید! نظرات زیرشان را بخوانید! و کمی پرس‌وجو کنید!)، حتی اگر رنگ کمی گران‌تر باشد.

عوارض رنگ ابرو چیه؟

رنگ کردن ابرو و همه آنچه درباره آن باید بدانیدپاسخ روشنی در مورد اینکه آیا رنگ‌کردن ابرو ایمن است یا خیر وجود ندارد، زیرا تا همین الان (یعنی سال ۲۰۲۳) FDA هیچ نوع فرمول رنگ یا رنگ ابرویی را به دلیل «خطر احتمالی آسیب دیدگی چشم» تأیید نکرده است و بنابراین در حال حاضر، هیچ قوانینی برای صنعت رنگ مژه و ابرو تنظیم نشده است، خلاصه اینکه هیچ رنگ ابروی آزمایش شده یا تایید شده‌ای در هیچ کجای جهان وجود ندارد که ایمنی شما را برای این فرایند به طور قطعی تضمین کند. البته این به معنای آن نیست که همه  رنگ‌های ابرو غیر ایمن هستند و فقط و فقط یعنی این که فرمولاسیون ماده‌ای که قرار است نزدیک چشم‌های شما استفاده شود، ممکن است به طور گسترده از لحاظ ایمنی مورد آزمایش قرار نگرفته باشد یا شاید بهتر است بگوییم احتمالا اصلاً آزمایش نشده است! (در هر حال بعید می‌دانیم هیچ کسب و کار صاحب‌نامی بخواهد محصولاتی بسازد که نهایتا به مشتریان خود آسیب برساند!)

در مورد کشورهای غربی هم بد نیست بدانید که در بسیاری از ایالت‌های امریکا، رنگ‌آمیزی حرفه‌ای ابرو و مژه کاملاً ممنوع اعلام شده است و مشهورترین این ایالات کالیفرنیا بود (که در سال ۲۰۲۲ بعد از بازبینی قانون، موضع خود را تغییر داد). با این حال، سایر ایالت‌ها، مقررات مبهم و قوانین گیج‌کننده‌ای دارند، بعضی‌ها رنگ‌های دائمی را ممنوع اعلام کرده‌اند (اما نه رنگ‌های نیمه دائم!)

خب در ایران چطور؟

اکثر سالن‌ها در ایران می‌توانند به راحتی خدماتی مانند رنگ‌کردن مژه و ابرو ارائه دهند بدون اینکه واقعاً قانونی را نقض کنند (چرا که اساسا شما نمی‌توانید قانونی را بشکنید که اصلا از ابتدا وجود هم نداشته است!!! گرفتید چی شد؟!)

جدا از شوخی، دوباره می‌گوییم رنگ‌کردن ابرو ذاتاً خطرناک‌تر از سایر درمان‌های ناحیه چشم (مانند لیفت مژه یا میکروبلیدینگ) نیست؛ البته به شرطی که متخصص شما قابل اعتماد، دارای رتبه بالا و از یکی از فرمول‌های استاندارد بر روی ابروهای شما استفاده کند (مثلا یک رنگ نیمه دائم پایه گیاهی، به جای یک رنگ دائم).

معایب رنگ‌ آمیزی ابرو چیه؟

یکی از معایب رنگ‌کردن ابرو سرعت بالای کم‌رنگ شدن آن است (گفتیم که بین ۳ تا ۶ هفته) و این یعنی باید شما باید جلسات متوالی ماهیانه را برای حفظ نتیجه مطلوب ترتیب دهید.

عیب دیگر رنگ‌کردن ابرو، عوارض جانبی احتمالی آن است. همانند هر درمان زیبایی دیگر، شما در معرض خطر واکنش آلرژیک هستید، اما قضیه برای رنگ‌کردن ابرو، به ویژه ممکن است خطرناک باشد چراکه هیچگونه قانون‌گذاری برای این رنگ‌ها در کار نیست و استاندارد رنگهای مورد استفاده می‌توانند از سالنی به سالن دیگر کاملا متفاوت باشند.

