۲۰ مدل مو پسرانه سال ۱۴۰۳؛ اگر خواستید لاکچری و متفاوت باشید!

شاید گفتنش برای پسرهای جوون لازم باشه که مدل مو مثل لباس پوشیدن فقط یک سبک استایل و آراستگی نیست، بلکه راهی برای بیان شخصیت و سلیقه هم هست.

قبل انتخاب هر مدل مو، یادتون باشه چه شخصیتی میخواین از خودتون جلوی چه کسایی به نمایش بزارین!

مدل موی پسرانه لاکچری در سال ۱۴۰۳

مدل موی کرو (Crew Cut):

Crew Cut
پشت و بغل سر کوتاه و موهای بالای سر کمی بلندتر. مناسب برای اکثر موها و فرم‌های صورت.

مدل موی کرو یه مدل موی کلاسیک و فوق‌العاده قابل اطمینانه است که موهای کوتاه در پشت و طرفین سر رو با کمی موی بلندتر روی سر ترکیب می‌کنه. اگه از آرایشگرتون مدل موی کلاسیک با «پشت و طرفین کوتاه» رو درخواست کنین، معمولا به مدل کرو ختم می‌شه.

مدل موی کرو برای موهای صاف، موج‌دار و پرپشت مناسبه و به خاطر اینکه به مراقبت زیادی نیاز نداره، خیلی پرطرفداره. با این حال، باز هم به کوتاه کردن مرتب موها و توجه به قسمت‌های محو (Fade) مدل مو احتیاج دارین. مدل موی کرو برای فرم‌های مختلف صورت، از جمله فرم لوزی‌ مناسبه. اضافه کردن فِید بلندتر به این مدل مو باعث می‌شه که صورت بیشتر به فرم بیضی نزدیک بشه که اینطوری میشه برای برای افرادی با صورت‌های مربعی هم مناسب باشه.

یکی از تغییرات احتمالی که می‌شه روی این مدل مو اعمال کرد، اینه که یه فرق کج نامشخص بدین  و بعد از حالت‌دهنده‌ای مثل ژل یا کرم استفاده کنین تا قسمت جلوی موها کمی به بالا هدایت بشه یا اینکه تعدادی از تیغ‌های کوتاه مو رو روبه‌پایین روی پیشونی نگه داشت.

مدل موی کرو یه مدل موی کاربردی و مینیمالیستی هست که از مدل‌های نظامی الهام گرفته شده. در نتیجه، این یه مدل موی ساده است که به زمان کمی برای حالت دادن نیاز داره و برای همه سنین و تقریبا همه جنس‌های مو مناسبه. اما اگه موهای خیلی نازک یا کم‌پشتی دارین، شاید بهتره مدل موی باز (Buzz Cut) رو امتحان کنین که شباهت‌هایی به این مدل هم داره.

اگه هم می‌خواین کمی به مدل موی کروتون جذابیت بدین، می‌تونین هایلایت رنگ‌های نقره‌ای رو امتحان کنین. احتمالا خوشتون بیاد!

مدل موی شَگ (Shag)

Shag
مدل موی لایه لایه برای موهای مجعد یا موج دار. حالت دادن آن آسان است و به موها حجم می‌دهد.

مدل موی شگ، یه مدل چند لایه و پرطرفداره که مخصوصا برای موهای فر یا موج‌دار مناسبه. البته کسایی که دوست دارن موهاشون حالت موج‌دار پیدا کنه هم می‌تونن سراغ شگ برن. تو این مدل مو، قسمت بالای سر و طرفین پر حجمه ولی هر چی به انتهای مو می‌رسیم، موها نازک‌تر یا به شکل تیغه‌هایی بریده می‌شن. (شبیه مدل مولت (Mullet)، ولی یه کم باهاش فرق داره!)

یکی از مزیت‌های شگ اینه که بعد از حمام نیاز به دردسر زیادی برای حالت دادن نداره و میشه گفت یه مدل موی «بشور و برو!» به حساب میاد. کافیه موهاتون رو نم‌دار باشه و حدود ۱۰ دقیقه براش وقت بذارین، راحت مدل می‌گیره.

خبر خوب اینکه شگ برای همه فرم‌های صورت مناسبه و اگه لایه‌هاش خوب درافتاده باشن، می‌تونن به موهاتون حجم و حالت بدن بدن. حالا اگه دلتون می‌خواد حتی می‌تونین کمی ته ریش هم بذارین که جذابیت مردونه‌ش رو بیشتر کنه. فقط یادتون باشه اگه موهای فر و پرپشتی دارین، زیاد اونا رو نشورین و حتما از یه نرم‌کننده باکیفیت استفاده کنین تا حالت فرشون رو حفظ کنن.

اگه موهاتون خیلی پرپشت و حالتداره، می‌تونین از محصولات حالت دهنده مو استفاده کنین تا مدل موتون رو دقیقا همونجوری که دوست دارین نگه دارین.

درسته که شگ بیشتر بین جوونا زیر ۳۰ سال طرفدار داره، ولی خب، هیچ آرایشگری شما رو به خاطر سن و سالتون شماتت نمیکنه!

شگ برای چه پسرایی مناسبه؟

  • موهای پرپشت
  • موهای با اندازه متوسط
  • موهای موج‌دار یا فر
  • موهای تا روی شانه
  • موهای با حالت طبیعی
  • مو با چتری فر

شگ برای چه پسرایی مناسب نیست؟

  • موهای خیلی نازک یا کم‌پشت
  • موهای خیلی چرب یا آسیب‌دیده
  • آقایونی که بخشی از سرشون کچله

مدل موی باز کات (Buzz Cut)

Buzz Cut
کوتاه‌ترین مدل مو، با تنوع در اندازه. نگهداری آن آسان است و نیاز به حالت دادن ندارد.

خب، راستش رو بخواهیم مدل موی باز کات رو که می‌بینیم، ناخودآگاه یاد سربازی می‌افتیم. اما این مدل همچنان یه مدل موی کلاسیک و پرطرفدار برای آقایونه.

