ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

اگه زیاد توی فضاهای مجازی به خصوص تیک‌تاک و اینستاگرام حضور نداشته باشید ممکنه اصطلاحاتی مثل “زن عشوه‌گر”، “مادربزرگ ساحلی” یا “لوکس خاموش” به گوشتون ناآشنا باشه. اینها در حقیقت اسامی ترندهایی در صنعت مد هستن که توی دوره‌های زمانی مشخص ظاهر میشن و گاهی چندین ماه تا چندین سال دووم میارن. مثلا لوکس خاموش، یادآور آرامش بی‌سروصدایی هست که شخصیت‌هایی مثل لوگان روی توی سریال Succession بهش رسیده‌اند. ترند زن عشوه‌گر، شما رو به دنیای Sandy Liang با گل‌ها، لباس‌های چین‌چینی و احساس ذاتی شفای کودک درون خودتون می‌بره (توصیه می‌کنیم این مقاله رو از دست ندیدن: ترند کوکت کور یا زن عشوه‌گر در دنیای مد چیست؟) و حالا زمان ظهور اولین سبک زیبایی‌شناسی پرسروصدای توی سال ۲۰۲۴ رسیده: “ترند پدربزرگ” یا eclectic grandpa که اولین بار توی Pinterest نامگذاری شد و پیش‌بینی می‌شه که امسال به صورت ویروسی رشد کنه.

این سبک از لباس‌های بافتنی kitschy، کفش‌های راحتی، کلاه بیسبال، ساعت مچی و هر چیزی که شبیه به عتیقه‌جات پدربزرگا باشه، تشکیل میشه.

شاید پیش خودتون فکر کنید که این سبک در خرید چند تا لباس و اکسسوری خلاصه میشه، ولی فلسفه این سبک اصلا اینه که این استایل قراره برگرفته از سبک شخصی یک پدربزرگ واقعی باشه. برای همین مردم کم‌کم این واقعیت رو درک کردن که پدربزرگ‌ها فقط به این دلیل شیک به نظر می‌رسن که قطعات باکیفیت، خاص و موردعلاقه‌شون رو در طول زمان جمع‌آوری کردن. چیزی که نمی‌شه یک شبه بهش رسید.

این موضوع، بحث جدیدی رو درباره سبک پدربزرگ توی نسل Z ایجاد کرده. بعضی‌ها استدلال می‌کنن که این سبک زیبایی‌شناسی دقیقاً ضد سبک شخصیه چون درصدد کپی‌سازیه، ولی هدف صرفا کپی‌کردن نیست. ممکنه شما دقیقاً استایل پدربزرگ خودتون رو نخاین کپی کنید، ولی نحوه خرید و لباس پوشیدن شما تحت تاثیر این سبک ممکنه به‌کلی تغییر کنه و از این فکر که قراره روزی پدربزرگی باشین با یه کمد لباسی پر از لباس‌های خاص و ماندگار، لذت ببرید.

حتی اگه شما دقیقاً لباس‌های دقیق افراد مشهوری مثل جیجی حدید یا تایلر دِکریتر رو هم تکرار نکنید، باز هم نمیشه انکار کرد که صرف ورود این سلبریتی‌ها به این سبک زیبایی‌شناسی، تأثیری اجتناب‌ناپذیر روی چرخه این روند خواهد داشت. Pinterest انتظار داره تقاضا برای جلیقه‌های بافتنی، کفش‌های راحتی و “لباس‌های بافتنی به‌سبک پدربزرگها” (که همگی توسط ستاره‌های مد ذکر شده)، بیشتر بشه.

اگه دلتون میخاد از این سبک الهام بگیرید و یک یا دو تا تیکه از استایل پدربزرگ رو توی کمد لباس خودتون بگنجونید، با ما همراه بشین.

ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

برند Loewe ازجمله برندهایی بود که توی سال ۲۰۲۴ لباس‌هایی با این سبک رو روی صحنه به نمایش گذاشت، Jonathan Anderson طراح ارشد این برند به نحوی موفق شد لباس‌هایی “قابل پوشیدن” رو برای برند محبوبش طراحی کنه. المان‌های مهمی از این سبک مثل شلوار جین با کمر بسیار بلند، تریکو سه‌بعدی و پیراهن‌های پولو وجود داشت که در عین یادآوری سبک پدربزرگ؛ به طراحی اصیل Anderson هم وفادار موندن.

ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

مجموعه بهار/تابستان ۲۰۲۴ Miu Miu واکنش‌های بیشتری رو به همراه داشت.  اگرچه این کالکشن با اون صندل‌های flip-flop و شورت‌های شنا حال و هوای لباس‌‌های دهه ۲۰۰۰ رو داشت، ولی تعدادی عناصر به سبک پدربزرگ مثل چرم فرسوده و کیف‌هایی سبک Jane Birkin هم به چشم می‌خورد که همچنان برای طرفدارای دنیای مد جذاب هستن. Miuccia Prada، مدیر برند میومیو، واقعا توی طراحی لباس‌های جدید یک نابغه‌اس و همیشه تونسته توی کالکشن‌هاش یک شخصیت رو حفظ کنه.

بخوانید:  چگونه برای شکل بدن سیب با سایز بالا استایل لباس انتخاب کنیم؟

ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

برندهایی مثل Bode، که کالکشن‌هاش معمولا از منسوجات قدیمی مثل لحاف یا رومیزی ساخته میشه، مدت‌ها قبل از تولد TikTok داشتن محصولاتی به سبک پدربزرگ رو عرضه میکردن. این برندها، که اغلب توسط طراحان جوان و نوآور اداره می‌شن، به دلیل استفاده از مواد و تکنیک‌های سنتی و البته توجه زیاد به جزئیات، مورد استقبال طرافداران مد هستن.

ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

از جمله برندهای دیگری که توی این سبک زیبایی‌شناسی پیشرو هستن، Grace Wales Bonner هست که به خاطر ترکیب‌های جسورانه و خلاقانه‌اش از عناصر مختلف سبک شناخته شده. این برند با آدیداس یه همکاری خیلی محبوب داشته و واسه تیم ملی فوتبال جامائیکا هم لباس طراحی کرده. کلکسیونای لباس‌های اون تو کت‌واک شامل کت و شلوارهای شیک و رسمی، لباس‌های بافتن که با شلوار ورزشی ست شده و کفش کتونی اسنیکرز میشه.

ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

بد نیست بدونید که جیجی حدید هم یه برند لباس کشمیری به اسم Guest in Residence راه انداخته که یه جور ادای احترام به لباسای سبک قدیمه، طوری که نسل به نسل ادامه پیدا کنه. اون می‌خواد هر تیکه لباس کشمیری، سال‌های سال عمر کنه و باعث آرامشی نوستالژیک بشه، همونجوری که لباسای قدیمی مامان و باباش توی سفرهای مدلینگ، براش مایهٔ آرامش بودن. می‌شه گفت برند جیجی دقیقا همون حس و حال خاص استایل «پدربزرگ» رو داره.

ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

خب Tyler the Creator از اون دسته هنرمنداست که اصلا اهل پوشیدن کت و شلوارهای مشکی خسته‌کننده نیست. واسش لباس پوشیدن یه هنره و خودش یه استایل شخصی باحال و تثبیت‌شده‌ای داره که معمولا از ترندهای روز جلوتره. (حتی مجله GQ گفته اون یه چیزایی رو اول میپوشه که مدتهت بعدش میره رو سِن‌های مد!) تیپای تیلر ترکیبی از اکسسوری‌های اسکیتربازی و مدل‌های لباسای مادربزرگ‌جوناسه!

ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

الکسا چونگ، همون بانوی خوش‌تیپ همیشگی توی این تصویر یه جلیقه بافتنیِ کلفت و یه پالتو بلند ترنچ، یه لباسِ مدل A.C. (یه مدل خاص که الکسا طرفدارشه) پوشیده. خیلی از این مدل‌های اینستاگرامی شاید بخوان کیف Miu Miu رو با یه لباسِ دقیقا هم‌رنگِ اون ست کنن، ولی الکسا ترجیح می‌ده تیپ‌های متنوع داشته باشه. دیگه از اون روزای Twee یا Indie Sleaze که الکسا تِرِندشون بود تو Tumblr خیلی گذشته، ولی هنوزم الهام‌بخش خیلیاست.

ترند پدربزرگ (Eclectic Grandpa) در استایل‌شناسی دنیای مد چیست؟

کندال جنر معمولا کسی نیست که بشه گفت استایل “پدربزرگ” داره، اما این تیپش نشون می‌ده از هر سبکی می‌شه یه ایده گرفت و به لباس پوشیدن روزمره‌ اضافه کرد. این استایل پوشیدن ژیله بافتنی روی یه لباس دیگه چیزیه که اون این روزها زیاد می‌پوشه، ولی این بار ژیله‌اش راه راهه و یه کم حال و هوای بازیگوش‌تری بهش داده.

خلاصه، لازم نیست دقیقا شبیه یه پدربزرگ لباس بپوشین که بتونین از این ترند الهام بگیرین. حتی همین‌که یه تیکه ازش رو به استایلتون اضافه کنین، کافی و خلاقانه‌ست. مثلا اگه می‌خواین با به ژیله روی لباس دیگه‌تون یه تنوع بدین، می‌تونین از یه ژیله با طرح یا رنگ متفاوت استفاده کنین.

چطور به سبک پدربزرگ لباس بپوشیم؟

اگر می‌خواید این سبک رو امتحان کنین، راه‌های زیادی وجود داره. می‌تونید محصولاتی با این سبک رو در نظر داشته باشین:

یک جلیقه بافتنی
یک جفت کفش راحتی
یک کلاه استایل مردانه
و ساعت مچی

همچنین می‌تونید با ترکیب عناصر این سبک با عناصر دیگر، ظاهر منحصربه‌فرد خودتون رو ایجاد کنید. به عنوان مثال، می‌تونید یک کت و شلوار رسمی رو با یک جلیقه بافتنی یا یک پیراهن مردانه رو با یک جفت کفش ورزشی بپوشید.

بخوانید:  مدل موهای مناسب برای صورت بیضی

در انتها…

ترند زیبایی‌شناسی پدربزرگ ترکیبی از عناصر سنتی و مدرن هست که به نوعی نشون‌دهنده تغییر در نحوه نگرش افراد به مد محسوب میشه. در گذشته، مد اغلب به عنوان چیزی زودگذر و سطحی دیده می‌شد. اما امروزه، افراد بیشتر به دنبال خرید لباس‌هایی هستند که با ارزش‌های شخصی اونا مطابقت داشته باشه و در طول زمان ماندگار باشه.

ترند پدربزرگ، این پیام را منتقل می‌کنه که مد میتونه هم زیبا و کاربردی باشه و هم نشونه‌هایی از استایل ماندگار شخصی داشته باشه درست مثل پدربزرگ‌هایی که شاید دیگه خودشون نباشن ولی سبک و ظاهرشون همیشه توی یادمون باقی مونده.

در نهایت، مهم‌ترین چیز اینه که از لباس پوشیدن خودتون لذت ببرین….

نمایش دیدگاه‌‌ها (1)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!