آژیر دفتر کار office siren

ترند آژیر دفتر کار (Office Siren)؛ استایل زنان خودساخته

«این زن یه کلکسیون از لباسای قدیمی Calvin Klein، دولچه گابانا و رالف لورن از دهه ۹۰ و ۲۰۰۰ داره. این زن نماد استایل آژیر دفتر کاره.»

این توضیحات آسیا بیوویل؛ یه دختر ۲۲ ساله پاریسی در تعریف ترند آژیر دفتر کار (office siren) توی تیک‌تاک هست: «تصویر یه زن خیالی با یه استایل خاص و فراموش‌نشدنی شکل می‌گیره. اون رژ لب و ناخنای جیغی داره، جواهرات درشت و پُر‌طمطراق ولی لباسای ساده می‌پوشه..»

اون توی صحبتهاش اسم عینکای Bayonetta، جورابای تا زانو و جواهرات Elsa Peretti رو میاره و می‌گه: «ترند آژیر دفتر کارهمه چیزیه که امسال آرزو می‌ کنیم باشیم.»

بلا حدید با لباسی به سبک آژیر دفتر کار
بلا حدید در لباسی متعلق به کالکشن بهار/تابستان ۱۹۹۹ از تام فورد

به نظر میرسه که حق هم با آسیاست. با نگاه کردن به تصاویری که آسیا درموردش صحبت میکنه می‌فهمیم این تصاویر دقبقا همون چیزیه که هر زنی آرزوشه داره:

بلا حدید در رانوی گوچی با یه دامن مدادی مشکی متعلق به مجموعه بهار/تابستون ۱۹۹۸ برند تام فورد، ژیزل بوندشن توی رانوی پاییز/زمستون ۲۰۰۰ برند رالف لورن با یه یقه‌اسکی، دامن طرح تمساح و بوت‌های پاشنه‌بلند و تا زانو، و با لاک ناخن سبز Oiseau de Nuit برند چنل (که همیشه موجودیش توی فروشگاه‌ها به سرعت به صفر میرسه) همه اینها به ما ثابت می‌کنه که استایل آژیر دفتر کار دقیقا همون چیزیه که هر دختر خوش‌تیپی برای سال ۲۰۲۴ آرزوشو داره. آسیا ر ادامه میگه:

«توی شوهای پاییز/زمستون ۲۰۲۲ اولین نشانه‌های این ترند رو دیدم، یعنی زمانی که داشتیم از “ابهام” دور می‌شدیم و به سمت چیزی ساختارمند‌تر می‌رفتیم.»

آسیا بعد از دیدن ویدیوهای زیاد درباره خرید و لباس‌ پوشیدن به سبک آژیر دفتر کار توی تیک‌تاک، این ترند و اسم عجیبش توی ذهنش شکل می‌گیره:

«فکر می‌کنم این مسیر تحول طبیعی نسلی هست که از مدرسه به محیط کار رفته.»

به نظر آسیا، فلسفه این ترند به چالش کشیدن سبک انرژی زنانه توی محیط دفتر کاره، فضایی که غالبا تحت سلطه مردهاست.

«به ما زیاد همیشه گفته میشه که برای جلب احترام و تحسین توی دنیای کسب و کارهای بزرگ، زن‌ها باید با قوانین مردانه سازگار بشن، ولی فکر می‌کنم روش دیگه‌ای هم برای زنان وجود داره، روشی احساسی‌ترو شیک‌تر.زنی که این روش رو انتخاب می‌کنه، جاه‌طلبه‌، دوست داره حس‌و‌حال زنانه و سکسی‌ش رو بپذیره وبه قضاوت دیگران اهمیتی نمی‌ده. اون خودشو با اعمالش ثابت می‌کنه. چنین زنی شبیه سامانتا جونز توی فیلم “Sex and the City”هست: زنانه، سکسی و موفق.»

نمونه‌ای از طرح‌های Sabato De Sarno برای کالکشن گوچی
نمونه‌ای از طرح‌های Sabato De Sarno برای کالکشن گوچی

هرچند سبک آژیر دفتر کار عمدتا از لباسای قدیمی و مدل‌های آرشیوی رانوی‌های طراحان مد قدیم تشکیل شده، اما طراحان مد خلاق امروزی که دارن این ترند رو دنبال می‌کنن و برای زن امروزی تطبیقش می‌دن، دارن مسیر درستی رو میرن. آسیا درباره کالکشن پاییز/زمستون ۲۰۲۳ Miu Miu که توی  فوریه معرفی شد، می‌گه:

«این کالکشن بود که جرقه ترند آژیر دفتر کار رو توی ذهن من زد. اخیرا کالکشن Ancora گوچی و اولین کالکشن پیتر هاوکینگز برای تام فورد هم به طور کامل با چیزی که از این ترند توی ذهن دارم، مطابقت داره.»

طراحی‌های Peter Hawking برای کالکشن تام فورد
طراحی‌های Peter Hawking برای کالکشن تام فورد

البته باید اقرار  کرد که به همون به اندازه که نکات مثبت آژیر دفتر کار، مثل دستبندهای عریض، بلوزهای نازک، دامن‌های راسته، کفش‌های پاشنه‌بلند و قرمز گیلاسی داره، نکات منفی هم داره که آسیا بهشون اشاره می‌کنه. یه سوءتفاهم رایج درباره این ترند اینه که وولگار و زننده‌ست، مخصوصا برای یه دفتر کار. اون می‌گه:

«یه خط قرمز بزرگ برای من اینه که نامناسب لباس بپوشم. جنبه رسمی هنوز هم خیلی توی این سبک پررنگه، ولی [آژیر دفتر کار] میتونه با کمی تغییرات خیلی از خطوط قرمزها رو رد کنه؛ برای همین باید یه تعادل نسبتا ظریف باید برقرار بشه.»

با تأکید روی کلمه ظریف، اون ادامه میده که اگه لباسی با طرح پلنگی رو با کفش‌های پاشنه‌بلند چرم براق بپوشید، یه نشانه‌ از زیاده‌روی محسوب میشه.

«هدف این نیست که فقط به خاطر ظاهرتون جلب توجه کنید، بلکه باید با همه ویژگی‌هاتون بدرخشید.»

در واقع، این ترند بیشتر درباره زن هست تا لباس. هرچند، وقتی کسی خودش رو به طور کامل بشناسه، معمولا یه درک خوبی از سبک شخصی خودش هم داره. و آژیر دفتر کار ۱۰۰٪ متعلق به کسیه که دقیقا می‌دونه کیه و چی می‌خواد؛ از شغلش، از استایلش، از زندگیش یا هر چیز دیگه.

بخوانید:  همه چیز درباره ترند چری کولا (Cherry Cola) و آرایش این سبک

پیشنهاد ما:

اگه امسال پاییز و زمستون می‌خواید یه آژیر دفتر کار باشید، می‌تونیم چند گزینه پیش‌روتون بزاریم:

  • لباس: دامن‌های راسته مشکی، بلوزهای نازک سفید، یقه‌اسکی‌های ضخیم، جوراب‌های تا زانو، و بوت‌های پاشنه‌بلند مشکی.
  • اکسسوری: دستبندهای Bone Cuff، لاک ناخن قرمز گیلاسی، جواهرات درشت و پُر‌بَراق، و عینک‌های آفتابی گربه‌ای.

 

یادتون باشه مهم‌ترین اصل اینه که این استایل رو با اعتماد به نفس بپوشید و به حرف‌های بقیه توجه نکنید. چون آژیر دفتر کار، زن قدرتمند و موفقیه که می‌دونه کیه و چی از زندگیش می‌خواد.

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!