باز کات کوتاه‌ترین مدل موی مردانه است، اما با این حال، انواع مختلفی داره. اگه می‌خواین بهترین مدل بازکات رو داشته باشین، لازمه با چهار سایز اصلی ماشین اصلاح و اندازه مویی که هر کدوم می‌زنن آشنا باشین:

شماره ۱: خیلی کوتاهه (۳/۱۷ میلی‌متر) و کف سرتون مشخصه.
شماره ۲: کوتاهه (۶/۳۵ میلی‌متر) و کف سر معمولا پوشیده می‌شه، البته بستگی به پرپشتی مو داره.
شماره ۳: اندازه‌ی متوسطی داره (۹/۵۲ میلی‌متر) و افراد مشهوری مثل برد پیت و کریس ایوانز از این مدل استفاده می‌کنن.
شماره ۴: بلندتره (۱۲/۷ میلی‌متر) و مدل موی محبوب تام کروز بوده.

محبوبیت مدل موی سَربازی به خاطر راحت بودنه‌شه. نیاز به هیچ محصول حالت دهنده‌ای نداره، مگه اینکه بخواین یه حالت خیس و براق به موهاتون بدین که در اون صورت فقط یه ذره ژل مو لازمه. مدل‌های بلندترش هم این امکان رو بهتون می‌دن که موهاتون رو سیخ‌سیخ  کنید یا رنگ خاصی به نوکشون بزنین.

انواع مدل موی سَربازی شامل ته صفر، فید پایین، فِید پایین، خط کنار سر، سَربازیِ آموزشی، فِید متوسط و فِید بالاست. مدل سَربازی بیشتر به صورت‌های مستطیلی، مربع و لوزی می‌خوره.

البته یادتون باشه هر چی موهاتون رو کوتاه‌تر بزنین، باید بیشتر به محافظت در برابر نور خورشید و مرطوب کردن کف سرتون اهمیت بدین. چون پوسته‌پوسته شدن یا قرمزی کف سر اصلا جالب نیست!

این مدل مو برای اکثر سنین مناسبه، ولی اگه تو شهرهای سرد ایران زندگی می‌کنین، شاید بهتر باشه تو زمستون سراغش نرین!

مدل موی بازکات برای کسایی که موهای نازک یا کم‌پشتی دارن یه راه نجات به حساب میاد. همچنین با تقریبا هر نوع موی دیگه‌ای هم همخوانی داره، چون قراره همه موها کوتاه بشن، چه موی معمولی، چه متوسط و چه پرپشت. البته اگه موهای خیلی فر دارین و دنبال یه مدل موی کوتاه حالتدار هستین، شاید بهتره سراغ مدل کروکات برین.

مدل پمپادور (Pompadour)

Pompadour
موها به سمت بالا و عقب حالت داده می‌شوند تا ارتفاع و حجم پیدا کنند. نیاز به محصول حالت دهنده دارد و برای موهای ضخیم مناسب‌تر است.

این مدل مو به افتخار خانم پمپادور، یکی از مشاهیر بدنام اون زمان‌ها، نامگذاری شده! تیو این مدل، موها به عقب و بالا هدایت میشن و باعث میشه موهاتون پرتر و حجیم‌تر به نظر برسن.

تو این مدل مو، موهای بالای سر می‌تونن حالت خیلی مرتب و فرم گرفته داشته باشن، یا اینکه کمی شل و رها باشن. یه مدل شبیه به این رو الویس پریسلی داشت که زمانی از طرف مجله‌ی تایم به عنوان یکی از بهترین مدل موهای قرن انتخاب شد.

برای اینکه مدل موی پمپادور بیشتر خودشو نشون بده، می‌تونین پشت و بغل سر رو به مدل فِید، کروکات یا بازکات کوتاه کنین. البته برای اینکه موهای بالای سر تو حالت خودشون باقی بمونن، معمولا به یه موم حالت دهنده نیاز دارین. به خاطر پیچیدگی این مدل مو، به مراقبت و توجه بیشتری احتیاج داره.

مدل موی پمپادور چون باعث کشیدگی صورت می‌شه، بیشتر به فرم صورت‌های مربع، گرد و بیضی می‌خوره.

مدل پمپادور انواع مختلفی داره. مدل پمپادور با فرق کج یکی از محبوب‌ترین‌هاست چون بیشتر توجه روی بالای سر قرار می‌گیره. مدل پمپادور آزاد با طرفین کوتاه، مدل پمپادور با فِید و مدل پمپادور جدا از هم، گزینه‌های دیگه‌ای هستن.

برای اینکه بتونین این مدل مو رو داشته باشین، حداقل باید بزارین موهاتون ۷/۵ تا ۱۰ سانت بلند بشه. بهتره با آرایشگرتون در مورد فرم صورتتون، اینکه عینک می‌زنین یا نه، و اینکه می‌خواین ریش بذارین یا نه صحبت کنین. این مدل مو می‌تونه برای همه سنین مناسب باشه.

پمپادور بیشتر برای چه پسرهایی مناسبه؟

موهای پرپشت
موهای با حالت موج دار یا فر طبیعی
موهای سالم با اندازه متوسط
موهای بلندتر

پمپادور بیشتر برای چه پسرایی مناسب نیست؟

ممکنه کسایی که موهای نازک یا کم‌پشتی دارن نتونن به خوبی از این مدل مو استفاده کنن.

مدل بوچ (Butch Cut)

Butch Cut
مشابه مدل سربازی، با موهایی که در تمام سر به یک اندازه کوتاه هستند. نگهداری آن بسیار آسان است.

مدل موی بوچ در اصل عضوی از خانواده‌ی بزرگ مدل موی سَربازیه، ولی تشخیص دادنش از سَربازی کمی سخته، مگه اینکه خیلی تو کار مدل مو وارد باشین!