پس قبل از رزرو وقت برای رنگ ابرو، از متخصص خود در مورد رنگی که استفاده می‌کند و روش‌های به حداقل رساندن عوارض آن دقیق سوال کنید (به هر حال صحبت از چشم‌های شماست و شوخی‌بردار نیست). اگر او نمی‌تواند به سوالات شما درست پاسخ دهد، باید بهتر است در گرفتن وقت از اون تجدیدنظر کنید.

همه این‌ها ممکن است افراطی به نظر برسد، اما به یاد داشته باشید این ناحیه چشم شماست پس وسواس در مراقبت از آن احتمالا ارزشش را دارد.

کدوم بهتره: رنگ ابرو یا میکروبلیدینگ؟

رنگ‌کردن ابرو برای کسی بهتر است که می‌خواهد یک روش رنگ‌آمیزی نیمه دائمی و غیرتهاجمی را برای ابروهای خود امتحان کند (یک چیزی مشابه ژل ابروی یک ماهه).

از آن طرف، میکروبلیدینگ برای کسی خوب است که می‌خواهد فرم ابروی جدید، ضخیم‌تر یا جسورانه‌تری را با اعمال یک تکنیک دائمی و نسبتا تهاجمی (مشابه خالکوبی) امتحان  کند. اساساً، رنگ کردن ابرو بیشتر برای  ارتقای موهای طبیعی ابرویی است که واقعا وجود دارد ولی به خاطر ظریف بودن، کمتر دیده می‌شود!

بخوانید:  10 ترند میکاپ برتر که در سال 2024 در انتظار شماست (+4)

البته رنگ ابرو نمی‌تواند قسمت‌های پراکنده و بدون مو را پوشش دهد و این کار تنها از میکروبلیدینگ برمی‌آید. با این حال رنگ ابرو می‌تواند موهای ریزی را که دارید، پررنگ کند و به «افزایش حالتی مشابه ابروهای پرپشت‌تر آن هم به شکل غیرمستقیم» کمک کند. وینسنت می‌افزاید:

 اگر در حال بررسی گزینه میکروبلیدینگ برای ابروهای خود هستید، بهتر است ابتدا رنگ‌کردن ابرو را امتحان کنید، زیرا با این کار موهایی که در حالت عادی نمی‌توانید ببینید، تیره می‌شوند و درنتیجه ابروهایتان ضخیم‌تر از آنچه تصور می‌کنید، به نظر خواهند رسید.

چگونه ابروها رو در خانه رنگ کنم؟

اگر می‌خواهید ابروهای خود را در خانه رنگ کنید، بدانید که سازمان غذا و دارو از شما تمنا می‌کند از این تصمیمتان منصرف شوید!

  • استانداردهای ایمنی فعلی FDA به صراحت می‌گوید:

رنگ کردن ابرو و همه آنچه درباره آن باید بدانید«…هرگز ابروها یا مژه‌های خود را در خانه رنگ نکنید. این می‌تواند به چشم‌های شما آسیب برساند و باعث ایجاد  لکه‌ دائمی روی پوست شود یا حتی ممکن است منجر به از دست رفتن بینایی شود.»

بنابراین از لحاظ استانداردهای جهانی، اساساً رنگ کردن ابرو در خانه نوعی ریسک شخصی خود شماست.

ایده‌آل‌ترین کار این است که ابروهایتان به صورت حرفه‌ای توسط یک متخصص ابرو رنگ شود زیرا احتمال دارد در خانه با مشکلات بیشتری نسبت به یک سالن معتبر و دارای رتبه بالا روبه‌رو شوید. با این حال اگر مصمم به انجام آن در خانه هستید، امتحان یک کیت رنگ ابرو با میزان رضایت بالای مشتریان را توصیه می‌کنیم. این کیت‌ها می‌توانند از یک ژل ساده تک‌مرحله‌ای تا یک سیستم حرفه‌ای اختلاط پودرها و فعال‌کننده‌ها متفاوت باشند، اما خلاصه داستان برای همه انها یکی است: این محصولات نوعی رنگ نیمه دائمی روی ابروهای شما ایجاد می‌کنند که اثز آن از چند روز تا سه هفته دوام می‌آورد.

