تاریخچه لاک ناخن؛ اولین بار که ناخن نقاشی شد

تاریخچه لاک ناخن؛ اولین بار که ناخن نقاشی شد

لاک ناخن چگونه اختراع شد؟

تاریخچه لاک ناخن

اگرچه نمونه هایی از لاک ناخن را می‌توان در بسیاری از تمدن های باستانی یافت، اما تنها در دوران مدرن بود که این محصولات آرایشی به محبوبیت رسیدند.

به مدد پیشرفت های باورنکردنی انقلاب صنعتی و توانایی‌های جدید شیمیدان‌های معاصر، لاک ناخن به عنوان یک محصول آرایشی اجتماعی مقبول ظهور کرد و از سوی جمعیت زنان نیمکره غربی پذیرفته شد. مراقبت از ناخن همیشه بخش مهمی از مد در دوران تمدن مدرن بوده است، با این حال، در اواخر قرن ۱۷ میلادی بود که اولین پرتره ها با ناخن‌های براق ظاهر شدند. از آن نقطه به بعد، مراقبت از ناخن و محصولات آرایشی مرتبط با آن شروع به نفوذ به در توده مردم کرد و در عصر ویکتوریایی به طور گسترده مورد اقبال قرار گرفت.

اما، پیش از بازگشت به انگلستان دوران ویکتوریایی و آغاز گسترش لاک ناخن در نیمکره غربی، شاید بهتر باشد به منشا این محصول زیبایی در تمدن‌های باستانی اشاره کنیم. بنا بر گفته مورخان و باستان شناسان، ۵۰۰۰ سال پیش لاک ناخن در چین اختراع شد و طبقه حاکم برای متمایز کردن خود از اقشار فرودست از آن بهره می‌بردند. رنگ‌های محبوب آن زمان از نوع متالیک (طلایی و نقره‌ای) بودند و قدرت و ثروت را نمادپردازی می‌کردند.

تاریخچه لاک ناخن؛ اولین بار که ناخن نقاشی شد

یک تفاوت مهم میان چین و سایر تمدن‌های باستانی که از لاک ناخن استفاده می‌کردند این بود که استفاده از این محصول آرایشی برای مردم عادی در چین ممنوع بود. تا آن حد که چندین گزارش از اعدام افراد عادی در ملاعام تنها به جرم داشتن ناخن‌های رنگی به ثبت رسیده است.

لاک ناخن از چین به هند، خاورمیانه و شمال آفریقا نفوذ کرد و در مصر به طور گسترده مورد استفاده قرار گرفت. همانند بسیاری دیگر از محصولات آرایشی، لاک ناخن پس از افول امپراتوری روم از مد اروپایی محو شد و تنها پس از آغاز دوره رنسانس و ایجاد ارتباط تجاری جدید با خاورمیانه و هند بود که اشراف اروپایی به لاک ناخن دسترسی پیدا کردند. با گذشت قرن‌ها، لاک ناخن و مانیکور بیشتر و بیشتر رایج شد تا اینکه در اواخر قرن ۱۸ میلادی در فرانسه به طور کامل فراگیری پیدا کرد.

تا اوایل قرن ۱۹ میلادی، لاک ناخن و رنگ آمیزی ناخن در میان مردم عادی کشورهایی مانند فرانسه، انگلستان، ایتالیا و ایالات متحده رایج‌تر شد، اما در اوایل قرن ۲۰ بود که با ظهور تعداد زیادی آرایشگاه مانیکور در فرانسه (به ویژه در دهه ۱۹۲۰ و ۱۹۳۰ میلادی) این محصول محبوبیت واقعی خود را نشان داد.

امروزه، لاک ناخن را می‌توان در هر ترکیب ممکن از رنگ و شفافیت یافت. جالب است بدانید لاک ناخن مشکی که امروزه در فرهنگ‌های زیرزمینی گوت، پانک، ایمو و هوی متال محبوب است، خاستگاه آن در این پدیده‌های نوظور نبوده است؛ بلکه ریشه آن به دهه ۱۹۳۰ میلادی یعنی دوران پسا آرت دکو بازمی‌گردد.


 

بخوانید:  تاریخچه نقاشی بدن؛ اولین بار که بدن انسان بوم نقاشی شد
نمایش دیدگاه‌‌ها (0)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!