توی مدل بوچ، موها توی کل سر به یه اندازه کوتاه می‌شن (بعدش طرفین به سبک دلخواه ماشین میشه). به خاطر همین سادگی، مدل بوچ یکی از راحت‌ترین مدل‌ها برای کوتاه کردنه و حتی خودتون هم می‌تونین تو خونه انجامش بدین، البته اگه وسایلش رو داشته باشین. اگه برای این مدل مو به آرایشگاه می‌رین، فقط مطمئن بشین که آرایشگر حرفتون رو خوب فهمیده باشه، چون ممکنه اسم‌های مختلفی برای این مدل وجود داشته باشه.

مثل همه مدل‌های خیلی کوتاه، مدل بوچ به زمان زیادی برای حالت دادن نیاز نداره، ولی اگه خواستین می‌تونین از یه واکس استفاده کنین که به موهاتون برق بده. این مدل مو بیشتر به فرم صورت‌های بیضی، مربع و مستطیلی می‌خوره.

تنوع مدل بوچ فقط تو اندازه موهاشه و می‌تونین از شماره ۳ تا ۵ رو برای کوتاه کردن انتخاب کنین. اگه تا حالا این مدل مو رو نداشتین ولی با شماره‌های ماشین اصلاح آشنا هستین، شماره ۴ می‌تونه یه شروع عالی باشه.

این مدل مو برای همه سنین مناسبه چون یه مدل موی خیلی تمیز و مرتبه. با همه نوع مویی هم همخوانی داره، اما شاید بهتر باشه کسایی که بخشی از سرشون کچله سراغش نرن.

مدل آندرکات (Undercut)

Undercut
پشت و بغل سر کوتاه و موهای بالای سر بلندتر. مدل موی همه کاره ای که می‌توان آن را به صورت رسمی یا غیررسمی حالت داد.

مدل موی آندرکات یه مدل موی کلاسیک مردانه هست که با ماشین سر، طرفین و پشت سر رو کوتاه می‌کنن. مهمه که کوتاه کردن خیلی بالا نره، چون اگه اینطور بشه مدل موتون به یه مدل «آندرکات جدا» تبدیل می‌شه که دیگه اون جذابیت رو نداره.

مدل آندرکات می‌تونه بسته به بلندی مو، مدل موی سختی برای حالت دادن باشه. هر محصول حالت دهنده‌ای که استفاده می‌کنین، لازمه حداقل هفته‌ای یه بار موهاتون رو بشورین و به موهاتون، مخصوصا موهای بالای سرتون، یه رسیدگی خوب با نرم‌کننده‌های مغذی انجام بدین.

این مدل مو بیشتر به صورت‌های گرد می‌خوره چون طرفین کوتاه، موهای بالای سر رو برجسته می‌کنه و باعث کشیدگی صورت می‌شه.

مدل «آندرکات جدا» همون مدل آندرکاته که موهای بلند بالای سر از طرفین و پشت سر که کوتاه شدن «جدا» به نظر می‌رسه. موهای بالای سر می‌تونن به حالت سیخ فرم داده بشن و روی قسمت کوتاه شده‌ی پایین بریزن که یه حالت تقریبا نظامی به موها می‌ده.

مدل «آندرکات فر» به آقایونی که موهای فر دارن این امکان رو می‌ده که از حجم و سنگینی موهاشون کم کنن.

این مدل مو برای اکثر آقایون مناسبه، اما اگه موهای کم‌پشت یا تنک‌شده دارین، شاید بهتر باشه سراغش نرین.

مدل موی کوئیف با فرق کج

Quiff With Side Part
موهای بالای سر به سمت بالا و عقب برس زده می‌شوند و یک فرق کج ایجاد می‌شود. نیاز به محصول حالت دهنده دارد و برای موهای ضخیم مناسب‌تر است.

مدل موی کوئیف (Quiff) یه مدل موی چهار فصله که کلی راه برای کوتاه کردن و حالت دادن داره. تو این مدل، موهای بالای سر به سمت بالا و عقب برس زده می‌شن و یه حالت باکلاس و قدیمی رو القا می‌کنه، مثل مدل موی سلبریتی‌های قدیم.

بخوانید:  17 مدل موی گوجه ای خرگوشی مناسب برای دختران نوجوان (Space Bun)

از دهه‌ی ۱۹۵۰ تا حالا مدل کوئیف طرفداراش رو داشته و داره و به خاطر اینکه می‌شه بلندی مو و محصول حالت دهنده رو به دلخواه تغییر داد، انعطاف‌پذیری زیادی به هرماه داره. اما خب اگه بخایم روراست باشیم، این مدل مو بیشتر یه مدل خاصه و به مراقبت زیادی احتیاج داره.

برای حالت دادن، اول یه محصول حالت دهنده بزنین (واکس پمادی یه انتخاب عالیه چون باعث میشه موهاتون محکم سر جاشون بمونن). بعد موها رو به جلو برس بزنین و بعد هم به سمت بالا و عقب شونه‌شون کنین. برای اینکه مدل موتون عالی بشه، حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه وقت بذارین و حالتش رو مرتب کنین. یادتون نره که حداقل هفته‌ای یه بار موهاتون رو بشورین تا تمیز و مرطوب بمونن.

این مدل مو بیشتر به صورت‌های گرد، مربع و بیضی می‌خوره. اگرچه برای آقایون بالای ۳۰ سال ایده‌آله، ولی جوون‌ترها هم می‌تونن با ترکیب مدل آندرکات ازش استفاده کنن. این مدل مو برای موهای پرپشت، صاف و موج‌دار عالیه. اما اگه موهای خیلی فر یا آفریقایی دارین، شاید بهتر باشه سراغ یه مدل دیگه برین.

مدل موی پیکی بلایندر

The Peaky Blinder
الهام گرفته از سریال محبوب Peaky Blinders، با موهای بلند بالای سر، جلوی موها پریشان و بغل سر کوتاه. نیاز به حالت دادن دارد و برای موهای ضخیم مناسب‌تر است.

سریال‌ها هرازگاهی ناگهان تو مد تأثیر شدیدی می‌ذارن. سریال پیک ‌بلایندرز یه نمونه‌ی کلاسیکه که باعث احیای مدل‌های مو و حتی استایل لباس اوایل قرن بیستم شده.