اگرچه این دستورالعمل‌ها از یک کیت به کیت دیگر تفاوت دارد (و برای همین است که باید آن‌ها را بادقت بخوانید)، اما به طور کلی اکثر دستورالعمل‌ها از شما می‌خواهند رنگ را روی ابروهای تمیزتان اعمال کنید و بگذارید ۲۰ دقیقه تا چند ساعت همانجا بماند. سپس رنگ سفت شده را شستشو دهید یا بدون شستشو جدا کنید تا تیجه کار را ببینید.

آسان به نظر می‌رسد، نه؟

بله و معمولاً هم همینطور هست؛ اما به یاد داشته باشید که انجام رنگ توسط خودتان با برخی از ریسک‌های بالقوه همراه است، از جمله تحریک، واکنش‌های آلرژیک و نتایج ضعیف.

شاید بگویید آزمون و خطا بخشی از منحنی یادگیری کار در منزل است، اما در مورد واکنش‌های آلرژیک داستان به این سادگی نیست.

پس حتما قبل از مالیدن رنگ به ابروهایتان، باید آن را پشت گوشتان یا روی یک نقطه کوچک از گردنتان امتحان کنید و بعد ۲۴ ساعت صبر کنید تا مطمئن شوید هیچ واکنش آلرژیکی پوستتان نشان نمی‌دهد.

بعد از بابت سازگاری ماده شیمیایی با پوستتان، می‌توانید بروید سراغ ابروهایتان.

امبرین شیخ، کارشناس ابرو توصیه می‌کند برای دستیابی به ظاهری واقع‌گرایانه‌تر، ابتدا کیت رنگی را بخرید که همین حالا هم با رنگ طبیعی ابروی شما تطابق دارد و حوتستان باشد که برای چه مدت زمانی رنگ روی ابرو شما باقی می‌ماند. او می‌گوید:

اولین بار که ابروهای خود را در خانه رنگ می‌کنید، صرف نظر از اینکه دستورالعمل چه می‌گوید، رنگ را برای مدت کوتاه‌تری اعمال کنید و ببینید چه شکلی می‌شود. به من اعتماد کنید: استفاده دوباره از رنگ در نوبت بعدی آسان‌تر از سر کردن با پشیمانی است!

آیا میتوان از رنگ موی معمولی روی ابرو استفاده کرد؟

خیر، نمی‌توانید و نباید از رنگ موی عادی روی ابروهایتان استفاده کنید. رنگ مو و رنگ ابرو فرمول‌های بسیار متفاوتی دارند و نباید به جای یکدیگر مورد استفاده قرار گیرند. ویلیوتی توضیح می‌دهد که:

رنگ‌های ابرو معمولاً فرمول‌های پایه گیاهی دارند، در حالی که رنگ‌های موی خانگی معمولاً دارای آمونیاک هستند و این نه تنها برای پوست حساس و شکننده اطراف چشم‌ها بلکه برای خود چشم‌ها و عنبیه شما بسیار خطرناک خواهد بود.

به جای آن، ویلیوتی توصیه می‌کند از یک رنگ مخصوص ابروها یا مژه‌ه استفاده کنید و همانطور که پیش‌تر گفتیم حتما و حتما هر محصول جدیدی را قبل از اعمال در مقیاس اصلی ابتدا برای واکنش آلرژیک آزمایش کنید.

بالاخره آیا رنگ کردن ابرو ارزش داره؟

اگر به دنبال راهی برای پررنگ و تیره کردن موهای ابروی فعلی خود هستید، شاید بد نباشد رنگ کردن ابرو را امتحان کنید؛ البته به شرطی که تحقیقات خود را برای یافتن یک سالن قانونی با یک متخصص مجاز و باتجربه انجام داده باشید (و همچنین از آنها در مورد گواهی‌نامه و فرمول رنگ ابرویشان پرسیده باشید). معمولاً رنگ‌کردن ابرو هزینه بالای ندارد و اثر آن می‌تواند تا ۶ هفته دوام داشته باشد، بنابراین اگر برای یک مراسم خاص آماده می‌شوید و نمی‌خواهید هر روز وقت صرف مداد کشیدن ابروهایتان کنید، پیشنهاد می‌کنیم از مزایای آسان رنگ ابرو، با در نظر گرفتن ریسک‌های بالقوه آن، لذت ببرید.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!