تاریخچه خط چشم؛ اولین چشمانی که خط کشیده شد

تاریخچه خط چشم؛ اولین چشمانی که خط کشیده شد

خط چشم چگونه اختراع شد؟

تاریخچه خط چشم

چشم‌ها بخشی از چهره هستند که در روتین آرایشی ما به شدت تعیین‌کننده‌اند. حتی کوچک‌ترین تغییر رنگ یا شکل در این ناحیه می‌تواند به طور چشمگیری نمای ظاهری و درنتیجه اعتماد به نفس ما را ارتقا دهد. برای همین است که شیمی‌دانان و آرایشگران چه در عصر باستان و چه در دنیای مدرن به دنبال آسان‌ترین راه برای دستیابی به این هدف بوده‌اند.

مانند بسیاری دیگر از محصولات آرایشی، نمونه‌های اولیه خط چشم را می‌توان در منطقه بین‌النهرین و مصر باستان جستجو کرد؛ جایی که این سبک مد از آن به چهار گوشه جهان گسترش یافت و توانست بخش مهمی از روتین آرایشی زنان در فرهنگ‌های مختلف شود.

بیش از ۱۲ هزار سال پیش، خط چشم برای اولین بار در مصر باستان و بین‌النهرین ظاهر شد. در آنجا هم مردان و هم زنان صاحب‌مقام از خط چشم برای تاکید بهتر روی مرز چشمانو نیز محافظت از چین و چروک‌هایی که ممکن است پس از مواجهه مداوم با بادهای بیابانی، آفتاب و گرمای صحرا ایجاد شود، استفاده می‌کردند. اگرچه خط چشم تنها یکی از محصولات آرایشی متعددی بود که توسط آنها مورد استفاده قرار می‌گرفت، اما برخلاف تعدادی از هم‌رده‌های خود هرگز از مد نیفتاد و تا سقوط مصر در برابر امپراتوری روم در اوایل هزاره اول میلادی، مورد استفاده عموم طبقات جامعه بود. همانند سایر محصولات آرایشی نشات‌گرفته از این ناحیه، خط چشم نیز نه تنها یک ابزار مد بلکه نمادی از دین و مذهب بود. با گذشت هزاره‌ها و تغییرات شگرف در ساختار تمدن‌ها، مد خط چشم همچنان ثابت ماند؛ میراثی که هنوز وامدار آن هستیم.

اما متاسفانه، پس از سقوط مصر، خط چشم از مد قاره اروپا خارج شد و کاربردی محدود در دوران حکومت امپراتوری‌های یونان و روم را حفظ کرد. در آسیا، خط چشم همچنان مورد استفاده بود، اما پس از خروج اروپا از قرون وسطی و ورود به دوره رنسانس و عصر مدرن، باز هم خط چشم نتوانست به مد اروپا ورود کند.

اما آنچه خط چشم را دوباره به صحنه آورد، در دهه ۱۹۲۰ رخ داد؛ یعنی زمانی که بسیاری از زنان مد ویکتوریایی را کنار گذاشتند و به استقبال مد جدیدی رفتند کهبازیگران تئاتر، هالیوود، رقاصان باله، موسیقیدانان و عکاسان ترویج می‌کردند.

پس از اینکه شرکت‌های آرایشی بین‌المللی به تدریج سودآوری این صنعت را درک کردند، دیگر راه بازگشتی وجود نداشت. بودجه‌های بازاریابی اوج گرفت، اختراعات جدید ماهانه معرفی می‌شد و جمعیت زنان آماده و مشتاق آزمودن هر چیزی بودند که باعث می‌شد شبیه بازیگران محبوب هالیوودی‌شان به نظر برسند.

سال اوج‌گیری شهرت خط چشم، سال ۱۹۲۲ بود، وقتی باستان‌شناسان انگلیسی‌، هوارد کارتر و جورج هربرت. در عمق اهرام بزرگ جیزه، پیکره فرعون بزرگ مصر، توت‌عنخ‌آمون را با تمامی ثروت‌ها و آثار هنری‌اش سالم یافتند. پوشش خبری بین‌المللی این رویداد، خط چشم باستانی مصری را بعد از هزاره‌ها به غرب معرفی کرد و بلافاصله با استقبال جهانی مواجه شد.

در بین دهه ۱۹۲۰ تا ۱۹۶۰ فرهنگ استفاده از خط چشم به آرامی رشد کرد تا اینکه در دهه ۱۹۷۰ به تولد چندین سبک مد جدید انجامید که از خط چشم به شیوه‌های نو استفاده می‌کردند. مدهای پانک و گوتیک بر تاثیر دراماتیک آرایش چشم تکیه داشتند و از این جهت، خط چشم، سایه چشم و ریمل به پرکاربردترین محصولات آرایشی آنها تبدیل شد. در اواخر قرن ۲۰، فرهنگ ایمو خط چشم را حتی در میان جمعیت مردان نیز محبوب کرد.

بخوانید:  تاریخچه سایه چشم؛ اولین چشمانی که سایه کشیده شد

از زمانی که خط چشم در مد مدرن ظاهر شد، این محصول به شدت میان زنان محبوب شد و از آن زمان تاکنون هرگز از آن دست نکشیده‌اند.


 

نمایش دیدگاه‌‌ها (0)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!