ویژگی اصلی مدل موی پیک ‌بلایندرز، موهای بلند بالای سر با جلوی به هم ریخته و طرفینِ کوتاهه. ترکیبی از بلندی مو، بهم ریختگیِ بالا و طرفینِ تمیز، یعنی باید برای خوشگل دراوردن این مدل مو حسابی وقت بذارین.

این مدل مو برای صورت‌های گرد عالیه چون طرفین کوتاه باعث می‌شه صورت کشیده‌تر به نظر برسه.

مثل تقریبا همه مدل موهای بلند مردانه، این مدل مو هم بیشتر به درد آقایونی می‌خوره که موهای پرپشتی دارن. کسایی که موهای نازک یا فر دارن بهتره سراغ این مدل نرن. همچنین این مدل مو بیشتر به آقایون بین ۲۰ تا ۵۰ سال می‌خوره.

از اونجایی که این یه مدل موی تقلیدی از یه شخصیت توی فیلمه، تغییراتی که می‌تونین تو مدل مو بدین، در اصل محدود به اینه که اون شخصیت چطور موهاشو حالت می‌داده. اما خب، می‌تونین خودتون با ژل یه مدل موی خوکی (fauxhawk) یا کوئیف درست کنین و یه کم این مدل رو تغییر بدین.

 

کامب اور مدرن (Modern Comb-Over)

Modern Comb-Over
این مدل موی برای آقایانی که موهایشان کم‌پشت شده است. نیاز به محصول حالت دهنده دارد و برای موهای صاف یا موج دار مناسب‌تر است.

مدل موی کامب اور یا  فرق کج، یه مدل موی کلاسیک و همیشگی مردونه هست! این یه مدل موی نجات‌دهنده برای آقایونیه که موهاشون داره کم میشه ولی خب، هنوزم به اندازه‌ی کافی بلند هستش که با حالت دادن، بتونن یه پوششی ایجاد کنن و موهاشون رو پرتر نشون بدن.

با اینکه این مدل مو خیلی به درد آقایون توی دهه ۴۰ و ۵۰ زندگی‌شون می‌خوره، ولی پسرهای جوون‌تر با موهای پرپشت هم می‌تونن ازش استفاده کنن. کسایی که یه کم با مدل دادن مو آشنا هستن و به محصولات باکیفیت دسترسی دارن، می‌تونن با این مدل مو کمی بازی کنن و تغییراتی توش ایجاد کنن.

مدل فرق کجِ امروزی، یکی از سریع‌ترین مدل‌های مو برای حالت دادنِ و میشه تو چند دقیقه درستش کرد. همچنین برای فرم صورت‌های گرد و مربع عالیه. این مدل مو انواع مختلفی داره، از کوتاه و بلند گرفته تا مدل‌هایی با سایه (فِید) و طرح‌های خاص، حتی یه مدل فرق کجِ پامپادور هم وجود داره.

این مدل مو بیشتر به درد آقایون ۳۰ تا اواخر ۴۰ ساله می‌خوره که حاضرن برای مرتب نگه داشتن موهاشون وقت بذارن. فرق کج برای موهای صاف، موج‌دار، نازک و حتی پرپشت هم مناسبه. اما اگه تو قسمت جلوی سرتون جاهای کچلی دارین یا موهاتون خیلی فر و حالت داره، شاید بهتر باشه یه مدل دیگه رو امتحان کنین.

مدل موی بلند موج دار متوسط 

Medium Length Wavy Hair
با استفاده از محصول حالت دهنده می‌توان مدل‌های مختلفی به این مدل مو داد، از حالت رها تا حالت رسمی. نیاز به کوتاه کردن مرتب و نرم‌کننده عمیق دارد.

یکی از ویژگی‌های عالی این مدل موی محبوب اینه که با یه محصول حالت دهنده می‌تونین هم یه مدل موی راحت و غیررسمی داشته باشین، هم یه مدل موی شیک و تمیز، و هر دوتاش رو تو یه روز!

برای اینکه حالت موج‌دار موهاتون رو حفظ کنین، می‌تونین از موس حالت دهنده استفاده کنین. اگه دوست دارین موهاتون پرتر به نظر برسه، می‌تونین قبل از اینکه موهاتون به طور طبیعی خشک بشه، یه کم با دست بهم‌شون بزنین. این کار باعث می‌شه به موهاتون آسیب نرسه. یه بار در هفته از نرم‌کننده‌ی قوی استفاده کنین تا موهاتون سالم بمونه.

پیدا کردن یه آرایشگر ماهر برای این مدل مو خیلی مهمه. چون اگرچه بلندی مو مهمه، اما ایجاد لایه‌های حالتداربرای بعضی از انواع موها خیلی کلیدیه.

اگه موهای صافی دارین، حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه رو صرف این کنین که با یه محصول حالت دهنده به موهاتون موج و حالت بدین. اما شاید لازم باشه توی طول روز چند بار دیگه هم موهاتون رو مرتب کنین. همچنین باید بیشتر برای مراقبت از موهاتون وقت بذارین تا مدل موتون خوش‌حالت و سالم بمونه، وگرنه ممکنه بی‌حالت و چرب به نظر برسه.

این مدل مو برای فرم صورت‌های لوزی عالیه، چون باعث می‌شه عرض سر کمتر به نظر برسه و با چونه‌ی تیز صورت، یه تعادل برقرار می‌کنه. همچنین برای اکثر سنین مناسبه. پسرهایی با موهای پرپشت و موج‌دار عاشق این مدل مو هشتن، ولی اگه موهای خیلی نازک و کم‌پشتی دارین، شاید بهتر باشه سراغ مدل‌های دیگه‌ای برین.

موهای بلند با فرق

Parted Long Hair
موهای بلند با فرق وسط یا فرق کج. نیاز به حالت دادن کمی دارد و برای موهای ضخیم یا موج دار مناسب‌تر است.

