تاریخچه سایه چشم؛ اولین چشمانی که سایه کشیده شد

تاریخچه سایه چشم؛ اولین چشمانی که سایه کشیده شد

سایه چشم چگونه اختراع شد؟

تاریخچه سایه چشم

سایه چشم یک محصول آرایشی است که روی پلک ها و زیر ابروها اعمال می‌شود و هدف از آن، تاکید بیشتر بر چشمان، بخشیدن عمق و بُعد و درنهایت جذاب و گیراکردن آنهاست. در طول تاریخ، بسیاری از تمدن‌ها از سایه چشم به عنوان بخش مهمی از مد و مذهب خود استفاده کرده‌اند و انواع بیشماری از رنگ‌ها و بافت‌های سایه چشم خلق کرده‌اند. از آنجایی که سایه چشم می‌تواند به سرعت و به طور مؤثر ظاهر چهره را کاملاً دگرگون کند، بازیگران تئاتر و فیلم از این محصول آرایشی در جهت ایجاد ظاهر نقش‌های آیکونیک خود استفاده می‌کنند.

اولین شواهد مبنی‌بر وجود سایه چشم به ۱۲ هزار سال پیش در مصر باستان برمی‌گرددکه در آن از ماده معروفی به نام کحل (ترکیبی از سرب، اکسید مس، اخرا، خاکستر، مالاکیت، آنتیموان خرد شده، بادام سوخته و سنگ معدن کریسوکولا) برای آرایش چشم استفاده می‌کردند. این ماده نه تنها به عنوان یک ابزار برای بهبود ظاهر، بلکه همچنین به عنوان یک درمان دارویی برای کاهش التهاب ناشی از تشعشعات خورشید مورد استفاده بود. قابل ذکر است که سایه چشم، مانند بسیاری دیگر از محصولات آرایشی مصری، بخشی از مراسم آیینی و زندگی مذهبی روزمره این تمدن بود. طبقه اشراف(و در نهایت بقیه مردم) از محصولات آرایشی برای افزایش زیبایی خود و نزدیک‌تر کردن ظاهرشان به خدایان استفاده می‌کردند.

نوع دیگری از خط چشم باستانی را می‌توان ۵ هزار سال پیش در بین‌النهرین یافت. در آنجا زنان سنگ‌های نیمه قیمتی را آسیاب می‌کردند و از گرد درخشان آن برای تزیین لب ها و چشم های خود بهره می‌بردند.

با ورود محصولاتی مانند سایه چشم به یونان و روم، آنها اهمیت آیینی خود را از دست دادند و تنها به عنوان ابزاری برای زیباتر شدن استفاده می‌شدند. سایه چشم های گران‌قیمت و مجلل وارداتی از قلمروهای دوردست مانند بابل و هند قطعا برای تمام مردم در دسترس نبود و تنها زنان و مردان طبقه بالا توانایی تهیه آنها را داشتند. رومی‌ها نیز نسخه‌های خودشان از سایه چشم را با دستورالعمل‌هایی که شامل گیاهان، مواد معدنی خرد شده، گُل‌های خشک شده، منابع حیوانی و رنگ‌های استخراج‌شده از گیاهان تولید می‌کردند.

اما نسخه مدرن سایه چشم در اوایل قرن بیستم، طی انقلاب مد دهه ۱۹۲۰ متولد شد. در آن زمان، شیمیدان‌ها راهی برای استفاده از مواد معدنی پیدا کردند که اثرات ناخواسته محصولات قبلی سایه چشم (مانند تحریکات پوستی و چسبندگی شدید) را برطرف می‌کرد. از آن نقطه به بعد، سایه چشم بخش مهمی از مد در سراسر جهان شد، هرچندکه در برهه‌هایی از زمان بسیار محبوب می‌یافت و گاهی اوقات محو می‌شد تا به زنان اجازه دهد تا با ظاهر”طبیعی”تری در جامعه ظاهر شوند.


 

بخوانید:  تاریخچه نقاشی بدن؛ اولین بار که بدن انسان بوم نقاشی شد
نمایش دیدگاه‌‌ها (0)

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!