توی مدل موی بلند با اینکه حالت دادن نسبتا ساده‌ست، ولی چند مدل فرق داره که می‌تونین با توجه به فرم صورتتون انتخابش کنین. مثلا کسایی که صورت‌های خیلی قرینه دارن می‌تونن فرق وسط رو انتخاب کنن، در حالی که کسایی که صورت‌های نامتقارنی دارن بهتره از فرق کج استفاده کنن.

این مدل مو بیشتر به فرم صورت‌های مربع، لوزی و مثلثی می‌خوره. کسایی که صورت‌های بیضی یا گرد دارن می‌تونن با یه ریش این مدل رو کامل کنن تا صورتشون متعادل‌تر به نظر برسه. اگه صورتتون مستطیلیه، چند تا لایه کوتاه‌تر دور صورت که تا روی گونه‌ها یا خط فک می‌رسه می‌تونه باعث بشه صورتتون کشیدگی کمتری پیدا کنه.

خیلی از سلبریتی‌ها تو دوره‌های مختلف از این مدل موی بلند استفاده کردن، مثل جانی دپ، برد پیت، کیانو ریوز، جرد لتو و هیو جکمن. کیانو ریوز هم هنوز از این مدل مو استفاده می‌کنه. این مدل مو می‌تونه به کمترین یابرعکس بیشترین زمان برای حالت دادن نیاز داشته باشه، بستگی به این داره که دنبال چه تیپی هستین.

می‌تونین برای اینکه تنوع ایجاد کنین، با بافت مو یا اضافه کردن خط‌های بلوند، سفید، پلاتینیومی یا نقره‌ای روی موهای تیره، یه کم مدل موتون رو تغییر بدین. فقط مطمئن بشین که مدل موتون با سبک زندگی روزمرتون همخوانی داشته باشه و مدل مویی رو انتخاب نکنین که موهاتون بریزه تو چشمتون و تو محل کار اذیتتون کنه.

این مدل مو بیشتر به درد جوون‌ترها تو دهه ۲۰ و ۳۰ زندگی‌شون می‌خوره. کسایی که موهای پرپشت یا موج‌دار دارن راحت‌تر می‌تونن از این مدل مو استفاده کنن، در حالی که کسایی که موهای نازک و کم‌پشت دارن یا دچار کچلی هستن، ممکنه با این مدل مو مشکل داشته باشن.

موهای بلند جمع‌شده (گوجه‌ای)

The Man Bun
موهای بلند که به صورت گوجه‌ای جمع می‌شوند. نگهداری آن آسان است اما به موهای سالم نیاز دارد.

مدل موی گوجه‌ای برای آقایونیه که دنبال یه مدل موی بلند و در عین حال ساده می‌گردن. با مدل موی گوجه‌ای می‌تونین موهای بلندتون رو ببندین و دیگه لازم نیست نگران حالت دادن بهشون باشین.

این مدل مو که البته تو چند سال اخیر کمی از محبوبیتش رو از دست داده، هنوزم یکی از معدود مدل‌های موی مده و کاربردی به حساب میاد. درست کردنش خیلی سرراسته و زمان کمی می‌بره، فقط کافیه موهاتون رو شونه کنین و یه گوجه‌ای درست کنین. اما یادتون باشه که مراقبت از موهای بلند برای اینکه سالم بمونن خیلی مهمه.

این مدل مو بیشتر به فرم صورت‌های بیضی، مثلثی و مربع می‌خوره. البته برای صورت‌های مستطیلی خیلی مناسب نیست چون باعث می‌شه صورت کشیده‌تر به نظر برسه، اما اگه دوست دارین با صورت مستطیلی هم از این مدل مو استفاده کنین، می‌تونین گوجه‌ رو پایین‌تر بزنین تا این کشیدگی رو کمتر کنه.

موقعیت قرارگیری گوجه‌ می‌تونه از پشت سر تا فرق سر تغییر کنه تا به مدل موتون تنوع بده. همچنین می‌تونین با بافتن یه بخشی از موها، یه تغییر دیگه به مدل موهاتون بدین. چون اکثر مواقع با موهای بلند از ریش هم استفاده می‌شه، اگه بخایم راستش رو بگیم باید بین موهاتون و شکل و حالت ریشتون یه تعادل برقرار کنین تا خوش‌تیپ به نظر برسین.

در حالی که مدل موی گوجه‌ای رو به ندرت میشه تو آقایون زیر ۲۰ سال دید، اکثر گروه‌های سنی می‌تونن ازش استفاده کنن، به شرطی که بتونن موهاشون رو به اندازه‌ی کافی بلند کنن. مهمه که بدونین آقایونی که موهای پرپشت‌تری دارن، تو این مدل مو بیشتر جذاب میشن. اگه موهاتون کم‌پشته، این موضوع رو موقع انتخاب مدل مو در نظر بگیرین.

مدل موی کلاسیک صاف به عقب شانه شده

Modern Slicked Men’s Haircut
بغل سر کوتاه و موهای بالای سر به سمت عقب حالت داده می‌شوند. نیاز به محصول حالت دهنده دارد و برای موهای بلند و ضخیم مناسب‌تر است.

این مدل موی امروزیِ صاف و براق در اصل یه مدل موی کلاسیک بوده که با کوتاه‌ترکردن طرفین بروز شده. برای داشتن این مدل مو باید بدونین برای حالت دادنش از چه محصولاتی استفاده کنین.

این مدل مو خیلی متنوعه و به آقایونی که مدل موهای دیگه‌ای دارن هم این امکان رو می‌ده که یه روز از مدل موی همیشگیشون فاصله بگیرن و از این مدل استفاده کنن، بدون اینکه بخوان کلا مدل موشون رو عوض کنن.

این مدل مو به زمان نیاز داره، پس برای اینکه کامل بشه، حداقل ۳۰ دقیقه روی موهای نم‌دارتون وقت بذارین. موها به سمت عقب برس زده می‌شه و با سشوار خشک می‌شه تا یه حالت طبیعی و روان پیدا کنه. یه واکس مات به موهاتون حالت می‌ده و باعث می‌شه پرتر به نظر برسن.

می‌تونین با الهام گرفتن از مدل موی صاف و براق دوران جاز، کمی این مدل رو تغییر بدین. همچنین می‌تونین از مدل‌های طرفین کوتاه یا مدل کروکات و حتی مدل موهاوک استفاده کنین. حتی می‌تونین رنگ انتهای موهاتون رو هم تغییر بدین.

یادتون نره که هفته‌ای یه بار پوست سر رو به طور کامل تمیز کنین. اگه تو طول هفته از واکس یا کرم مو استفاده می‌کنین، اگه میتونین یه روز رو به موهاتون استراحت بدین.

مدل موی صاف و براق بیشتر به فرم صورت‌های بیضی، مثلثی و مربع می‌خوره. موهای بلند، پرپشت، متوسط و کمی موج‌دار یا فر برای این مدل مو عالین. شاید موهای خیلی بلند، نازک و کم‌پشت نتونه این مدل رو به خوبی نگه داره و اون پوششی که لازمه رو ایجاد نکنه.

مدل بافت مو

Braids
بافت مو نیاز به زمان و حوصله دارد. برای موهای ضخیم یا نازک مناسب است

مدل موی بافت قدمتی هزار ساله داره و توی طول تاریخ به عنوان یه هنر اجتماعی شناخته می‌‌شده. بافت مو به طور سنتی بخشی از فرهنگ‌های آفریقایی و آفریقایی-آمریکایی بوده، اما این مدل مو تونسته از مرزهای فرهنگی عبور کنه و افراد مشهوری مثل دیوید بکهام و جرد لتو هم ازش استفاده کردن.

با این حال، این مدل مو برای همه مناسب نیست و نیاز داره که آدم جرات کنه ترندهای روز رو به چالش بکشه. بافتن مو می‌تونه بسته به پیچیدگی بافت و بلندی مو، چندین ساعت طول بکشه. حتما موهاتون رو هر روز مرطوب نگه دارین و موقع خواب از روبالشی یا روسری ابریشمی استفاده کنین تا از موهاتون محافظت بشه.

بخوانید:  مد لباس پوشیده (Modest fashion) و پوشش اسلامی

هر ۷ تا ۱۰ روز یه بار پوست سر رو بشورین تا تمیز بمونه و بعد از شستن، آب موهاتون رو با یه پارچه‌ی جاذب بگیرید. این مدل مو فقط برای کساییه که خیلی صبورن.

می‌تونین برای اینکه به این مدل مو تنوع بدین، از مدل‌های مختلف بافت استفاده کنین، مثلا بافت Braid box که بافت‌های جداگانه‌ایه که شبیه بافت موی دم‌اسبی با بخش‌های مربع شکل کوچیکه که دور سر کار می‌شه، بافت دو تایی، مدل وایکینگ، زیگزاگ و بافت نامتقارن.

این مدل مو بیشتر به درد آقایونی می‌خوره که صورت گرد دارن، اما از نظر نوع مو، هم با موهای پرپشت هم با موهای نازک می‌تونه همخوانی داشته باشه.

آیوی لیگ (Ivy League)

 Ivy League
ترکیبی از مدل موی کوتاه و فرق کج. نگهداری آن آسان است و برای اکثر موها مناسب است.

مدل موی آیوی لیگ ترکیبی از یه کروکات کلاسیک با یه فرق کج و موهای طرفینِ کوتاهه که از بالا به پایین کم‌کم کوتاه‌تر می‌شه. مدل آیوی لیگ یه مدل موی محبوبِ چون به راحتی می‌شه روش تغییراتی ایجاد کرد.

بعضی‌ها ممکنه فکر کنن این مدل مو خیلی «عامیانه» است، اما هنوزم می‌شه باهاش یه تیپ خاص و شخصی داشت. برای اینکه کمی این مدل رو تغییر بدین، می‌تونین مدل‌های کوتاه‌تر، مدل‌های با بافت خاص، آندرکات و فِید رو امتحان کنین. برای اینکه به این مدل مو برسین، فقط کافیه موهاتون رو وقتی که نم‌داره کمی حالت بدین که نهایتا ۵ دقیقه وقت می‌بره. برای حالت دادن به این مدل مو می‌تونین از کرم، ژل و موس استفاده کنین.

مدل موی آیوی لیگ برای کسایی که فرم صورتشون مشخصه، مثلا گونه‌های برجسته و خط فک قوی دارن، عالیه. صورت‌های گرد و بیضی هم می‌تونن از این مدل مو استفاده کنن. این مدل مو برای همه سنین و اکثر جنس‌های مو، حتی موهای نازک و کم‌پشت و یا با ریزش مو هم مناسبه.

مدل موی مولِت مدرن

 Modern Mullet
موهای جلوی سر و بغل سر کوتاه و موهای پشت سر بلندتر. نیاز به نگهداری مرتب دارد و برای موهای ضخیم مناسب‌تر است.

مدل موی مولت (mullet) که با موهای کوتاه‌تر جلو و طرفین سر و موهای بلندتر پشت سر شناخته می‌شه، یه زمانی تو فرهنگ پاپ دهه ۸۰ سلطنت میکرد و الان دوباره داره مد می‌شه.

البته باید بگم که این مدل مو برای اینکه تیپتون رو جذاب نگه داره به زمان و مراقبت زیادی احتیاج داره. نه تنها باید طرفین سرتون رو مرتب با ماشین اصلاح شماره بزنین، بلکه باید قسمت‌های بلندتر رو هم بشورین و مرطوب نگه دارین.

اینکه چقدر طول می‌کشه تا موهاتون رو حالت بدین به این بستگی داره که چقدر برای مراقبت از موهاتون وقت می‌ذارین، اما به راحتی می‌تونه چند ساعت توی هر هفته رو برای مرتب کردن و حالت دادن ازتون وقت بگیره. برای اینکه این مدل مو بهتر به نظر برسه، می‌تونین از ته ریش، یه ریش کوتاه یا حتی سبیل استفاده کنین. ریش‌های بلند و پرپشت معمولا انتخاب خوبی نیستن چون باعث می‌شن صورتتون بیش از حد کشیده به نظر برسه.

مدل‌های مختلف این مدل مو می‌تونه شامل آندرکات، سایه‌ی محو (Mullet Fade) و مدل فرانسوی (French Crop) باشه. این مدل مو بیشتر به فرم صورت‌های لوزی‌ می‌خوره و معمولا بچه‌ها تا بزرگسال‌ها ازش استفاده می‌کنن، البته خیلی کم بین افراد بالای ۶۰ سال هم دیده می‌شه.

در حالی که موهای پرپشت و متوسط تا روی شونه برای مدل موی مولت عالیه، مدل مولت با موهای کم‌پشت هم اجرا میشه (البته با سختی).

مدل موی موهاک

Mohawk
مدل موی جسورانه که نیاز به اعتماد به نفس دارد. برای موهای ضخیم یا متوسط مناسب‌تر است.

اگه حاضرین تو جمع رفیقاتون حسابی جلب توجه کنین، پس این مدل مو مال شماست!

این مدل مو رسما یکی از جسورانه‌ترین مدل‌های موی مردانه است، اما تو زندگی روزمره استفاده ازش خیلی راحت نیست. مثلا اگه تو یه اداره کار می‌کنین، شاید توضیح دادن این مدل مو به رئیستون سخت باشه.

موهاوک فقط بعد از شستن و نرم‌کننده به ۵ دقیقه توجه نیاز داره و بعدش آماده‌ی رفتن بیرون هستین. همچنین می‌تونین برای اینکه یه ظاهر جنگجوی واقعی داشته باشین، ازش با یه ریش بلند استفاده کنین.

در حالی که این مدل مو برای آقایونی با صورت‌های مربعی مناسبه، اما مدل موییه که نیاز داره کمی بیشتر از بقیه مدل‌ها روش فکر کنین تا به درستی اجرا بشه. صورتتون رو از پهلو و بعد از پشت نگاه کنین. آیا این مدل مو از این زاویه‌ها هم قشنگ به نظر میاد؟ بر اساس جوابی که پیدا می‌کنین تصمیمتون رو بگیرین.

از مدل‌های مختلف موهاک می‌شه به مدل فوهاوک (Fauxhawk) اشاره کرد که شامل تراشیدن پشت و طرفین سر و حالت دادن به موهای وسط سر با استفاده از محصولات مختلفه. می‌تونین برای اینکه مدل موتون خاص‌تر بشه، یه بافت هم بهش اضافه کنین.

این مدل مو برای اکثر سنین مناسبه. با این حال، موهاوک روی صورت‌های زاویه‌دار یا با یه ریش پرپشت، روی آقایون سن بالاتر جذاب‌تر به نظر می‌رسه. موهای پرپشت و متوسط، صاف، کمی موج‌دار یا فر برای مدل موی موهاوک عالی هستن. آقایونی که موهای نازک و تنکی دارن هم می‌تونن از این مدل مو استفاده کنن، به شرطی که حاضر باشن از محصولات حالت دهنده‌ی زیادی استفاده کنین! (و این یعنی ریسک ریزش بیشتر!)

مدل موی کوتاه طرحدار (Textured Crop)

Textured Crop
کوتاه و مرتب و نیاز به حالت دادن کمی داره و برای اکثر موها مناسبه.

 

این مدل مو یکی دیگه از مدل‌هاییه که به طور مرتب می‌بینین و معمولا آقایون بالای ۳۰ ساله که دنبال یه مدل موی مرتب و در عین حال ساده هستن ازش استفاده می‌کنن.

این مدل مو ساده نیاز به مراقبت زیادی نداره. چون موهای روی سر فقط به شونه زدن و کمی محصول حالت دهنده نیاز داره، زمان کمی برای حالت دادن لازمه.

کسایی که دنبال یه کم تنوع هستن می‌تونن از مدل سایه (فید) برای پشت و طرفین سر استفاده کنن. اما این کار باعث می‌شه که به رسیدگی بیشتری ابه موهاتون نیاز داشته باشین.

مدل موی کوتاه طرحدار برای صورت‌های گرد عالیه، و با ته ریش هم خیلی خوب میشه. این مدل مو می‌تونه برای فرم‌های دیگه صورت هم مناسب باشه، اما اگه فرم صورتتون لوزی‌ شکل هست، بهتره از این مدل مو استفاده نکنین، چون این فرم صورت به حجم موی بیشتری روی سر نیاز داره تا ساختار صورت متعادل بشه (حتی با ریش).

این مدل مو برای موهای پرپشت، متوسط و نازک مناسبه. اگه موهای خشکی دارین، با نوک انگشتاتون کمی محصول مرطوب کننده روی موهای جلویی و بالای سرتون بزنین، به آرامی به هم بزنین و بذارین به طور طبیعی خشک بشه.

از مدل‌های مختلف این مدل مو می‌شه به مدل ساده و مدل با هایلایت اشاره کرد. حتی می‌تونین سایه و طرح‌های دیگه هم بهش اضافه کنین. اما با این حال، چون یکی از نقاط قوت این مدل مو سادگیشه، اضافه کردن طرح‌های شلوغ می‌تونه باعث بشه زیادی توی ذوق بزنه.

با اینکه این مدل برای آقایون تو همه سنین مناسبه. اما اگه موهاتون داره کم میشه، شاید حجم لازم برای این مدل مو رو نداشته باشین.

موهای آشفته و نامرتب

Messy Tousled Hair
مدل موی رها و غیررسمی که نیاز به حالت دادن کمی داره. برای موهای ضخیم یا موج دار مناسب‌تر هست.

مدل موی آشفته یه مدل موییه که به راحتی تو خیابون می‌بینین و اصلا نمی‌شه نادیده‌اش گرفت. این مدل مو بین حالت خیلی مرتب و خیلی نامرتب قرار داره و به همین خاطر به شما آزادی عمل بیشتری برای حالت دادن به موهاتون می‌ده. با مدل‌های ریش کوتاه خیلی خوب ست می‌شه و انتخاب بسیاری از آقایونیه که دنبال یه مدل موی راحت و نه خیلی مرتب هستن.

اما این مدل مو به مراقبت ویژه‌ای نیاز داره، مخصوصا اگه جزء کسایی هستین که زیاد زیر آفتاب و تو آب دریا هستین. این به این معنیه که باید هفته‌ای یه بار موهاتون رو به طور کامل تمیز کنین و هفته‌ای دوبار از نرم‌کننده‌ی قوی استفاده کنین. اگه موهاتون خشک باشه، می‌تونین با روغن آرگان اون‌ها رو چرب کنین.

این مدل مو برای تقریبا همه فرم‌های صورت مناسبه چون می‌شه توی قسمت‌های مختلف سر به موها حجم داد. همچنین این مدل مویی هست که برای همه سنین مناسبه. با اینکه بی‌نظمی، مشخصه‌ی این مدل موئه و یعنی تغییرات زیادی نمی‌شه روش اعمال کرد، اما مدل‌های آندرکات و سایه می‌تونه جذابیتش رو بیشتر کنه.

موهای پرپشت و متوسط، موج‌دار و فر برای این مدل مو عالی هستن. این مدل مو خیلی اوکیه و حتی اگه موهاتون کوتاهه می‌تونین بهش حالت آشفته بدین و از این مدل مو استفاده کنین.

مدل موی کاسه‌ای (Bowl Cut)

Bowl Cut
مدل موی کلاسیک با تنوع زیاد. نیاز به کوتاه کردن مرتب و نرم‌کننده عمیق داره.

مدل موی کاسه‌ای یکی از انواع ساده مدل موی چتری پسرانه هست و اون رو باید به خاطر قدمتش و آدم‌های مشهوری که ازش استفاده کردن، یه مدل موی خاص دونست. اگرچه موی هوارد (Moe Howard) از گروه موسیقی Three Stooges معرف این مدل مو بود، افرادی مشهور مثل پل مک‌کارتنی، جیم کری و اد شیرن هم از این مدل مو استفاده کردن.

شاید امروز این مدل مو یه کم عجیب به نظر برسه، اما این مدل مو فقط برای جلب توجه نیست. تعداد زیاد مدل‌های مختلف این مدل مو باعث می‌شه که به طور جدی به امتحان کردنش فکر کنین، مخصوصا وقتی که از محصولاتی برای حجم دادن به مو به شکل‌های خاص استفاده بشه.

اینکه چقدر طول می‌کشه موهاتون رو حالت بدین به کیفیت کوتاهی مو بستگی داره، مخصوصا اگه موهای پرپشتی دارین که به راحتی حالت می‌گیره. باید موهاتون رو مرتب کوتاه کنین تا فرمش رو حفظ کنه و موهای اضافه که از بقل بیرون زده رو مرتب کنین. همچنین باید هفته‌ای یه بار از نرم‌کننده‌ی قوی استفاده کنین. اگه موهاتون فر هست یا می‌خواین موهاتون رو تیغ‌تیغی کنین، می‌تونین از کرم یا ژل استفاده کنین.

مدل موی کاسه‌ای بیشتر به فرم صورت‌های گرد می‌خوره ولیصورت‌های مستطیلی رو کشیده نشون میده. این مدل مو بیشتر مورد توجه آقایون ۲۰ ساله است که دنبال مدل‌های امروزی این مدل مو هستن. معمولا آقایون بالای ۳۵ ساله از این مدل مو استفاده نمی‌کنین. طرفدارای واقعی مدل موی کاسه‌ای معمولا ته‌ریش کوتاهی دارن، اما مدل‌هایی با ریش بلند و آندرکات می‌تونن به سادگی این مدل مو رو کمی تغییر بدن.

این یه مدل موی خیلی متنوعه و اکثر جنس‌های مو می‌تونن ازش استفاده کنن. اگه موهاتون خیلی نازکه، می‌تونین مدل‌های مختلفی رو امتحان کنین که قسمت‌های کم‌ پشت رو بپوشونه. در نهایت، برای اینکه بهترین مدل مو رو برای خودتون پیدا کنین، لازمه که کمی تحقیق کنین و از آرایشگرتون راهنمایی بگیرین.

انتخاب مدل موی مناسب برای فرم صورت

انواع فرم صورت مردانه

فرم صورت مدل موهای مناسب مدل موهای نامناسب
مثلثی کوئیف، کرو، فرینج آشفته
باز (Buzz Cut) با ته ریش کوتاه
مربع باز (Buzz Cut)، کرو، آندرکات با موی صاف به عقب شانه شده، آیوی لیگ و پامپادور با سایه، فرق کج
مدل‌های با طرفین پرپشت
بیضی کوئیف، صاف به عقب شانه شده، فوهاوک (Fauxhawk) و مدل موی گوجه‌ای مردانه (Man Bun) باز (Buzz Cut)
لوزی باز (در صورت گوش‌های بزرگ تجدید نظر شود)، کلاسیک با فرق کج، فوهاوک با ریش، فرینج فر، فرینج آشفته، کویف با فِید
مدل‌های با طرفین کوتاه
مستطیلی مربعی (Square Box Cut)
مدل‌های خیلی بلند روی سر
قلبی فرینج‌های بلند، آندرکات کلاسیک، لایه‌دار با بافت، تیغ‌های (Spikes) ترند روز، مدل کلاسیک صاف به عقب شانه شده باز (Buzz Cut)
گرد کلاسیک صاف به عقب شانه شده با طرفین مخروطی شکل، مدل کوتاه با بافت (Textured Crop)، آندرکات، فرق کج و پامپادور باز (Buzz Cut)
ثبت‌نام در خبرنامه هفتگی
ما تنها منتخب پست‌های هر هفته را برایتان می‌فرستیم.
و البته هرگز شما رو اسپم نمی‌کنیم!